hulp bij scheikunde PO roomijs

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

hulp bij scheikunde PO roomijs

wij moeten bij scheikunde een PO maken over roomijs

en hier moet een scheikundige/chemische beschrijving bij maar wij hebben hulp nodig bij de structuutformules. Verder hebben we ook wat achtergrond info nodig over alle chemie die hier achter zit.

wij moeten dit inleveren op 10 juni 2009

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: hulp bij scheikunde PO roomijs

Tja, om te beginnen ben je hier dan rijkelijk laat mee...

Welke structuurformules heb je nodig en van welke chemische processen heb je een beschrijving nodig?
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: hulp bij scheikunde PO roomijs

hoe emulgeer je je vet in ijs?

spelen je caseïnemicellen nog een rol?

heb je een water in olie of olie in water emulsie?

Wat denk je.

En inderdaad je bent wel HEEL erg laat. dit soort onderwerpen kosten makkelijk een maand om een knap rapport op te stellen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 4

Re: hulp bij scheikunde PO roomijs

we zitte in 4 havo beetje simpel graag

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: hulp bij scheikunde PO roomijs

we zitte in 4 havo beetje simpel graag
Toe maar...

Het zijn heel normale vragen hoor. IJs bestaat uit water- en vetoplosbare delen. Als je dat wilt mengen... precies dus.

Een tikje minder toontje mag wat mij betreft dus wel [-X
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: hulp bij scheikunde PO roomijs

we zitte in 4 havo beetje simpel graag
Dus dat betekent dat er van jullie zeker geen inzet verwacht kan worden? Jullie hebben nog maar een weekje hoor, aan de bak dus.

Berichten: 8

Re: hulp bij scheikunde PO roomijs

we zitte in 4 havo beetje simpel graag
Het probleem is dat het niet zo heel simpel is :P , jullie zijn dan ook vrij laat (maar ik weet van mezelf dat het toch altijd zo gaat :D ).

Je kan voor dit onderwerp denk ik niet echt een reactievergelijking opstellen, want dit is een ander soort chemie, namelijk Colloid chemie.

IJs is net als vele andere producten een mengsel van olie en water. Deze 2 stoffen mengen niet (gooi maar eens wat olijfolie en water bij elkaar), dus word er een emulsie gemaakt.

Een emulsie is een mengsel waarbij een van de 2 stoffen fijn word verdeelt. Dit kan op 2 manieren, of je hebt kleine water druppeltjes in olie, of kleine oliedruppeltjes in water.

Dit lijkt hetzelfde maar is toch een heel groot verschil. Welke is ijs ?

Ook worden er vaak stoffen bijgevoegd die ervoor zorgen dat de emulsie zo goed mogelijk stabiel blijft en niet meteen weer in lagen scheidt. Dit zijn emulgatoren.

Wat voor emulgatoren worden in ijs gebruikt, en hoe werkt zo'n emulgator precies op chemisch niveau (structuurformule etc).

Dit is het simpelste als ik je het kan maken zonder je een heel verslag op een heel presenteerblaadje aan te geven.

Nog een tip: zoek een paar van de termen op in wikipedia, daarmee kom je een heel eind.

Berichten: 365

Re: hulp bij scheikunde PO roomijs

lijkt mischien een flauw antwoord maar deel 2van Cook & Chemist (jaja kookboek) bevat daarvoor interessante info. En nog simpel ook......Een heel hoofdstuk over roomijs.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: hulp bij scheikunde PO roomijs

klopt, staat het beknopt en vrij goed in beschreven.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 4

Re: hulp bij scheikunde PO roomijs

ok bedankt voor de reacties wij proberen zo snel mogelijk info te verzamelen en te combineren.

Als ik jullie raad lees dan kom ik ongeveer zover:

-emulsie

-emulgator

En verder info zoeken in dat kookboek ;)

heb ik het zo goed samengevat??

nogmaals bedankt voor alle hulp!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: hulp bij scheikunde PO roomijs

ingredi"enten en hun eigenschappen zijn ook belangrijk. wat zal suiker doen? wat doen eiwitten? waarvoor moet je lucht inslaan? etc

met emulsie en emulgator ben je er nog lang niet.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 4

Re: hulp bij scheikunde PO roomijs

Bedankt ik heb het erin verwerkt.

Als iemand er nog iets aan toe te voegen heeft mag diegene het gerust zeggen we leveren hem binnenkort in.

Reageer