Eiwitmengsel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 19

Eiwitmengsel

Beste leden,

voor een project op school hebben wij een mengsel van eiwitten (onbekend) en ons doel is het identificeren van de eiwitten.

we moeten uitzoeken:

- uit hoeveel eiwitten het mengsel bestaat.

- wat de eventuele lading is van de eiwitten.

- heel belangrijk!! WELKE eiwitten het zijn.

ik dacht zelf aan SDS-PAGE om de eiwitten te scheiden en zo verder te gaan. maar ja, zodra ik de eiwitten heb gescheiden, dan ben ik alleen in staat om te zeggen uit hoeveel eiwitten het mengsel bestaat.

dus bij deze:

weet eigenlijk iemand hier een handige plan om dit aan te pakken?

waar kan ik het beste mee beginnen?

waar ik ook eigenlijk aan dacht is om eerst de eiwitten d.m.v. een gelfiltratie te scheiden en ze zo verder te bepalen. Is dat een goed idee?

Alvast bedankt.

Groet,

Rizo

Berichten: 2.337

Re: Eiwitmengsel

Gaat dit niet met behulp van een elektroforese?

EDIT: Ah dat is die gelfiltratie waarschijnlijk.

Bestaan er zo geen merkers om dit te bepalen?

Re: Eiwitmengsel

Eerste vraag: wat weet je van je mengsel?

SDS page is geschikt om eiwitten te scheiden op grootte maar om ze op een "simpele" manier te identificeren is vrijwel onmogelijk.

Een high resolution agar elektroforese scheidt de eiwitten hoofdzakelijk op lading.

Met immunoelektroforese kun je bepaalde eiwitten aantonen door immunochemische reacties.

Berichten: 516

Re: Eiwitmengsel

Je moet misschien eens opzoeken wat je met een 2D-gelelectroforese kan doen. Zo kan je eiwitten scheiden op basis van hun lading én op basis van hun grootte.

Zéér interessante techniek voor jouw doel.

En als je daarna wil identificeren kan je de eiwitten uit de gel knippen, er een restrictiemengsel van maken en via MALDI-TOF (MS) identificeren.

Reageer