oxidimetrische titratie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

oxidimetrische titratie

hallo dit is mijn eerste keer hier,

ik hoorde dat dit een forum was waar je vragen kon stellen dus dacht doe eens. :P Maar hier is een vraag die ik in een practicum heb gekregen:

Waarom hoef je tijdens de oxidimetrische titratie niet meer bij te verwarmen als de kolf is afgekoeld?

Mijn antwoord hier op was:

Je moet tot 60 graden verwarmen omn de oxaalzuur en de zwavelzuur zo in te schakelen dat ze een reactie aangaan met permanganaat (er was een mengsel van zwavelzuur en oxaalzuur, na het verwarmen werd dit mengsel getitreerd met kaliumpermanganaat). Als dit niet voldoende gedaan wordt loopt de reactie met kaliumpermanganaat langzamer, of zelfs niet. Als je blijft verwarmen echter verdampt je mengsel voor een deel en krijg je onnauwkeurige antwoorden.

De leraar vond dit niet goed maar kan iemand mij helpen om in de goede richting te denken. Zo spoedig mogelijk alstublieft ik heb tot disndag voor het goede antwoord.

Groeten joost

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: oxidimetrische titratie

Er loopt hier al een topic over van een van je klasgenoten. ;) Struin het huiswerkforum maar eens af.

Tot spoed aanmanen heeft hier een averechts effect btw. Had je maar eerder moeten beginnen, is dan vaak het motto.

Reageer