Kalibratielijn PAKs

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 79

Kalibratielijn PAKs

Dag iedereen,

Ik ga binnenkort een kwantitatieve analyse uitvoeren van PAKs. Deze ga ik bepalen met de HPLC UV en FLU.

Ik was op zoek naar een kalibratiereeks van standaarden dat niet afbuigt. Deze heb ik ook gevonden:

Validatie van PAKs

Door verwarring tussen blz. 6 en 10 weet ik niet welke concentratie ik moet gebruiken voor mijn eigen reeks. Op blz. 6 weergeven zij de kalibratiereeks in μg/l. Op blz. 10 par. 5.3 (lineariteit) weergeven zij dat deze is "omgerekent naar liter". Het is wel een factor 1000 lager maar de eenheid is hetzelfde gebleven.

Volgens welke van de twee moet ik mijn kalibratiereeks samenstellen?

Berichten: 79

Re: Kalibratielijn PAKs

Voordat ik het vergeet. Volgens deze bron Beplaing van Paks op blz. 6 maken zij gebruik van een kalibratiereeks van 2 tot 1000 ng/l.

Dit zorgt ook voor verwarring. Welke is voor mij het beste? De eerst genoemde volgens een validatierapport of deze?

Berichten: 677

Re: Kalibratielijn PAKs

De onderste en bovenste grenzen van je calibratielijn hangen af van verschillende factoren:

- welke concentratie verwacht je in je monster? Daarover bestaat zeker literatuur.

- de onderste en bovenste grenzen hangen af van de gevoeligheid en het lineair dynamisch bereik van je analysetoestel. Die ga je hoe dan ook experimenteel moeten bepalen. Een validatie op één toestel betekent niet dat je die methode ongewijzigd en kritiekloos kan overnemen op een ander toestel!

Je moet wel begrijpen dat elke calibratiecurve afbuigt bij hogere concentraties. Dit is vooral het geval bij fluorescentie. (Zie hiervoor de theoretische afleiding van het verband concentratie - fluorescentie-intensiteit)

Ik zou een proefcalibratie doen tussen laat ons zeggen 0 µg/L en 10 000 µg/L Neem voldoende ijkpunten (een tiental minstens) en je ziet dan wel waar de curve begint af te buigen.

Succes!

Reageer