[scheikunde] vitamine c gehalte bepaling met redoxtitratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] vitamine c gehalte bepaling met redoxtitratie

Hallo,

Voor scheikunde moet ik volgende week een Po over de gehaltebepaling van vitamine C.

Ik had deze opdracht gevonden en ik dacht dat jullie me mischien hiermee konden helpen.

Als ik practicum kreeg ik deze opdracht:

Principe:

Als een oplossing met jodaat ionen wordt toegedruppeld aan een aangezuurde oplossing van ascorbinezuur vindt er een reactie plaats, waarbij joodontstaat, die direct reageert met het ascorbinezuur.

Pas als alle ascorbinezuur is omgezet, zal verdere toevoeging van jodaat ionen een blijvende donkerblauwe tot zwarte kleur doen ontstaan.

Benodigheden:

Sinasappelsap

2 injectiespuitje van 20 ml

Magneetroerder

Roervlo

erlenmeyer van 100 mL

Maatcilinder van 10 mL

Oplossing van kaliumjodaat van ca 0,001M, waarvan de concentratie is berekend

Zetmeeloplossing 1%

Zwavel zuur H2SO4 1M

Kaliumjodide

demiwater

uitvoering:

Vul een injectiespuit van 20 mL met sinaasappelsap. Bepaal van het gevulde spuitje de massa. Druk vervolgens ca. 15 mL sinaasappelsap uit het spuitje in een erlenmeyer van 100mL. Weeg het spuitje opnieuw en noteer de massa van het uitgespoten sap.

Voeg vervolgens toe: 1 g kaliumjodide, 10 mL zwavelzuur (1 M, gebruik maatcilinder) 1mL zetmeeloplossing en 10 mL water. Breng een roervlo in en laat het mengsel roeren op een magnetische roerder. Zorg voor een witte ondergrond onder de erlenmeyer.

Vul een injectiespuitje van 20,0 mL met een oplossing van kaliumjodaat 0,001M. Voeg deze oplossing druppelgewijs toe aan het reactiemengsel in de erlenmeyer. Zorg dat het megsel goed geroerd wordt.

De bepaling is klaar als de donkere kleur, zo'n 15 seconden aanhoudt.

Bereken aan de hand van het volume van de toegevoegde jodaat oplossing de hoeveelheid vitamine C in 100g sinaasappelsap

Mijn uitwerking:

Ik rekende eerst de reacties uit waardoor Jood met jodaat reageert:

IO3- + 5I- + 6H+ => 3I2(aq) + 3H2O(l)

Dit gevormde jood reageert dan met ascorbinezuur dat leidt tot

C6H8O6(aq) + I2(aq)=> C6H6O6(aq) + 2H+(aq) + 2I-(aq)

Als we dan als voorbeeld nemen dat het 12 mL jodaat kostte om de vloeistof zwart/donker blauw te kleuren, dan heb je:

12 ml* 0,001M=1,2 *10^-5 mol Jodaat.

Dit betekent dat er 3* (1,2*10^ -5)= 3,6 * 10^ -5 mol Jood ontstaat.

Dat wetend,

Heb je dus zoveel in 15 gram sinaasappelsap. Als we aannemen dat de dichtheid 1g per ML is dan:

3,6*(100/15)= 2,4*10^-4 mol per 100 gram.

De Molecuulmassa is 176,124 ( vitamine C)

Dus 2,4....*176,124= 0,04 gram per 100 gram dus de concentratie is 0,04 gram=>

0,04%?

Of doe ik het helemaal verkeerd, en wat hebben de zwavelzuur en het water voor functie?

Bedankt voor je hulp!

En ja sorry dat het zo lang is :P

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: [scheikunde] vitamine c gehalte bepaling met redoxtitratie

Wat betreft het zwavelzuur:

Kijk eens goed naar je redoxreacties en vraag je zelf dan nog eens af waar zuur nodig is

Het water wordt denk ik toegevoegd om het sap te verdunnen, maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 6

Re: [scheikunde] vitamine c gehalte bepaling met redoxtitratie

Ik denk dat het wel klopt.

Als je je antwoord even checked. Je komt uit op 0.04 g per 100 g sap.

dat is 40 mg per 100 g sap. Zeg dat er in een glas sinaasappelsap ongeveer 200 g sap gaat dan zit er 80 mg vit. C in.

Er is bekend dat een glas sinaasappelsap de dagelijkse hoeveelheid vit. C bevat.

De dagelijks aanbevolen hoeveelheid vit. C is 60 mg.

Dit klopt redelijk goed met jouw resultaat.

Reageer