ijs op hoogspanningskabel smelten

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 1

ijs op hoogspanningskabel smelten

Misschien te simpel bedacht , maar als de energie leverancier de hoogspanningskabels tijdelijk een "beetje" overbelast dan worden ze een beetje warm en smelt de sneeuw en het ijs eraf.

Bij ijs/sneeuw bijvoorbeeld 2 maal daags in gedurende 10 min. de helft van de parallel lopende kabels loskoppelen waardoor de resterende kabels lekker warm worden en ontdooien.

Wel even narekenen zodat de hele handel niet doorbrandt.

Of is dit onmogelijk?

Zag een foto in de krant waarop mannen met andere schuurkabels bezig waren.....zag er hopeloos uit.

Heb wel eens een loodgieter bezig gezien die een bevroren waterleiding ontdooide m.b.v. een soort lastrafo....één aansluiting op de kraan binnen en één klem buiten in de grond op de leiding en na een tijdje begon het water weer te stromen.Dat is natuurlijk laagspanning maar dat andere moet toch ook kunnen

Als het jullie ook iets lijkt zal ik het aan Essent mailen...haha

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: ijs op hoogspanningskabel smelten

Je kunt die kabels niet even opwarmen door er een beetje meer stroom doorheen te jagen, dat zal fors wat meer moeten worden, want hun weerstand is heel klein. Om dan toch ongeveer dat vermogen door te geven dat wij als huishoudens vragen, zal dus voor die grotere stroom de spanning fors verlaagd moeten worden, je moet dus even van je hoogspanningskabel een laagspanningskabel maken. Dit betekent dat overal de transformatoren om/uitgeschakeld moeten worden. En terwijl we dat allemaal aan het doen zijn, hopen we maar dat het net niet onstabiel wordt door al dat gepruts, want dan valt of in half nederland de stroom uit, of we krijgen allemaal piekstromen te verwerken en zitten met bergen opgeblazen moederborden en zo.

Laat er maar eens een kabel uitgaan, dat overleven we wel.

En voordat er iemand gaat roepen, je weet niet wat voor een ellende dat het is:

ja, ik heb ook zonder stroom gezeten vorige week, van 23.00 vrijdagavond tot 18.30 zaterdagavond. En dat is even lastig, maar ik leef nog. Ik kon zaterdag geen boodschappen doen, want de pinpasautomaten werkten niet, en de elektrische deuren van mijn super ook niet. Ik kon een dag niet het internet op. Het was maar 14°C meer in huis. Mijn GSM had geen bereik, alleen mijn gewone telefoon werkte.

Ik was zooooo zielig :roll: Delta gaat ons per huishouden 34 euro vergoeden voor het ongemak. Ik heb ze alvast maar overgemaakt op giro 800800 voor Pakistan, daar zitten ze er harder om verlegen. Daar is het ook kouder.

We moeten hier in Nederland niet zo zeuren. Alsjeblief?????
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: ijs op hoogspanningskabel smelten

Wat je beschrijft is technisch wel mogelijk. Maar voor die ontijzeloperatie moet het betreffende stroomcircuit uit bedrijf worden genomen. De stad of streek aan het einde van die verbinding hangt dan nog maar aan één circuit, en dat wil je niet riskeren als energiebedrijf, zeker niet als er aan dat andere circuit ook ijzel hangt.

Wat er vorig weekend in Haaksbergen en Hulst is gebeurd was zo uitzonderlijk dat het economisch niet verantwoord is om je daar tegen in te dekken.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: ijs op hoogspanningskabel smelten

Jan, je hebt helemaal gelijk. We doen alsof we het allemaal zo zwaar hebben maar het is puur de luxe die we tijdelijk missen. De mensen die nu in pakistan in de tenten leven zouden willen dat ze hier in een huis zonder stroom en verwarming mochten zitten.

En ik denk inderdaad dat het niet haalbaar is om er een grote spanning doorheen te jagen. Denk dat je meer hebt aan verwarmde schrapers die je over de draden laat rollen. Je haalt ongetwijfeld niet alles eraf, maar wel een groot deel, en dat lijkt mij het belangrijkste.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: ijs op hoogspanningskabel smelten

......Denk dat je meer hebt aan verwarmde schrapers die je over de draden laat rollen. .
Ben ik toch wel benieuwd hoe je dat voor je ziet. Hoe krijg je die schraper aan een draad waar 150kV op staat? En hoe voer je de energie toe die nodig is om de schraper te verwarmen?

Een haalbare technische oplossing is wat ze bij de spoorwegen doen om de bovenleiding te ontijzelen: aan één kant de draden met elkaar kortsluiten en dan vanaf de andere kant er zo veel stroom doorheen jagen dat de draad warm genoeg wordt om de ijzel er af te laten vallen.

Maar bij hoogspanningsleidingen ontbreken de voorzieningen om dat te kunnen doen. Bovendien vereist het een heel logistiek proces. En je hebt het al eerder genoemde probleem dat een regio nog maar aan één verbinding hangt waarmee je het risico van netuitval vergroot.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: ijs op hoogspanningskabel smelten

Ik dacht aan zoiets:

Afbeelding

Vergeef me dat het totaal niet op schaal is. De schraper kan om de kabel heen gezet worden. De wielen zijn van een weerbare kunststof en hebben een holle vorm zodat het makkelijk over de bolle kabel heen kan.

