[scheikunde] Mengselbepaling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 25

[scheikunde] Mengselbepaling

hoi mensen.

Tweede keer dat ik hulp nodig heb bij een moeilijk practicum: mengsel van natriumcarbonaat en natriumhydroxide.

De opdrachtbeschrijving:

Van een mengesel van natriumhydroxide en natriumcarbonaat moet je de samenstelling bepalen. Dit doe je m.b.v. twee titraties. Bij de eerste titratie bepaal je de totale hoeveelheid carbonaat en hydroxide. Bij de tweede bepaling bepaal je de hoeveelheid hydroxide. Geef je uitkomst op as volumeverhouding bij de gegeven molariteiten van de oplossingen.

Totale alkali bepaling.

Pipetteer 10,0 mL monster in een titreerkolf, voeg wat demi-water en 2 à 3 druppels methyloranje toe. Titreer met 0,1M zoutzuur tot kleuromslag.

Hydroxide bepaling

Pipetteer 10,0 mL monster in een titreerkolf. Voeg ongeveer 10 mL 0,1M BaCl2 oplossing toe. Druppel 2 à 3 druppels fenolftaleïne toe en spoel de wand van de kolf af. Titreer met 0,1M zoutzuur tot kleuromslag.

Opgaven:

1. Geef de reactievergelijkingen van alle reacties.

2. 2. Waarom heeft, bij de hydroxide bepaling, het BaCO3 niet gereageerd?

De gegevens die ik had gegeven:

Molariteit BaCl2 oplossing: 0,1 mol/L

Molariteit HCl: 0,1009 mol/L

Totale alkali bepaling:

Beginstand: 23,50 mL

Eindstand: 33.50 mL

Verschil: 10.00 mL

Hydroxide bepaling:

Beginstand: 20,25 mL

Eindstand: 22,55 mL

Verschil : 2.30 mL

Ik zou dus écht niet weten hoe ik nu verder moet.

Volgens mij is het iets met het monster gelijk stellen aan x + y = zoveel mol

Maar ik weet het echt niet en woensdag moet ik er een SE-verslag voor punt van schrijven.

Bij voorbaat dank!

Groetjes

Jules

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Mengselbepaling

Heb je de reactievgl al?

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Mengselbepaling

nope.

Zijn het er 2 eigenlijk?

zo ja. dan zal het iets zijn van:

Na2CO3 + 2 HCl --> Na++ Cl-+ H2CO3

en

NaOH + HCl --> Na+ + Cl- + H2O

klopt dit, of komt er nog meer bij?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Mengselbepaling

En dat bariumchloride gooi je er zomaar bij? ;) Wat doet barium met carbonaat wat het met hydroxide niet doet?

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Mengselbepaling

bariumcarbonaat slaat neer.

Bariumhydroxide is een van de 5, of zo, goed oplosbare hydroxiden, toch?

Dus, wat krijg je dan daarna?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Mengselbepaling

Dan is het carbonaat weg en bepaal je met de 2e titratie alleen het hydroxide. Mer de eerste bepaalde je ze samen; carbonaat EN hydroxide. Snap je waar ik heen wil?

Je hebt bij beide titraties een bepaald volume gebruikt, je weet ook de concentratie van je zuuroplossing.

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Mengselbepaling

Ik heb me nog niet echt aan de berekeningen gewaagd, omdat ik niet precies wist wát ik moest vermenigvuldigen..

dus met het aantal mL van de eerste titratie bereken ik het aantal mol carbonaat.

Dus aantal mL zoutzuur x [HCl]?

dan daarna aantal mL zoutzuur x ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Mengselbepaling

Nee het aantal mol carbonaat bereken je indirect. Daarvoor moet je dus het aantal mol NaOH en het totaal uitrekenen, daar heb je alle gegevens voor.

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Mengselbepaling

Huh?!

Het aantal mol carbonaat bereken ik indirect op welke manier?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Mengselbepaling

Omdat je met je eerste titratie het totaal aantal mol base meet en met de tweede alleen het aantal mol loog. Is het nu zo lastig daar een simpele aftreksom van te maken!?

Zal ik je hem gewoon voordoen, of heb ik je bij deze goed wakkergeschud? ;)

Begin eerst maar eens met uit te rekenen hoeveel mol zuur je toevoegde in beide titraties. Geen tegenvragen dit keer, in je volgende antwoord wil ik tenminste 2x een vermenigvuldiging die eindigt op "mol HCl" zien staan.

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Mengselbepaling

nog geen wakkerschudding, sorry :p

de berekeningen:

10.00 mL x 0.1009 mol/L = 10.00 x 10-3 x 0.1009 = 1.009 x 10-3 mol HCl

2.30 mL x 0.1009 mol/L = 10.00 x 10-3 x 0.1009 = 2.3207 x 10-4

Nu mag jij me weer verder helpen graag :p

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Mengselbepaling

Mooi zo, we zijn al best ver zo, weet je? (Mits je die spelfout in je 2e tussenberekening even fixt ;) )

Ik heb al eerder vermeld dat de eerste titratie sloeg op de totale hoeveelheid base, de tweede alleen op de hoeveelheid hydroxide. Dat zie je ook aangezien het 1e getal veel groter is.

Als het 2e aantal mol slaat op alleen het hydroxide, en het eerste aantal mol op het totaal aantal mol base, hoeveel mol zuur blijft er dan over voor het carbonaat? Niet te lastig denken, het is een simpel aftreksommetje.

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Mengselbepaling

het grootste getal - het kleinste getal.

1.009 x 10-3 - 2.3207 x 10-4 = 7.7693 x 10-4

Dus dan weet ik hoeveel HCl heeft gereageerd met de hoeveelheid natriumcarbonaat, dit kan ik berekenen met de molverhouding.

aantal mol natriumcarbonaat is dus (7.7693 x 10-4)/2 = 3.8847 x 10-4 mol natriumcarbonaat.

Wat moet ik dan doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Mengselbepaling

Djuul schreef: het grootste getal - het kleinste getal.

1.009 x 10-3 - 2.3207 x 10-4 = 7.7693 x 10-4

Dus dan weet ik hoeveel HCl heeft gereageerd met de hoeveelheid natriumcarbonaat, dit kan ik berekenen met de molverhouding.

aantal mol natriumcarbonaat is dus (7.7693 x 10-4)/2 = 3.8847 x 10-4 mol natriumcarbonaat.

Wat moet ik dan doen?
Dat lijkt me nogal logisch, ze vragen om concentraties, hoe maak je van een aantal mol en een volume (ik hoop echt dat je dat zelf kan uitzoeken) een concentratie?

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Mengselbepaling

Hmm.. :P

Dat snap ik nog wel hoor ;)

omrekenen naar liter--> mol/L-->concentratie :idea:

pak ik dan het volume van het monster?

want dat hebben we niet in significante cijfers gegeven, dus ik denk dat we daar niet mee hoeven te rekenen.

Reageer