Poreuze wand bij batterijen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Poreuze wand bij batterijen

ik zou graag willen weten welke stoffen als membraan gebruikt kunnen worden, om in een leclanche cel te functioneren.

Dit wil zeggen dat de stof Zn-ionen moet tegenhouden en alles wat kleiner is doorlaat.

Een verwijzing naar een boek of site die deze informatie zou kunnen verstrekken zou ik al blij mee zijn.

bij voorbaat dank,

lau

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: Poreuze wand bij batterijen

In mijn cursus (ik vind even geen internetlink) staat er dat de zinkionen onoplosbare verbindingen vormen doordat de pH stijgt bij ontlading, waaronder ZnO.

Berichten: 1.379

Re: Poreuze wand bij batterijen

In een leclanchecel zit geen membraan dat zinkionen tegenhoudt. In de cel die ikzelf ooit gebouwd heb werd de bruinsteenmassa door een linnen zakje bijeengehouden. Maar dat linnen werkt alleen maar als diafragma en zeker niet als een ionselectief membraan.

In de bruinsteenmassa stijgt inderdaad de pH tijdens de ontlading. Maar er komt daar toch geen ZnO omdat de zinkionen gecomplexeerd zijn met ammoniak.

De electroliet bestond uit een mengsel van zinkchloride en ammoniumchloride. Opgenomen in een visceus zetmeelpapje, gemaakt van tarwebloem. Dit mengsel werkt niet als een membraan.

Er zijn wel meerdere varianten mogelijk op deze receptuur.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Poreuze wand bij batterijen

Stomme vraag, maar als zink al in zijn geoxideerde vorm aanwezig is... wat is dan de reductor?

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: Poreuze wand bij batterijen

Stomme vraag, maar als zink al in zijn geoxideerde vorm aanwezig is... wat is dan de reductor?
De anode is zinkmetaal.
Maar er komt daar toch geen ZnO omdat de zinkionen gecomplexeerd zijn met ammoniak
In de nevenreacties die in m'n cursus worden aangegeven als :

2MnO2 + Zn (s) + 2NH4Cl (aq) -> 2MnOOH(s) + Zn(NH3)Cl2(s)

2MnO2 (s) + Zn (s) + H2O -> 2MnOOH(s) + ZnO(s)

Wordt er dus zowel het complex gevormd als zinkoxide. Meer uitleg hieromtrent wordt er niet gegeven.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Poreuze wand bij batterijen

Dit is wel een leuke site over batterijen:

http://telegraphy.atspace.com/

Berichten: 1.379

Re: Poreuze wand bij batterijen

De anode is een zinkbekertje dat meestal nog ingepakt is in staal om lekkage tegen te gaan. Het toevoegen van zinkchloride aan de electroliet lijkt wat onlogisch. Ik denk dat het dient om de buffercapaciteit te verhogen.

De pH gradient in de cel, die onstaat tijdens de belasting, is bij de leclanche-cel altijd een probleem. Via pH-buffering probeert men dat op te lossen.

In een alkaline cel is dat probleem minder omdat daarin OH- ionen zitten met een hoog transportgetal. Dat maakt de concentratiepolarisatie geringer. Ideaal is natuurlijk een enkel transporterend ion bij de stroomgeleiding. Dan krijg je geen concentratiegradient meer. Maar, in waterig milieu is dat niet te realiseren. Wel bij vastestofelectrolieten.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 2

Re: Poreuze wand bij batterijen

mij is verteld dat de poreuze stof rond de koolstof kathode voorkomt dat het zink van de anode naar de kathode gaat.

Ook is mij verteld dat de standaard stof (een socksleutel dacht ik dat ze dit noemen) die gebruikt werd door leclanche als poreuze wand een zeer hoge weerstand had en het verlagen van deze weerstand het potentiaal van de cel zou verhogen.

Met deze informatie ben ik dus aan het zoeken naar een stof die ik kan gebruiken als poreuze wand met betere eigenschappen.

de informatie verschaft in de vorige posts is natuurlijk welkom, maar ik zoek specifiek naar dit soort stof. Laat dit je niet weerhouden om niet direct op deze vraag te antwoorden sinds bijkomende informatie altijd handig is.

Berichten: 1.379

Re: Poreuze wand bij batterijen

Laurub,

De poreuze massa rondom de centrale koolstofstaaf is geen membraan maar een mengsel van bruinsteen en grafietpoeder. Hij zit ook vol met opgezogen elektrolietoplossing en fuctioneert zo als een driedimensionale electrode.

Hij behoeft geen zinkmetaal of zinkionen tegen te houden. De zinkionen die er in diffunderen vormen helemaal geen probleem.

Het kathodemateriaal ( bruinsteen + koolstof) is dus geen ionselectief membraan. Het is een driedimensionale electrode.

Je kunt hem beschrijven als zijnde een eindige transmissielijn of "laddernetwerk". Bij een goede uitvoering moet deze gehele zwarte massa meedoen. Daar heb je een goed electrisch geledingsvermogen voor nodig. Vandaar de toevoeging van grafietpoeder.

De dingen die U over een poreuze wand schrijft passen beter bij de Daniel cel. Daarin zit wel een poreuze wand die het mengen van de beide electroliet oplossingen moet verhinderen. Is dat wat U zoekt?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer