Springen naar inhoud

- - - - -

Wat veroorzaakt de slaapkamergeur?

• Log in om te kunnen reageren

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2009 - 20:02

artikel van de standaard

Het is geen onderwerp waar je je slaap voor laat maar hebben jullie een idee?

Het verbaasd mij dat men niet denkt aan de typische zoete lijfgeur.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 mei 2009 - 20:32

Lijkt me een kwestie van GCMS net als bij bijvoorbeeld headspaceanalyse of analyses van geurstoffen.
β-Damascenon en maneschijn

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2009 - 21:30

Lijkt me een kwestie van GCMS net als bij bijvoorbeeld headspaceanalyse of analyses van geurstoffen.

Denk ik ook, dat is snel te bepalen. En de beste blijft natuurlijk een MS'je. :)

Wie wil de nobelprijs in de slaapkamerkunde?

Pink Panther

Pink Panther

• >250 berichten
  • 516 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2009 - 21:59

Dan vraag ik me soms af: Wat wil een mens daar nu mee bereiken? Welk nut heeft het om dat te weten?
Misschien wordt er wel een of andere kankerverwekkende stof gevonden in onze slaapgeur. Dan kunnen we weer een nieuwe crisis starten: Slapen veroorzaakt kanker...

Dan denk ik dat het geld van dat onderzoek in nuttigere dingen ge´nvesteerd kan worden...

*_gast_GenGF01010_*

• Gast

Geplaatst op 28 mei 2009 - 22:13

De genoemde mijten zullen vast enige bijdrage leveren, maar het zou me niet verbazen als het een combinatie van wasmiddel en zweet is wat er zo ruikt. Dit dan eventueel afgebroken door enige bacteriŰn, die weer andere geuren uitscheiden.

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2009 - 22:25

Dan vraag ik me soms af: Wat wil een mens daar nu mee bereiken? Welk nut heeft het om dat te weten?
Misschien wordt er wel een of andere kankerverwekkende stof gevonden in onze slaapgeur. Dan kunnen we weer een nieuwe crisis starten: Slapen veroorzaakt kanker...

Dan denk ik dat het geld van dat onderzoek in nuttigere dingen ge´nvesteerd kan worden...

Meten is weten.
Al is het maar voor een matrassenfirma die verschillende matrassen wilt testen.

Nikos

Nikos

• >250 berichten
  • 374 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2009 - 22:43

euh welke slaapkamergeur?

Pink Panther

Pink Panther

• >250 berichten
  • 516 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2009 - 02:45

Meten is weten.

OkÚ, daar ben ik mee akkoord. Maar toch, ik denk niet dat er op deze hele aardbol 100 mensen rondlopen die zich zorgen maken om wat men in dit topic 'slaapkamergeur' wil noemen. Dus is het dan allemaal de moeite waard?

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 mei 2009 - 06:18

Er gaan vele miljoenen om in de verkoop van luchtverfrissers. Ik kan me voorstellen dat fabrikanten van luchtverfrissers wel wilen weten wat de achtergrond geur is, het kan handig zijn daar rekening mee te houden.

Ik heb enkele tientallen jaargangen Perfumer & Flavourist op nagezocht, maar volgens mij hebben ze het er niet over gehad. Dat wil niet zeggen dat de heren fabrikanten het niet hebben onderzocht, helaas wordt veel onderzoek in de geurstoffen branche alleen intern gebruikt en niet gepubliceerd.
β-Damascenon en maneschijn

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2009 - 23:58

...helaas wordt veel onderzoek in de geurstoffen branche alleen intern gebruikt en niet gepubliceerd.

Dat is een typische eigenschap van big business.

De slaapkamergeur bij m'n vriendin zal altijd dat tikkeltje specialer blijven. :)

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2009 - 16:17

Meten is weten.

OkÚ, daar ben ik mee akkoord. Maar toch, ik denk niet dat er op deze hele aardbol 100 mensen rondlopen die zich zorgen maken om wat men in dit topic 'slaapkamergeur' wil noemen. Dus is het dan allemaal de moeite waard?

Waarom wil men iets weten over vere sterrenstelsels, of over wat er zich in het atoom afspeelt? Menselijke nieuwsgierigheid toch?
En er worden geen euro's in ge´nvesteerd anders zou men niet bij hypothesen blijven, dit lijkt mij overigens niet zo moeilijk op te lossen. :P

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 mei 2009 - 18:29

Menselijke nieuwsgierigheid toch?

Nou, in het zakelijke circuit is nieuwsgierigheid bevredigen geen doel op zich, maar eerder een methode om een nieuwe manier te verzinnen om mensen iets te laten kopen.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2009 - 20:12

Ik had het dus ook niet op het zakelijke niveau maar eerder op het academische. ;)

Zonder mensen die willen weten hoe de natuur in elkaar zit zouden we nooit zover gekomen zijn als nu. (zelf niet met dit forum ;) )

*_gast_GenGF01010_*

• Gast

Geplaatst op 01 juni 2009 - 20:12

De slaapkamergeur bij m'n vriendin zal altijd dat tikkeltje specialer blijven. :)

Tja, je moet niet alles willen repliceren tenslotte. Sommige dingen moeten uniek blijven ;)

Een standaard 'slaapkamergeur' zal niet bestaan, dus kunnen ze hooguit de luchtsamenstelling van meerdere slaapkamers met elkaar vergelijken om erachter te komen dat er zich zuurstof, koolstofdioxide en edelgassen in de kamer bevinden...
Het blijft een verhaal waar een luchtje aan zit :P

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 juni 2009 - 20:21

...helaas wordt veel onderzoek in de geurstoffen branche alleen intern gebruikt en niet gepubliceerd.

Dat is een typische eigenschap van big business.

Uiteraard, het hangt daar natuurlijk vol feromonen :P

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures