Reductor en Oxidatoren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Reductor en Oxidatoren

Ik ben leren voor mijn examens alleen ik loop steeds vast met redoxreacties! :oops: Dan staat er een voorbeeld in mijn boek van bijvoorbeeld de reactie van ijzer met een zuur.. en dan gaan ze al meteen na de halfreacties:

van de halfvergelijking van de oxidator is .....

en de halfvergelijking van de reductor is....

Ik maak de link zelf niet van wat de oxidator is en wat de reductor is?

Dus ik kan zelf niet zo'n reactie uitschrijven?

Helpp.. kan iemand mij uitleggen hoe ik nou kan weten of het een oxidator is of een reductor. Ik heb hier ook al op internet voor gezocht maar daar staat.. Degene waar de plus naar toe gaat en blablabla :oops: dat is de oxidator ofzo, maar dan snap ik het nog niet. Ik wil weten als ik bijvoorbeeld een naam van de stoffen weet en dan kan zien. ah dat is de oxidator en ah dat is de reductor..

Kan iemand mij helpen? alvast bedankt!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reductor en Oxidatoren

Wat gebeurt er met het ijzer in jouw voorbeeld? Geheid dat bij dat voorbeeld staat dat het Fe2+ of Fe3+ wordt. Wat betekent dat voor de elektronen? Gaan die weg bij ijzer of komen die er juist bij?

Zoek anders eens de definities van een reductor en oxidator op.

Berichten: 8

Re: Reductor en Oxidatoren

Ik heb mijn scheikunde boek ergewoon bij liggen en die definities, en nog snap ik het niet. nee erstaat alleen: de reactie van ijzer met een zuur..

En dan hebben ze ineens 2 halfreacties staan..

En nouja ijzer kan zo: Fe, Fe2+, Fe3+... dan weetik niet of het een oxidator of reductor is... en dus welke halfreactie ik moet pakken..

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: Reductor en Oxidatoren

In een redoxreactie worden er elektronen overgedragen, er geeft dus iets elektronen af wat het ander opneemt. Op die manier kan je het in 2 reacties opdelen : een oxidatie en een reductiereactie.

Ik weet dat oxidatie-reductie-oxidans-reductans zeer verwarrende begrippen zijn. Op elke cursus waar er ook maar ergens elektrochemie in voorkomt schrijf ik ze dan ook nog eens duidelijk op de eerste pagina ;)

In een reductiereactie worden er elektronen opgenomen

Bijvoorbeeld : Cu2+ + 2e- -> Cu0

In een oxidatiereactie worden elektronen afgegeven

Bijvoorbeeld : Zn0 -> Zn2+ + e-

Als je beide optelt krijg je een redoxreactie :

Cu2+ + Zn0 -> Cu0 + Zn2+

Dit zijn dus de reacties. Opgelet, als men over een oxidator / oxidans spreekt is het datgeen dat gereduceerd wordt, in dit geval dus Cu2+. De reductor / reductans in dit geval is dus Zn0. Het oxidans is dus hetgeen dat de elektronen opneemt, en het reductans geeft de elektronen af.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reductor en Oxidatoren

Anneloos schreef: Ik heb mijn scheikunde boek ergewoon bij liggen en die definities, en nog snap ik het niet. nee erstaat alleen: de reactie van ijzer met een zuur..

En dan hebben ze ineens 2 halfreacties staan..

En nouja ijzer kan zo: Fe, Fe2+, Fe3+... dan weetik niet of het een oxidator of reductor is... en dus welke halfreactie ik moet pakken..
Altijd kijken naar de stof die je hebt, niet naar de stof die je beginstof kan gaan worden als je oxidator en reductor gaat bepalen.

Berichten: 8

Re: Reductor en Oxidatoren

Oke ik snap het al wat beter, bedankt! , maar ijzer is sowieso reductor want ik las in me boek; metalen zijn reductoren, niet-metalen oxidatoren.. En als je dan ijzer moet doen, moet je dan gewoon de sterskte reductor nemen dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reductor en Oxidatoren

Ijzer is inderdaad de sterkste reductor in dit geval. Zou je nu echter ook zinkpoeder door het ijzerpoeder gemengd hebben, dan gaat het zinkpoeder eerst reageren. Het ligt aan de hoeveelheid oxidator of het zinkpoeder helemaal wegreageert en of het ijzer ook deels of helemaal wegreageert.

Vergelijk het maar losjes met een mengsel van een sterk en zwak zuur waar je base bijdoet, eerst zal het sterke zuur helemaal wegreageren, voordat het zwakke zuur begint.

En nog een tip: metalen zijn reductoren omdat hun oxidatiegetal niet lager kan. Het kan alleen maar stijgen, en dat gebeurt juist als het metaal elektronen verliest. ;)

Berichten: 8

Re: Reductor en Oxidatoren

Ik ben altijd iemand die ezelsbruggentjes gebruikt, en als er nog geen voor te vinden zijn probeer ik ze altijd zelf te maken.

Voor redox zijn er een aantal die ik altijd wel makkelijk vond.

------------------

REDuctor, de eerste 3 letters zijn (in het ezelsbruggetje) een afkorting voor:

Reductor

Electronen

Donor

Met andere woorden reductoren staan electronen af (ze doneren electronen, zoals je bloed kan doneren)

In bovenstaand voorbeeld is dat het metaal molecuul.

Zn0 geeft 2 electronen af en is dus een reductor.

Een oxidator heeft niet zo'n ezelsbruggetje, maar is dus het tegenovergestelde en neemt electronen op. Cu2+ bijvoorbeeld neemt 2 electronen op en vormt Cu0. Cu2+ (en zo'n beetje alle metaalionen) is dus een oxidator.

Altijd goed blijven nadenken bij dit ezelsbruggetje welke kant van de pijl nou elektronen doneert of opneemt.

-------

Het tweede ezelsbruggetje is zelfgemaakt (het werkt voor mij).

"Bij een reductie reactie word er altijd een reductor GEMAAKT."

en vica versa.

Dit is een reminder aan mezelf dat bij een reductie de reductor dus achter de pijl staat. Dit vond ik soms nogal verwarrend.

-------

Een derde is meer specifiek voor organische reacties:

Bij een oxidatie krijg je meer "O" of minder "H".

Alkaan -> Alcohol -> Keton/Aldehyde -> Carbonzuur

Bijvoorbeeld met methaan

Methaan (CH4) -> Methanol (CH3OH) -> Methanal / Formaldehyde (CH2O) -> Methaanzuur / Mierenzuur (CH2O2) -> evt Koolstofdioxide (CO2)

elke stap is een oxidatie in dit geval.

Hoewel de laatste stap niet echt van toepassing is.

Deze ezelsbrug heb je misschien niet nodig, maar ik vind het makkelijk om eventjes snel na te gaan wat ik nou doe als ik van een alcohol een keton wil maken ofzo.

---------------

Dit zijn een paar van mijn persoonlijke ezelsbruggentjes, of gewoon simplificaties.

Berichten: 311

Re: Reductor en Oxidatoren

Nog een ezelsbruggetje:

LEO the lion says GER!

LEO: Loss of Electrons is Oxidation

GER: Gain of Electrons is Reduction

Berichten: 7

Re: Reductor en Oxidatoren

Bijvoorbeeld met methaan

Methaan (CH4) -> Methanol (CH3OH) -> Methanal / Formaldehyde (CH2O) -> Methaanzuur / Mierenzuur (CH2O2) -> evt Koolstofdioxide (CO2

Dit is echter wel een uitzondering. De regel is dat carbonzuren niet oxideerbaar zijn, maar er zijn wel uitzonderingen zoals meahaanzuur en oxaalzuur

Reageer