CO2 meten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 57

CO2 meten

Hallo, met school hebben we een opdracht gekregen; deze luid:

Vind uit wat het massa percentage van carbonaat in chalk is.

Nou heb ik al een soort methode verzonnen:

Het krijt in een sterk zuur oplossen (H), en dan de CO2 die hierdoor vrijkomt opmeten.

Nu is de vraag: hoe kan ik deze opmeten (door een soort apparaat, maar hoe heet deze)

En hoe kan ik dan omrekenen hoeveel carbonaat er aanwezig is in het krijt?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: CO2 meten

Meestal heb je een spuit waar je het gevormde gas mee opvangt.

Het aantal mL dat je opvangt kun je eenvoudig omrekenen naar gram of mol CO2.

En als je dan weet wat de formule van carbonaat is (dus reactievergelijking) kun je net zo snel omrekenen wat het massa% carbonaat in het krijt is.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 374

Re: CO2 meten

ik zou een titratie gaan uitvoeren lijkt mij makkelijker

Berichten: 57

Re: CO2 meten

En als je dan weet wat de formule van carbonaat is (dus reactievergelijking) kun je net zo snel omrekenen wat het massa% carbonaat in het krijt is.

Maar deze formule weet ik niet, kan iemand me helpen?

Hoeveel CO2 komt er vrij bij verbranding van bijvoorbeeld 100 gram CO3?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: CO2 meten

Je kunt carbonaat niet verbranden. Met reactievgl wordt nu bedoeld hoeveel zuur per mol carbonaat gaat reageren. Carbonaat is CO32-

Vergeet de ladingen dus niet, daarom is zuur ook geen H, maar H+

Berichten: 57

Re: CO2 meten

Ik verbrand het ook niet, ik voeg een zuur toe: H

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: CO2 meten

Waarom zeg je dan: Hoeveel CO2 komt er vrij bij verbranding van bijvoorbeeld 100 gram CO3?

Daarbij, welk zuur? Je zult echt geen potje protonen in de chemicaliënkast vinden hoor.

Berichten: 57

Re: CO2 meten

Oja sorry, ik bedoel bij toevoegen van het zuur bij 100 gram CO3

Berichten: 57

Re: CO2 meten

CO32-(aq) + 2 H+(aq) = CO2(g) + H2O(l)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: CO2 meten

Nu vergeet je weer de lading. In welke vorm zit het carbonaat in het krijt? Je zult in krijt ook geen losse carbonaationen vinden hoor, deze zijn altijd gebonden aan een metaal.

En prachtig, reactievgl klopt helemaal Afbeelding

Berichten: 57

Re: CO2 meten

de lading zit er toch bij, of ben ik nou dom :P ?

CO32-(aq) + 2 H+(aq) = CO2(g) + H2O(l)

2- voo CO3 dus, en voor H een +

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: CO2 meten

Ja nu wel, in je bericht boven je reactievgl zat ie er nog niet in. Maar laten we het metaal even vergeten.

Je ziet al in de reactievgl dat 1 molecuul carbonaat, 1 molecuul CO2 levert. Ken je de ideale gaswet? Of de vereenvoudigde versie daarvan, dat 1 mol gas een bepaald volume nodig heeft?

Berichten: 57

Re: CO2 meten

Nee sorry :oops:

Eigenlijk hebben we met school nog niet eens gehad wat een mol is :oops: :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: CO2 meten

Hoe verwachten ze dan dat je een massapercentage kan uitrekenen?

/me raast even over het steeds slechter wordende onderwijs

Nou goed, leg ik je dat ook even uit. Mr. Avogado heeft ooit bedacht dat het handig zou kunnen zijn om een bepaalde massa stof om te kunnen rekenen naar atomaire massa-eenheden. Zo weegt koolstof bijvoorbeeld 12 van die eenheden, zuurstof 16 van die eenheden. Hij ontdekte dat wanneer hij 6,02 * 1023 deeltjes nam, of dat nu moleculen waren, ionen of atomen, het aantal gram wat die deeltjes wogen, overeen kwam met hun totale atoomgewicht.

Stel dus dat in onze vergelijking 1 mol carbonaat met 2 mol zuur reageert tot 1 mol CO2 en 1 mol water, dan zegt Avogado ons dat 60 gram carbonaat en 2 gram zuur reageert tot 44 gram CO2 en 18 gram water. 60, 44 en 18 gram zijn ook wel molmassa's. Dit betekent dat wanneer ik bijvoorbeeld 150 gram carbonaat heb, ik eigenlijk 2,5 mol carbonaat heb, en dat dit weer reageert met 5 mol zuur tot 2,5 mol CO2 en 2,5 mol water. Het is dus in wezen een omrekeningsfactor.

EDIT: Vervelend, verwarrend typfoutje verbeterd

Berichten: 57

Re: CO2 meten

Ooooo oke!

Dus na het experiment weet ik:

- Het aantal gram CO2

- Het aantal gram zuur

Ik weet ook het aantal gram water, wat nog gewoon in de Erlenmeyer zit. Máár zit hier ook het zuur bij? Of is dat ondertussen opgelost?



Als dit niet het geval is, kan ik dus gewoon het water&zuur - zuur = gram water uitrekenen.

Dan kan ik CO2 + Water uitrekenen, en dit staat gelijk aan Carbonaat + Zuur.

Toch =D?

Reageer