W bij berekening Resolutie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

W bij berekening Resolutie

Ik vroeg mij af voor het berekenen van de resolutie hoe ik de W van de piek kan bepalen. Is dit enkel mogelijk via het uitmeten van de piek (met een lat) of kan ik W ook op een andere manier bekomen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: W bij berekening Resolutie

Als je een integratieprogramma op de GC (of HPLC) hebt aangesloten, kan dit programma de W(idth) voor je uitrekenen. Als je alleen een recorder hebt laten meelopen, zul je deze zelf moeten opmeten.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 9

Re: W bij berekening Resolutie

Ik heb idd enkel met een recorder gewerkt en heb dus wel de gegevens conc. en area.

Het probleem is echter dat mijn pieken elkaar wat overlappen dus ik vroeg me af of het niet te berekenen valt ipv uit te tekenen omdat me dit minder nauwkeurig lijkt bij overlappende pieken.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: W bij berekening Resolutie

Er zijn meerdere formules om de resolutie te berekenen.......

Code: Selecteer alles


        1.18 * (RT2-RT1)

R = ----------------------

           (Wh1 + Wh2)

RT2 of RT1 = retentietijd component 1 of 2

Wh = piekbreedte op halve hoogte.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 9

Re: W bij berekening Resolutie

Ok dank u... mag ik wel nog even vragen in wat de breedte uitgedrukt wordt? Is dit in meter?

Ik probeer even adhv N = L / H te beredeneren met L de lengte van de kolom en H de hoogte van de piek

Als de lengte van de kolom in meters is uitgedrukt, moet de hoogte van de piek ook in meters uitgedrukt worden normaalgezien (?)

Wetende dat N = 16 (tr/W)^2 kan ik misschien op deze manier de W berekenen? Maar ik weet dus niet zeker in wat het moet uitgedrukt worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: W bij berekening Resolutie

Je mag het uitdrukken in wat je maar wilt, voor mijn part gebruik je lichtjaren. Alleen is het handig om iets van een paar mm of cm breed uit te drukken in meters?

Verder moet je er op letten dat alles wel in dezelfde eenheid staat als je er mee gaat rekenen.

Maarre, schotelgetal N weet je toch ook niet? Hoe kun je dan W uit N berekenen?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 9

Re: W bij berekening Resolutie

N is toch L gedeeld door H ?

en L is de lengte van de kolom als ik mij niet vergis en H de hoogte van de piek? Of ben ik hier mis in?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: W bij berekening Resolutie

Oh, wacht. Ik reageerde op je tweede formule.

Lees het volgende wiki-artikel eens door:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Schotelhoogte

Je zult zien dat je aan "H" een andere betekenis geeft.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 9

Re: W bij berekening Resolutie

ok, daar was ik mis...

dus m.a.w. kan ik idd enkel en alleen de w bekomen door de pieken uit te tekenen en dan de w te meten op het chromatogram.

Maar het lijkt me dan toch belangrijk te weten hoe dat ik die W moet uitdrukken.

Als ik deel door bijvoorbeeld 2cm of 20mm maakt dat toch een verschil

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: W bij berekening Resolutie

moondust schreef: ok, daar was ik mis...

dus m.a.w. kan ik idd enkel en alleen de w bekomen door de pieken uit te tekenen en dan de w te meten op het chromatogram.

Maar het lijkt me dan toch belangrijk te weten hoe dat ik die W moet uitdrukken.

Als ik deel door bijvoorbeeld 2cm of 20mm maakt dat toch een verschil
Dat maakt niets uit, zolang je maar consequent bent met de eenheden. De retentietijd dien je in het 2e geval namelijk OOK in mm uit te drukken.

Berichten: 9

Re: W bij berekening Resolutie

Bedankt, ik kan weer verder

Reageer