Dioxinen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 17

Dioxinen

Hallo,

Zou iemand mij kunnen vertellen of een structuurformule geven hoe dioxinen zouden kunnen ontstaat bij verbranding van PVC?

Ik heb al wel het e.e.a. opgezocht op wikipedia over dioxinen maar het blijft me een beetje vaag. Er is namelijk sprake van PCDD en PCDF. Wat zijn dan precies die feronen?

En hoe kan het dan zijn dat een kleine hoeveelheid van die dioxinen al carcinogeen kan zijn?

Berichten: 2.337

Re: Dioxinen

Voor je eerste vraag, zoek eens op ftaalzuur. Dat is een weekmaker in je PVC kan je het plaatsen in je dioxine structuur? Een echte reactievergelijking kan ik je niet geven en ik betwijfel ook of er zo één specifieke reactievergelijking voor bestaat.

Het verschil tussen PCDD en PCDF, PCDD heeft in het midden een dioxaanring.

PCDF een furaanring. Wat feronen zijn weet ik niet. Ben je zeker dat het zo heet?

Dioxinen blijven in je vetlaag zitten waardoor ze nooit meer je lichaam verlaten. Dat cummulatieve effect maakt ze zo gevaarlijk.

Berichten: 1.816

Re: Dioxinen

Heb een tijdje met dioxines gewerkt. Wel lang geleden en toen was het nog niet bewezen dat het kankerverwekkende eigenschappen had. We waren toen vooral bezig de verschillende structuren die voor kwamen in kaart te brengen. Nu weet men wel beter.

Maar één v/d eigenschappen is de zeer vlakke en stabiele structuur en het vermogen om zeer lang, ongemerkt??, in vet te blijven hangen. En een hardnekkige acné te veroorzaken bij mensen die ermee in contact gekomen zijn.

Ik meen dat dioxines, net zoals PCB's, eerst in de picture kwamen doordat broedende vogels dood op het nest lagen doordat ze dan de vetreserves aanspreken. (Ca 1970 ev) . Eventueel is het ontruimen van het Dupharlab in Weesp of Soweso(Italië) te Googlen.



Ik heb nog wat moeite met tekeningen in m'n bericht te zetten, maar teken 3 6 ringen, de 2 buitenste als benzeen en de middelste met 2 O-tjes. één aan boven en één onderkant ( C-O-C) en je hebt een dioxine. Voeg een paar Chlooratomen toe aan de benzeenringen en je hebt een gevaarlijke variant van een dioxine getekend.

Overigens kan PVC, bij verhitting, heel makkelijk chloorbenzenen ed vormen en de verhitting met zuurstof doet de rest. Ook onstonden ze bij vuilverbrandings-ovens die een te lage verbrandingstemp. hadden..

Hopelijk heb je hier iets aan.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: Dioxinen

Het verschil tussen PCDD en PCDF is dat de laatste D respectievelijk F voor dioxines en furanen staat. Naar beiden wordt verwezen als zijnde 'dioxines', waarschijnlijk omdat ze een gelijkaardig giftig effect vertonen en door dezelfde processen vrijkomen.

De algemene structuren van PCDD's en PCDF's zijn

Afbeelding

Met op de benzeenringen chloorgroepen naar believen. Hoe deze moleculen precies gevormd worden uit de verbranding van PVC en ftaalzuur, daar heb ik geen antwoord op.

Berichten: 1.816

Re: Dioxinen

Mooie plaatjes Derek, dat lukt me nog steeds niet.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: Dioxinen

dat lukt me nog steeds niet.
Om een plaatje te uploaden ga je naar een site zoals imageshack, en de link die je daaruit krijgt plaats je tussen [*IMG][*/IMG] tags.

Moleculen teken ik met een programma dat Chemdraw heet.

/offtopic

Berichten: 1.816

Re: Dioxinen

/Off topic, Thanks.
LiA

Reageer