Geen flow door kolom

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Geen flow door kolom

Ik gebruik een kleine porapak kolom (bij 40 graden) en om een betere scheiding te krijgen, zet ik een extra kolom (molecular sieve 5 of porapak) ervoor (bij kamer temperatuur).

Als ik de extra kolom ervoor zet zakt mijn flow in het geval van de mol sieve van 100 ml/min naar 2 ml/min en voor de porapak van 100 ml/min naar min.

heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen en wat ik eraan kan doen?

MVG arjoena

Berichten: 58

Re: Geen flow door kolom

Hoe wordt je flow gemeten ? Electronisch ? Of via manuele regeling ? Kijk ook eens of de flow wordt geregeld op basisch van een constante druk of via de werkelijke flow. Als hij via druk wordt geregeld, dan zal je de druk moeten verhogen, vermits een extra kolom voor meer tegendruk zal zorgen.
chromblog.wordpress.com

Berichten: 2

Re: Geen flow door kolom

De flow wordt gemeten met een flowmeter. Het is de werkelijke flow.

De druk die op de kolommen staan is ongeveer 0.5 bar. Deze kan niet worden, omdat dit invloed heeft op de metingen die zonder de extra kolom worden gedaan.

ik zit zelf te denken aan een verstopping in de kolom, maar ben hier niet zeker van.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Geen flow door kolom

Als je met een constante druk werkt is het nogal logisch dat je flow keldert, je voegt gewoon een extra weerstand toe in het systeem. Vergelijk het maar met een tuinslang die je afknijpt. Omdat de druk constant moet blijven, draait het systeem de kraan dicht.

Berichten: 873

Re: Geen flow door kolom

Ik vind het verschil nog al veel, van 100 naar 2 ml/min.

Wat zijn de afmetingen van de kolommen die je gebruikt, lengte, ID?

Reageer