Springen naar inhoud

[scheikunde] Zuurstofgehalte inwater berekenen met thioverbruik

• Log in om te kunnen reageren

*_gast_chemie4life_*

• Gast

Geplaatst op 07 juni 2009 - 09:32

Hallo,

Ik heb een experiment gedaan op school. Hierbij gebruikten we slootwater van 21 graden Celsius. Nadat we 0,5 mL MnSO4- en 0,5 mL 10M natronloog hadden toegevoegd in het slootwater moest er ook nog 1,5 mL H3PO4 bij en 0,5 mL KI-oplossing. Daarna moesten we 10 mL van de ontstane vloeistof pipetteren in een erlenmeyer en 0,5 mL stijfsel toevoegen. Daarna moesten we druppelsgewijs vanuit een 1mL injectiespuit Natriumthiosulfaat toevoegen totdat de vloeistof onzichtbaar was.

Het verbruik van de Natriumthiosulfaat was 0,65 mL. Weet iemand misschien hoe je hiermee het zuurstofgehalte in mg O2 per L kan berekenen?

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

goxooo

goxooo

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2009 - 09:37

Hebben jullie de reactievergelijkingen gekregen van bij deze proef. Adh daarvan kan je het normaal gezien berekenen ;)

MarinaV

MarinaV

• >100 berichten
  • 129 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2009 - 15:14

Wat bedoel je met "totdat de vloeistof onzichtbaar was"?
Dat lijkt me heel eigenaardig.

De zuurstofbepaling die je doet, is die volgens Winkler, daarmee kan je normaal informatie genoeg vinden, ook op dit forum denk ik.

*_gast_chemie4life_*

• Gast

Geplaatst op 07 juni 2009 - 15:56

Ik heb wel 3 reactievergelijkingen, maar ik weet echt niet hoe je daarmee het zuurstofgehalte moet berekenen:

2Mn 2+ (aq) + O2 (aq) + 4OH- (aq) => 2MnO2 (s) + 2 H2O (l)

MnO2 (s) + 4 H+ (aq) + 2 I- (aq) => Mn 2+ (aq) + 2 H2O (l) + I2 (aq)

I2 (aq) + 2 S2O3 2- (aq) => 2I- (aq) + S4O6 2- (aq)

Het water is 21 graden Celsius en het thioverbruik is 0,65 mL. Ze zeggen ook dat de hoeveelheid natriumthiosulfaat een maat is voor de hoeveelheid zuurstof.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 juni 2009 - 16:32

Probeer met die vergelijkingen eens na te gaan hoeveel mol thiosulfaat uiteindelijk staat tegenover 1 mol zuurstof. Je ziet hopelijk dat een product van de 1e reactie een beginstof is van de 2e reactie, enz.

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2009 - 10:07

En dan nog: er ontbreken belangrijke gegevens, hoeveel slootwater?
1 liter? 1 kubieke meter?

En die hoeveelheden < 1 ml verhogen nu ook niet direct de nauwkeurigheid.

*_gast_chemie4life_*

• Gast

Geplaatst op 08 juni 2009 - 17:56

Het flesje bevat aan het begin 100 mL slootwater.

Hoe moet je dan berekenen hoeveel thiosulfaat tegen 1 mol zuurstof staat als de zuurstof in het thiosulfaat zit?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 juni 2009 - 19:22

Je meet-zuurstof zit niet in het thiosulfaat, kijk nog eens HEEL goed naar de reacties om te zien waar dat zuurstof heengaat. Al boeit dat eigenlijk geeneens, je ziet dat uit elke mol zuurstof, 2 mol manganaat gevormd wordt. Wat gebeurt met dat manganaat?

*_gast_chemie4life_*

• Gast

Geplaatst op 09 juni 2009 - 18:20

Bedankt. Ik heb snap het eindelijk.

Weet iemand misschien het maximale zuurstofgehalte in water bij 21 graden Celsius?

berndg

berndg

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2009 - 21:11

9mg per liter

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures