Snaplights

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 197

Snaplights

Hoi,

Weet iemand de naamgevingen van stoffen die in Snaplights voorkomen? En waar je het kan kopen?!

Bvd,

Marco ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Snaplights

Zijn dat van die buisjes die je moet buigen en er licht vrij komt?

Kijk dan eens in dit topic (alleen het plaatje in de eerste post klopt niet meer).
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3.145

Re: Snaplights

Zelf de stoffen maken die in die buisjes worden gebruikt is niet eenvoudig. Je moet uitgaan van 2,4,6-trichloorfenol en dat veresteren met oxalylchloride. Vooral de laatste stof is uitermate onaangenaam om mee te werken. Beide stoffen zijn wel te koop voor particulieren als je een beetje zoekt. Zelf heb ik een heel klein beetje oxalylchloride, maar helaas geen 2,4,6-trichloorfenol, dus ik heb de proef nog niet kunnen doen. Met gewone fenol wil het niet, die reactie tussen oxalyl chloride en gewone fenol verloopt niet of extreem langzaam, dus dat is geen succes.

De kant en klare stoffen kopen is geen optie voor een particulier tenzij je erg rijk bent ;) . Ze zijn extreem duur, tientallen keren zo duur als de uitgangsstoffen oxalylchloride en 2,4,6-trichloorfenol, die op hun beurt ook al aardig aan de prijs zijn (oxalylchloride kost bijv. zo'n EUR 60 per 100 ml).

Berichten: 197

Re: Snaplights

Bedankt voor jullie reacties. Had eerlijk gezegd niet verwacht dat het zo moeilijk in elkaar zat! Het zelf testen wordt geen optie, maar ik zal eens wat rond gaan vragen op school als ik er tijd voor heb,

Groetjes Marco :)

Berichten: 22

Re: Snaplights

Hier een filmpje waar exact wordt uitgelegd hoe je het maakt:

http://www.youtube.com/watch?v=ViJknvEEEOA...160F545&index=5

Berichten: 2.337

Re: Snaplights

Maar waar je nog steeds niks aan hebt als niet miljardair.

Berichten: 3.145

Re: Snaplights

Chemaniac, dat is toch wel de manier hoor. Nogmaals, ik schreef het al eerder, het gaat hier niet om huis- tuin- en keukenchemie. De stoffen die je nodig hebt zijn echt niet zomaar aanwezig in ieder hobbylabje.

Ik moet zeggen dat het filmpje van youtube een van de betere is. Veel chemiegerelateerde filmpjes zijn rommel en leggen niks uit en gaan alleen om de BOEM. Dit filmpje laat inderdaad zien hoe het wordt gemaakt en zou als basis kunnen dienen om het proces te herhalen (als je beschikt over de juiste stoffen).

Als je thuis experimenten wil doen met chemoluminiscentie, dan is het gebruik van luminol een optie. Deze stof is echter ook flink aan de prijs (ik heb het via eBay voor EUR 5 per gram, ik heb 2 gram gekocht). Een veel goedkopere, maar ook minder spectaculaire maar toch wel leuke vorm van chemoluminiscentie is de reactie van chloortabletten voor zwembaden (calcium hypochloriet, TCCA of Na-DCCA) met 30% waterstofperoxide. Dit geeft rode fluorescentie die vrij duidelijk waarneembaar is.

http://woelen.homescience.net/science/chem...mlum/index.html

Berichten: 2.337

Re: Snaplights

Ja die proef heb ik eens afgeprint en op school uitgevoerd. (moet ik je nou auteursrechten betalen? :-k :P

Ja ik vind het ook wel een goed filmpje maar het is jammer dat organische syntheses zo moeilijk uit te voeren zijn. Ik wil zo snel mogelijk ergens een refluxopstelling (kolf,bolkoeler en elektrische verwarmer) op de kop tikken.

Een goeie zuurkast lijkt me dan ook wel nodig. 8-)

Berichten: 22

Re: Snaplights

Als die grondstoffen zo belachelijk duur zijn hoe kan het dan dat die glow sticks in de winkel zo goedkoop zijn? Ik snap dat de fabrikanten hun spullen groot inkopen maar dat kan toch niet zo'n enorm verschil opleveren?

Berichten: 2.337

Re: Snaplights

Je zou er nog van kunen verschieten. Chemicaliën in bulk zijn in heel goedkoop in vergelijking met een 100 ml van iets en aangezien er niet veel nodig is voor zo'n glowstick kunnen ze er daar heel veel mee maken.

Woelen zegt het al 60 euro voor 100 ml oxalylchloride en je moet er dan als particulier nog kunnen aangeraken. + verzendingskosten. fenol chloreren is niet zo duur en natuurlijk is miljonair erg overdreven waarvoor mijn excuses. ;)

Berichten: 3.145

Re: Snaplights

Als ik oxalyl chloride koop voor 60 euro per 100 ml (of 30 euro voor 25 ml) dan is dat inderdaad een hoop geld, maar je kunt daarmee wel genoeg TCPO maken voor duizenden gloeisticks. Het zelfde geldt voor de 2,4,6 trichloorfenol. Dat spul kost ook een paar tientjes per 100 gram, maar ook hier geldt weer, genoeg voor duizenden gloeisticks. Ga je zo kijken, dan zie je dat je misschien maar een dubbeltje aan deze stoffen besteedt per gloeistick. Koop je de stoffen in bulk in, dan kunnen ze nog flink goedkoper worden en kom je misschien maar op een paar cent per gloeistick.

Chemicalien zijn eigenlijk helemaal niet duur als je bedenkt dat in hun toepassing vaak maar heel weinig nodig is. Alleen kun je nergens 50 mg oxalyl chloride kopen, de minimum hoeveelheid is al gauw 25 ml of zelfs 100 ml. Jij doet vervolgens je proefje met chemoluminiscentie en gebruikt daarvoor een fractie van een ml en de rest blijft staan.

Om exact deze reden koop ik mijn hobby-chemicalien dan liefst ook in kleine hoeveelheden, om de kosten te drukken en omdat ik met bijv. 25 gram al heel veel experimenten kan doen. Helaas is het zo dat de minimumafname veel groter is. Zo heb ik recentelijk CS2 gekocht, en ik vroeg om 250 ml, maar dat kan dan niet, omdat de kleinste verpakkingseenheid 1 liter is. Tja... dan is de keuze of helemaal niks van deze stof, of 1 liter, temeer omdat ik in een uithoek van het land woon en niet even gemakkelijk iets kan delen/ruilen met een ander.

Voor industrieel gebruik ligt de situatie natuurlijk heel anders. Dan wordt alle stof die je inkoopt gebruikt om een bepaald produkt te maken, zoals die gloeisticks en dan is de kostprijs van je chemische stof in heel veel gevallen maar een fractie van de totale kostprijs.

Berichten: 22

Re: Snaplights

Als je thuis experimenten wil doen met chemoluminiscentie, dan is het gebruik van luminol een optie. Deze stof is echter ook flink aan de prijs (ik heb het via eBay voor EUR 5 per gram, ik heb 2 gram gekocht).
€10 voor 2 gram? Da's wel erg duur. Ik heb hier 227 gram liggen waarvoor ik (incl. verzending vanuit de VS) €16,50 heb betaald.

Reageer