Bovenstaande is een korte gedachtengang en een simpele schets. Pin me dus niet vast op kosten, ontwerpfouten etc.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: ijs op hoogspanningskabel smelten

Ger,

je idee werkt alleen maar als de kabel uitgeschakeld is. De veiligheidsregels verhinderen om dit tijdens bedrijf te doen.

En dan nog, waar wou je die auto laten rijden? De bodem onder de lijn is lang niet overal begaanbaar voor auto's.

Kortom, leuk bedacht, maar niet praktisch.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: ijs op hoogspanningskabel smelten

Ik denk dat het argument van niet begaanbaar overal voor geldt. En zoals ik het geschetst heb is het natuurlijk niet realistisch. Het hoeven niet alleen vaste staanders te zijn waar het gebeuren aan vastzit, maar het kunnen ook kabels aan een haspel zijn oid. Het gaat gewoon om het principe van een schraper met een mobiele bediening en voeding vanaf de grond.

En waarom zou de hoogspanningskabel uitgeschakeld moeten worden? Zolang je de schrapers niet scherp en de opstelling niet te zwaar maakt, dan is er toch niets aan de hand?

En nogmaals, het gaat om het idee. Ik zeg ook niet dat dit de ultieme oplossing is. Ik bedacht het enkele uren geleden en heb er hooguit een half uurtje over gedacht. Niet bepaald een degelijk onderzoek dus, maar gewoon een brainwave die ik met jullie wilde delen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: ijs op hoogspanningskabel smelten

Ik denk dat het hele idee niet haalbaar is: Meestal zijn er tussen twee masten 3 sets van 3 kabels gehangen. De tussenruimte tussen deze 3 kabels is vrij klein. Vanaf de grond gok ik dat het nog geen halve meter is. Het karretje of de sleper zal dus vrij klein moeten zijn (en licht!!). Verder moet je dus tussen twee masten globaal 9 kabels ijsvij maken. Dit zal met een karretje of sleper niet al te snel kunnen. Voordat je het hele Nederlandse hoogspanningsnet hebt gehad ben je een jaar verder.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: ijs op hoogspanningskabel smelten

...En waarom zou de hoogspanningskabel uitgeschakeld moeten worden? .
Veiligheid. Je kunt niet zo maar iets in een hoogspanningslijn hangen zonder enorme risico's. Je moet bedenken dat 150kV een heel andere benadering vraagt dan de 230V bij je thuis.

Een monteur mag nog niet eens in een mast klimmen als de kabels aan de klimzijde niet geaard zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: ijs op hoogspanningskabel smelten

Ok, dat snap ik. Maar dat is in principe bij elke mechanische/fysieke verwijdering van het ijs zo.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: ijs op hoogspanningskabel smelten

Raspoetin schrijft:
Voordat je het hele Nederlandse hoogspanningsnet hebt gehad ben je een jaar verder.
En drie uur nadat het serieus begon te sneeuwen viel bij ons de stroom uit....... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: ijs op hoogspanningskabel smelten

En drie uur nadat het serieus begon te sneeuwen viel bij ons de stroom uit....... :roll:
Daar zit de kern van het probleem. Het speelt zich af in een te kort tijdsbestek.

Daar komt bij dat het gewicht van de ijzel niet het probleem is. dat kunnen de kabels wel hebben.

Over Haaksbergen heb ik te weinig informatie, maar wat er bij Hulst is gebeurd was het befaamde lijndansen. De oorzaak daarvan is ijsafzetting op de draden bij een bepaalde windsterkte. Er bouwt zich dan ijzel op tegen de zijkant van de draad in de vorm van een vliegtuigvleugel. Na verloop van enige tijd gaat de draad daardoor serieus vliegen. Soms zo hoog dat de doorhang verandert in een even zo grote boog naar boven. Daardoor kan de draad de bovenliggende draden raken, wat zeer interessant vuurwerk oplevert. Een deel van de ijzel breekt af waardoor de draad naar beneden smakt, en die klap kan de draad doen breken.

Lijndansen komt gelukkig niet vaak voor, en draadbreuk tengevolge van lijndansen is helemaal een sporadisch verschijnsel. Omdat het zo sporadisch is en omdat het moeilijk voorspelbaar is is er weinig aan te doen.

Re: ijs op hoogspanningskabel smelten

Ger,zeer interressante wagen.Die HS lijnen die lopen over de velden,over kanalen en over bebouwde kom.Hoe speel je dat allemaal klaar?Wedden dat het zomer is,voor je die klus hebt geklaard.Misschien een helicopter met zoiets als een reuze haardroger op jetfuel.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: ijs op hoogspanningskabel smelten

Zeeman, die opmerking was al eerder gemaakt. Gelieve eerst het volledige topic door te lezen voor een reactie te plaatsen....
Appareo decet nihil munditia?

Reageer