Is alles chemie?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 19

Is alles chemie?

hey

Er is een gedachte die me altijd bezighoudt in verband met chemie. Bestaat eigenlijk alles wat we rondom ons zien uit chemische reacties?

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: Is alles chemie?

Sta me toe te antwoorden met een afbeelding

Afbeelding

Het is ludiek bedoelt, maar in chemie valt alles terug te brengen naar toegepaste fysica. Het is natuurlijk te zien hoe je het bekijkt. Alles wat je kan zien bestaat uit atomen en moleculen, inderdaad. Of je het leven zelf bekijkt als een chemische reactie, is eerder een filosofisch onderwerp.

Misschien moet je iets concreter zijn in je vraagstelling :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Is alles chemie?

Jep, golffuncties enzovoorts, die weer wiskundig in kaart te brengen zijn. En daar wordt je zo gestresst van dat je weer een socioloog nodig hebt. Het kringetje is rond ;)

Berichten: 252

Re: Is alles chemie?

Je kan het inderdaad stellen zoals in de cartoon van Derrek. En in veel opzichten klopt het ook. Anderzijds zijn de meeste wetenschappelijke en maatschappelijke vraagstukken multidisciplinair. Alles kan dus ook naast mekaar staan :D

Berichten: 365

Re: Is alles chemie?

ik vind in het kader van deze discussie deze video super

http://www.youtube.com/watch?v=28MxRV8WYWg

weet alleen niet hoe aanklikbaar te maken hier

Berichten: 19

Re: Is alles chemie?

Derrek schreef: Sta me toe te antwoorden met een afbeelding

Afbeelding

Het is ludiek bedoelt, maar in chemie valt alles terug te brengen naar toegepaste fysica. Het is natuurlijk te zien hoe je het bekijkt. Alles wat je kan zien bestaat uit atomen en moleculen, inderdaad. Of je het leven zelf bekijkt als een chemische reactie, is eerder een filosofisch onderwerp.

Misschien moet je iets concreter zijn in je vraagstelling :)
Het klinkt misschien gek maar ik dacht aan bijvoorbeeld vlees van dieren, dat zou ook bestaan uit atomen en moleculen. Zouden we dan niet in staat zijn vlees te "maken" (in de lab) moleculen en atomen. En een ziel, zou dat dan bestaan uit atomen en moleculen?

als de antwoord is dat het "natuurlijk", hoe kan het dan zijn dat de heelal ontstaan is uit een chemische reactie.

Berichten: 374

Re: Is alles chemie?

alles wat je ziet bestaat uit moleculen...

euh hoeveel chemische en natuurkundige kennis heb je?

Berichten: 19

Re: Is alles chemie?

alles wat je ziet bestaat uit moleculen...
en wat je niet ziet?

Berichten: 374

Re: Is alles chemie?

kunnen golven zijn. zoals licht, geluid. maar ja licht is dan ook weer een deeltje ook wel foton.

en dan heb je atomen waar moleculen dus uit bestaan.

en je hebt deeltjes waar atomen uit bestaan. protonen, neutronen en electronen.

en die bestaat ook weer overal uit en er is meer...

zoek eens op wikipedia daar staat wel wat basic dingen die je kan lezen

edit:

allemaal leuke deeltjes: http://nl.wikipedia.org/wiki/Elementair_deeltje

ok misshcien is dat nu een beetje te veel...

zoek eerst eens naar atomen die bestaan uit protonen neutronen en electronen.

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: Is alles chemie?

Carbon schreef:

Het klinkt misschien gek maar ik dacht aan bijvoorbeeld vlees van dieren, dat zou ook bestaan uit atomen en moleculen. Zouden we dan niet in staat zijn vlees te "maken" (in de lab) moleculen en atomen. En een ziel, zou dat dan bestaan uit atomen en moleculen?

als de antwoord is dat het "natuurlijk", hoe kan het dan zijn dat de heelal ontstaan is uit een chemische reactie.
Vlees, zoals jijzelf, bestaat uit cellen. Ik ben geen biochemist, maar ik weet wel dat een plantaardige of dierlijke cel enorm complex ineen zit (van DNA heb je vast al gehoord, wel, dat soort dingen). Als je het allemaal uiteensplitst is het uiteraard ook een hoop atomen, maar dat allemaal synthetiseren met een hoop stoffen in het labo? Nee.

Hoe je een ziel definieert weet ik niet, maar als je je hersenmassa bedoelt dan is dit inderdaad ook een hoop atomen en moleculen.

Het ontstaan van het heelal is iets voor natuurkundigen. De meeste zijn het er wel over eens dat er ergens een explosie moest geweest zijn, voor meer informatie hierover kan je eens googlen op 'big bang'.

Berichten: 374

Re: Is alles chemie?

als je iets over dieren wil weten zoek dan naar cellen DNA RNA enz...

als je meer scheikunde wil weten ja dan moet je echt alleen om moleculen gaan oriënteren.

en de rest.. natuurkunde :p

en Derrek een ziel... bestaat niet echt bij ons... dan bedoel ik mensen die iets snappen van de natuur :p

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Is alles chemie?

en Derrek een ziel... bestaat niet echt bij ons... dan bedoel ik mensen die iets snappen van de natuur :p
Erg 'droge' benadering: je 'ziel' of het denken dat je doet is ook slechts het gevolg van chemische en fysische processen die zich in je lichaam afspelen.

Overigens is wiskunde ook slechts toegepaste filosofie, dus er kan nog een poppetje bij rechts.

Samenvattend: alle materie bestaat voor zover wij weten uit atomen, moleculen en hun kleinere bouwstenen, en verder zijn er nog wat natuurkundige verschijnselen die het beeld completeren. That's it, eigenlijk...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Is alles chemie?

Carbon schreef: hey

Er is een gedachte die me altijd bezighoudt in verband met chemie. Bestaat eigenlijk alles wat we rondom ons zien uit chemische reacties?
Nee, niet alles bestaat uit chemische reacties. Licht bijvoorbeeld is geen chemisch verschijnsel (al zijn er wel chemische reacties die licht kunnen voortbrengen).

"Ziel" is een idee. Een idee is niet chemisch, al is het wel voortgebracht door onze lichamelijke chemische reacties.

Grofweg kan je stellen dat alle materie opgebouwd uit atomen onder het domein van de scheikunde valt. Vlees is opgebouwd uit atomen, dus is een zaak van scheikunde. De chemie is (nog) niet zo ver dat we zelf vlees kunnen maken van de atomen waar het uit opgebouwd is, hoewel we een eind komen. Dat heeft te maken met de ingewikkeldheid van vlees. Het zijn een heleboel soorten moleculen die door elkaar heen op een bepaalde manier gerangschikt zijn. In theorie zouden we het wel kunnen maken denk ik, maar in de praktijk is het uiteindelijk te ingewikkeld.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 7

Re: Is alles chemie?

Het lijk mij ook dat alles terug te brengen is, want alles is ergens uit opgebouwd, dus heeft het wel met chemie te maken..

Berichten: 365

Re: Is alles chemie?

en daarom heeft chemie deelgebieden biochemie, fyscihe chemie, analytische chemie, organische chemie, klinische chemie etc...

Reageer