Springen naar inhoud

[scheikunde] Zuurgraad koffie bepalen d.m.v. titratie

• Log in om te kunnen reageren

Prins

Prins

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2009 - 13:37

Hallo scheikundige,

Als praktische opdracht in VWO 5 moet ik een titratie doen ( Zuur/Base ). Als onderwerp heb ik ervoor gekozen om de zuurgraad van verschillende soorten koffie's te bepalen en deze dan te vergelijken. Op internet was hier niet veel over te vinden, dus post ik hier mijn vragen maar even:

Hoe moet ik d.m.v. een titratie de ph uit koffie bepalen?
Welke indicator moet ik hiervoor toevoegen?
Als koffie zijn omslagpunt bereikt, wat voor berekening(en) moet ik dan vervolgens uitvoeren?

PS. Ik weet al hoe ik de koffie ga ontkleuren, met actieve kool.

Hartelijk dank voor jullie reacties

Rodin.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3322 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 juni 2009 - 13:54

Hoi Rodin,

Het makkelijkste voor jou is eerst een grote fles/emmer demi water te nemen en daar een monster van te titreren. Hiermee kijk je wat je proceswater voor zuurgraad heeft.

Daarna met het bepaalde water koffies zetten en constant het zelfde aparaat gebruiken, zelfde hoeveelheid koffie en zelfde hoeveelheid water. Na het zetten de koffiepot meteen afsluiten en snel laten afkoelen.

na afkoeling ontkleuren, indicator er bij en titreren.

Wat voor indicator gebruikt moet je zelf even kijken wat de verschillende eigenschappen zijn (en met name omslagpunten). Ik zal kijken naar een BTB oplossing en fenoftale´ne.

voor berekeningen kan je hier prima zoeken. staan er zat.

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Prins

Prins

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2009 - 14:13

Archer en andere,

Bedankt voor je reactie.

Nu moet ik dus met demiwater koffie gaan zetten, aan die koffie een indicator toevoegen, wachten tot de koffie (inmiddels ontkleurd) omslaat . Kan ik, nadat de koffie is omgeslagen, de ph-waarde daarvan al m.b.v. berekeningen (welke dat zijn staan op deze site?) uitrekenen of moet ik nog iets anders doen om tot de ph-waarde te komen?

Rodin

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3322 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 juni 2009 - 15:19

eerst ontkleuren en dan de indicator er bij zal handiger zijn.

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Prins

Prins

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2009 - 15:53

Ja dat snap ik. Kan ik na de omslag meteen beginnen met berekeningen of moet ik nog iets anders doen? Wat zou ik trouwens voor stof aan de koffie toe kunnen voegen om een omslag te krijgen? Natronloog?

Rodin.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 juni 2009 - 16:08

Hoe moet ik d.m.v. een titratie de ph uit koffie bepalen?

Je kunt de pH niet bepalen d.m.v. titratie. De pH kun je alleen meten met een pH-meter.

M.b.v. een titratie bepaal je het totaal zuurgehalte, maar dat is iets anders dan de pH.

Prins

Prins

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2009 - 17:46

Marjanne,

O dat wist ik niet. Het maakt echter niet uit, want met het zuurgehalte kan ik dan wel de zuurgraad bepalen en dat is wat ik eigenlijk wil.

Wat moet ik om de zuurgraad te bepalen naast de titratie nog doen aan berekeningen en/of handelingen?

Rodin.

Veranderd door RodinMeister, 05 juni 2009 - 17:49

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 juni 2009 - 17:56

De zuurgraad is hetzelfde als de pH. die meet je met een pH-meter.
Het zuurgehalte is het totaalgehalte aan zuren. Dat kun je bepalen met de door jou voorgestelde titratie.

De pH is alleen afhankelijk van de concentratie aan vrije H+-ionen.
Het zuurgehalte is het totaalgehalte aan verbindingen die een H+ hebben afgestaan (vrije H+-ionen) of kunnen afstaan (gebonden H+-ionen).

De pH is een dimensieloos getal.
Het zuurgehalte wordt uitgedrukt in equivalent per liter (of ook mol H+ per liter).

Je kunt uit jouw titratie het zuurgehalte berekenen. Maar niet de pH.

Om de pH uit je zuurgehalte te kunnen berekenen moet je weten welke zuren er aanwezig zijn en ook van elk zuur de concentratie. Dat wordt een ingewikkelde berekening, waar zelfs ik mijn regenachtige zondagmiddag niet aan ga wagen. ;)

Prins

Prins

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2009 - 18:37

Marjanne,

Ok dan zal ik me daar als VWO'er ook maar niet aan gaan wagen. Ik ga dan het zuurgehalte maar bepalen, dit kan dus d.m.v. een titratie, wat we ook moeten doen voor school.

Zijn er nog handige tips of een plan van aanpak voor? Dan hoor ik die uiteraard graag, ik ben immers uiterest onervaren met dit soort dingen.

Rodin

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 juni 2009 - 20:39

Sowieso alles wat met de concentratie te maken heeft, nauwkeurig afmeten. Zoals het aantal g koffie en het aantal ml water dat je gebruikt en noteer ook wat je afweegt en meet. Analytische balans dus en volpipetten :)

Voordeel hiervan is is dat je dus niet steeds op de microgram nauwkeurig dezelfde hoeveelheden hoeft af te meten, maar dat je een bepaalde hoeveelheid zuur dus netjes bij een bepaald aantal g koffie kunt zetten.

Veranderd door Fuzzwood, 05 juni 2009 - 20:41

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures