[scheikunde] ijzergehalte in staalwol

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] ijzergehalte in staalwol

Hoi iedereen!

ik moet het ijzergehalte in een propje staalwol meten door titratie met kaliumpermanganaat, en daar heb ik wat vragen over.

de opdracht:

Doe het propje in een erlenmeyer van 250mL

voeg ca 25mL 5 M zwavelzuur toe en verwarm tot het ijzer geheel is verdwenen

koel de oplosing af en breng deze kwantitatief over in een maatkolf van 100mL

pipetteer 25,00 mL in een erlenmeyer van 250 mL.

titreer de oplossing met kaliumpermanganaat van 0,0200 M.

bereken de massa van het ijzer in staalwol

buretstanden:

0,9 --> 14,2 (verschil:13,3)

14,2 --> 27,2 (verschil: 13,0)

mijn resultaten tot nu toe, ordinair gejat van deze site ;):

Oxidator: MnO4+8 H3O+ + 5e- --> Mn2++12 H2O

Reductor: Fe2+ --> Fe3++1 e-

volledige reactie: MnO4(aq)+8 H3O+(aq)+Fe2+(aq) --> Mn2+(aq)+ 12H2O(l)+ 5Fe3+(aq)

0,0200 mol per liter KMnO4 dus 0,0000200 mol per mL KMnO4

13,0 mL = 0,0002600 mol

13,3 mL = 0,0002660 mol

reageert 1:1 met ijzer (?) dus er was 0,0002600 en 0,0002660 mol Fe2+ aanwezig.

massa van Fe = 55,85 gram per mol (?) dus er was 0,014521 en 0,0148561 gram ijzer aanwezig.

klopt dit (significante cijfers doe ik later, die snap ik! :P )? moet ik nog meer doen?

mijn vragen:

1. ik ben een behoorlijke leek in scheikunde, en weet bij dit soort opdrachten nooit waar ik moet beginnen en zit ik naar mn binas te staren. Alle antwoorden die ik heb, heb ik via het internet opgespoord, maar over 2 weken moet ik dit zonder computer doen. Tips hiervoor?

2. al dat gehannes met verschillende maatkolfen en erlenmeyers, waar heeft dat een effect op? niet op de concentratie dus niet op mijn berekening toch?

3. Wat wil dat kwantitatief overbrengen zeggen? gewoon netjes 100mL overbrengen?

4. heel algemene vraag: wanneer zet ik wel en wanneer zet ik geen lading bij een ion? tot nu toe heeft dat van mijn leraar afgehangen, de een doet het wel en de ander niet en dat verwart me behoorlijk! Kunnen er ionladingen staan in een vaste oplossing?

5. Kaliumpermanganaat is KMnO4. Hoe kan het dat MnO4 reageert? Als die K in de oplossing zit, hoezo zitten die Mn en die O dan nog aan elkaar vast?

alvast bedankt voor de moeite!

Berichten: 6

Re: [scheikunde] ijzergehalte in staalwol

Je hebt het ijzergehalte bepaalt in die 25.0 mL terwijl je een oplossing van 100 mL hebt gemaakt, dus zit er in totaal geen 0,0148561 maar 4 x 0,0148561 = 0.0594244 g ijzer in het propje.

Ik weet het niet zeker meer maar volgens mij moet de Fe2+ voor de pijl ook 5 zijn, dus wordt de verhouding niet 1:1 maar 1:5.

1. als het goed is staan er in je binas aardig wat redox reacties, zeker degene van ijzer en per permanganaat. Je kan dit soort reacties zo overschrijven.

2. als je kwantitatief 25 mL overbrengt in een 100mL maatkolf dan neem ik aan dat je die 25 mL aanvult tot 100 mL met water. Je neemt daar 25 mL van, dit is dus een kwart van het totaal. Als je uit dit kwart het ijzergehalte bepaalt met je nog een keer met 4 vermenidvuldigen om het totale ijzergehalte te bepalen.

3. klopt, met kwantitatief overbrengen gebruik je nauwkeurig geijkt materiaal.

4. Ionen hebben altijd een lading, deze worden er dus ook altijd bij gezet. Ionen ontstaan als je een zout (binding tussen een + en een - ion) oplost.

Ik weet niet wat je met vaste oplossiing bedoelt.

5. KMnO4 is een zout die oplost in water, hierdoor ontstaan 2 ionen K+ en MnO4-. De MnO4- reageert dan vervolgens met het ijzer. De K+ doet verder niet mee aan de reactie.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] ijzergehalte in staalwol

heel erg bedankt voor de reactie! scheikunde is weer een stukje duidelijker.

het is me alleen nog niet helemaal duidelijk.. :D

bij 4, mijn fout. wat ik bedoelde bij 4 was het volgende: bijv bij MnO4-, de ene leraar schrijft dat zo en een ander schreef het Mn7+O48-... welke klopt?

en even voor mijn begrip. het uiteindelijke gewicht van het ijzer is dus 0,0148561 * 4 (vanwege die 25,00 ml uit 100ml) en dan nog *5 (omdat ik als verhouding 1:1 heb gedaan en de verhouding eigenlijk 1:5 is)?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] ijzergehalte in staalwol

MnO4- is goed. Ik denk dat de leraar op deze manier oxidatiegetallen wilde aantonen. Dat je de reactie gewoon van deze site plukte, en meteen niet snapte hoe deze gebruikt moest worden, zal wel de oorzaak van deze vraag geweest zijn.

Die verhouding dien je al veel eerder te verwerken.

MnO4- is een samengesteld anion, bestaande uit zuurstof en mangaan. Mangaan heeft hier OG +7, zuurstof elk -2. 3 van de zuurstoffen zitten 2x gebonden aan het mangaan, de laatste zuurstof maar 1x, daarom kan het nog aan kalium vinden in vaste toestand.

En als je niet weet hoe te beginnen, is een werkvoorschrift opstellen altijd een goed idee, dan heb je een houvast. Ipv als een chaoot aan het werk te gaan en er niets van te leren ;)

Berichten: 3

Re: [scheikunde] ijzergehalte in staalwol

sorry voor de late reactie: bedankt fuzz en swimzie!

uiteindelijke cijfer voor mn verslag: 8!

Reageer