[scheikunde] Qc of K breuk oplossen mbv rekenmachine

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[scheikunde] Qc of K breuk oplossen mbv rekenmachine

Beste allemaal,

Ik heb een vraag die niet direct met Scheikunde te maken heeft. Het gaat namelijk om het oplossen van een breuk, waarbij je een "x" niet mag verwaarlozen.Het heeft te maken met de concentratiebreuk en Kz bij pH berekeningen met zuurbase-reacties (en evenwichten).

Helaas is mijn wiskunde-kennis niet van een al te hoog niveau, waarbij ik hier een beetje in de problemen raak. Ik kan deze breuk (waarbij je "x" NIET mag verwaarlozen) namelijk niet op een manier herschrijven om het op te lossen.

In mijn scheikunde-informatie boek staat dat deze breuk, indien "x" niet verwaarloosd mag worden, opgelost kan worden met een grafisch rekenmachine of de wortel te trekken.

Helaas weet ik beide manieren niet te hanteren door EN een laag wiskunde-kennis EN het niet weten hoe de grafische rekenmachine te bedienen ivm zulke oplossingen en breuken.

De breuk waar het om gaat is:

Afbeelding

Qc mag trouwens ook vervangen worden door Kz (de zuur-constante). Ga hierbij uit dat Qc of Kz bekend zijn, zodat alleen "x" nog opgelost dient te worden.

Wat ik nog wel zelf kan is "x maal x" te herschrijven als "x2", maar verder kom ik niet echt. Vandaar dit topic.

Vraag 1) Hoe dient zoiets herschreven te worden?, of beter nog, opgelost met de grafisch rekenmachine (zie vraag 2) OPGELOST

Vraag 2) Hoe kan ik zoiets oplossen met een grafische rekenmachine (TI-83/84+) (indien iemand een stap-voor-stap handleiding kan maken of een tutorial heeft waarin precies zo'n breuk opgelost kan worden, dan zou ik daar zéér dankbaar voor zijn) OPGELOST

Vraag 3) weet iemand hoe je een negatieve macht van 10 in te voeren in een TI-84+ (bijvoorbeeld 0,000002 invoeren als 2x10-6)OPGELOST

Een antwoord op vraag 2 zou ik meer op prijs stellen dan een antwoord op vraag 1, gezien de tijdnood. De echte wiskunde-kennis hiervoor heb ik namelijk nog niet echt nodig, aangezien ik later alsnog een wiskunde-cursus zal oppikken. Vandaar dat ik op het moment meer waarde hecht aan een 'gemakkelijke manier', en dat is kant en klaar op te lossen met de grafische rekenmachine, dus indien iemand uit kan leggen hoe dit op te lossen met een grafisch rekenmachine, dan zou ik je eeuwig dankbaar zijn ;) .

Het zijn simpele vragen die het stellen niet waard zijn. Helaas heb ik werkelijk 2 halve nachten hiernaar opzoek geweest op het internet zonder echt resultaat

Bij voorbaat (enorm veel) dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Qc of K breuk oplossen mbv rekenmachine

Als je beide zijden eens met 0,10 - x vermenigvuldigt en dan herleidt naar = 0.

En op de TI gebruik je daar 2nd , voor, dan krijg je E. 1E-2 geeft je dan 0,01. Er zitten trouwens 2 minnen op dat ding, een negatief geef je weer met de (-) knop

De formule uit vraag 1 kun je onder MATH 0 invoeren, of je leert hoe de discriminant werkt.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Qc of K breuk oplossen mbv rekenmachine

Bedankt voor je snelle bericht Fuzzwod,

ik heb net werkelijk elk knopje nagegaan en bekeken alsof het een diamant was, maar ik zie helaas nergens een "(-)" knopje.

Dit is trouwens de TI die ik heb (grote foto):

http://www.maplin.co.uk/images/Full/A00FY.jpg

Als ik dus 2E-2 doe (dus het minteken onder de vermenigvuldig en boven de plus-teken gebruik, de grijze knoppen dus), dan krijg ik een foutmelding.

Zo ook als ik 2^-2 doe of 2 [2ND] LOG-knopje -2) doe zodat ik "210^(-2)" krijg, in alle gevallen krijg ik een error-melding bij het gebruiken van de 'normale' min-toets (die in de foto helemaal rechts staat)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Qc of K breuk oplossen mbv rekenmachine

Hij zit er wel degelijk, en wel onder de 3 :)

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Qc of K breuk oplossen mbv rekenmachine

haha godzijdank,

Hartstikke bedankt, ik begon dat ding bijna waardeloos te vinden omdat ik er niet eens simpele berekening mee kon uitvoeren :oops: . Dat ik dat over het hoofd zag 8-[ , thnx!!
Als je beide zijden eens met 0,10 - x vermenigvuldigt en dan herleidt naar = 0.
Dien ik hierbij dus alles wat voor en na de =-teken te vermenigvuldigen met "0,10-x",

zodat ik dus dit krijg: Qc · (0,10-x) = x2· (0,10-x)

Herleiden naar 0 zodat het uiteindelijk wordt: 0 = x2· (0,10-x) - Qc · (0,10-x) ??

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Qc of K breuk oplossen mbv rekenmachine

Lukte die omzetting trouwens ook nog? In feite heb je dat op de basisschool gehad toen ze je leerde dat 6/2 * 2, 6 is

Nee, als je x2/(0,1-x) vermenigvuldigt met 0,1-x hou je x2 dus over.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Qc of K breuk oplossen mbv rekenmachine

Hey ik ben er ondertussen uit :)

Wat ik heb gedaan is het volgende: Qc=x2 / (0,10-x)

Herschreven als: Qc · (0,10-x) = x2

En dan alles aan één kant gezet, dus alles wat links van het = teken staat naar rechts verhuisd, zodat ik het volgende krijg:

0 = x2 - Qc · (0,10-x)

De haakjes wegwerken geeft dan: 0 = x2 - Qc · 0,10 + Qc · x

En aangezien ik nu ook weet hoe je negatieve machten van 10 invult in de rekenmachine (thnx daarvoor! ;) ) en wat uitzoekwerk mbt de Solver, is alles nu goed gekomen.

Nogmaals hartstikke bedankt voor je input! Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Qc of K breuk oplossen mbv rekenmachine

En nu wordt azijnzuur ineens leuk? ;)

Reageer