Simulator

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 10

Simulator

Misschien wel een heel domme vraag:

Bestaat er eigenlijk zoiets als een simlator voor chemie? Ik bedoel een programma waarbij met een aantal stoffen virtueel kan mengen en kan opgeven bij welke druk en temperatuur gesimuleerd wordt waarna het programma de eindproducten berekent? Of is het onmogelijk om zoiets te maken?

Berichten: 2.337

Re: Simulator

Die programma's bestaan zeker, een vorbeld hiervan is LHASA.

Deze software is jammer genoeg onbruikbaar voor "niet professionals".

De meeste zijn geschreven in python en velen zijn wel open source maar het is voor mij persoonlijk veel te moeilijk omd eze te installeren.

Een aantal zoektermen: LHASA, computationele chemie,

De meeste programma's richten zich op de organische chemie.

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: Simulator

De computationele chemie is inderdaad meer en meer een tak op zich aan het worden in de chemie. Enerzijds heb je programma's die moleculen benaderen als een soort biljartballen met veren ertussenin, en anderzijds diegene die gebruik maken van kwantummechanische methoden (en een combinatie van de twee).

De berekeningen die zo'n programma's uitvoeren zijn zeer uitgebreid en vergen heel wat computerkracht. Met de technologische vooruitgang zie ik de invloed van dergelijke methoden enkel maar belangrijker worden in de toekomst.

Nog enkele wikipedia-vriendelijke zoektermen :

Link

Link

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Simulator

Anderzijds zie ik toch een probleem: wat als mensen meer en meer op dat systeem gaan vertrouwen, en dat de echte labsyntheses waar misschien iets heel onverwacht gebeurt, weg worden gewuift met: verdoe je tijd niet en laat het programma je product maar uitrekenen.

Berichten: 677

Re: Simulator

Specifiek voor organische synthese bestaat er een boek, "Organic Chemistry in Action" van Felix Serratosa waar een eenvoudig computerprogramma wordt meegeleverd: CHAOS (Computer Heuristics Applied to Organic Synthesis).

Dit programma is gebaseerd op een eenvoudige en beperkte) database van reacties en kan hiermee een syntheseweg van een willekeurig molecule uitschrijven. Het is eerder didactisch bedoeld, om de concepten van retrosynthese te leren.

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: Simulator

Anderzijds zie ik toch een probleem: wat als mensen meer en meer op dat systeem gaan vertrouwen, en dat de echte labsyntheses waar misschien iets heel onverwacht gebeurt, weg worden gewuift met: verdoe je tijd niet en laat het programma je product maar uitrekenen.
Die mening deel ik niet. Versta me niet verkeerd, zowel theoretisch als praktisch aangelegde chemici zullen nooit kunnen vervangen worden door computersystemen (zeg uiteraard nooit nooit), maar het werk dat door dergelijke berekeningen kan bespaard worden is enorm.

Een voorbeeld van een moderne techniek : combinatorische synthese, waarbij men bijvoorbeeld 100 zuren en 100 alcoholen 10000 esters laat vormen, die men analyseert met pakweg GCMS, om dan de beste combinaties te selecteren, waarbij dit alles geautomatiseerd en in kleine hoeveelheden verloopt. Het lijkt allemaal efficiënt, maar je voert duizenden overbodige reacties uit.

Het beeld van blindweg enkele stoffen bijeen gooien en 'eureka' roepen is volgens mij achterhaald. De kwantummechanische berekeningen die computationeel kunnen uitgevoerd worden zijn er net op gemaakt zoveel mogelijk informatie mee te nemen. Per definitie bevat de golffunctie (die men via allerhande methoden probeert te benaderen) van een molecule alle informatie.

Reageer