School ontruimd

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

School ontruimd

School ontruimd

Alle 750 leerlingen moesten het Pieter Nieuwlandcollege verlaten omdat in een scheikundelokaal een chemische stof lag die zou kunnen ontploffen. De stof die tijdens scheikunde- en biologielessen gebruikt wordt, moet bewaard worden in water. Door onbekende oorzaak was de stof droog komen te staan, waardoor hij explosief werd.


Rond vier uur is de chemische stof verwijderd door de Explosieven Opruimingsdienst. De evacuatie van de leerlingen verliep zonder problemen. De leerlingen kregen de rest van de dag vrij.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: School ontruimd

Op de Wikipedia pagina over trinitrofenol (picrinezuur) staat deze gebeurtenis al vermeld. Indrukwekkend snel. Nieuwsbericht op de site van het Pieter Nieuwlandcollega:
Op last van de brandweer is maandag 8 juni tijdens het zesde uur de school ontruimd.

Even daarvoor was bij een interne veligheidsinspectie een hoeveelheid picrinezuur in het kabinet aangetroffen.

Deze stof, al jaren niet meer bij practica in gebruik, wordt in water bewaard en is dan stabiel. Explosiegevaar ontstaat wanneer het water is verdampt: gekristalliseerd picrinezuur is schokgevoelig.

Aanleiding voor ons onderzoek was de vondst van picrinezuur onlangs op andere scholen.

Later in de middag is het potje door de Explosieven Opruimingsdienst onschadelijk gemaakt.


Leerlingen die spullen hebben achtergelaten in het lokaal doen er verstandig aan morgen ruim op tijd naar school te komen om de spullen op te halen. Docenten die spullen aantreffen, leggen deze even apart.
Goede actie van de school, lijkt mij er een die meer scholen zouden moeten doen.

Re: School ontruimd

Goede actie van de school, lijkt mij er een die meer scholen zouden moeten doen.
Ja nu wel maar wel een aktie die te laat komt, het zou verstandiger zijn geweest als ze een goede invertaris lijst hadden waarmee ze in de gaten houden hoe het met hun spullen is gesteld.

Je behoort te weten welke spullen je in huis hebt en in welke staat ze zijn.

In elke risicoinventarisatie zou moeten staan welke stappen waneer moeten worden genomen om te voorkomen dat dit soort situaties kunnen onstaan.

De scholen waar dit gebeurd zouden een behoorlijke uitbrander moeten krijgen omdat ze leerlingen potentieel in gevaarlijke situaties laten belanden.


Aanvulling:
Door onbekende oorzaak was de stof droog komen te staan, waardoor hij explosief werd.
Is er op dit forum iemand die weet welke oorzaak dit zou kunnen zijn? Afbeelding

Berichten: 1.816

Re: School ontruimd

Kan er wel een beetje naar gissen, omdat ik soortgelijke, denk ik, situaties heb meegemaakt.


Af en toe verschijnen er lijsten met, min of meer, verboden stoffen, voor schoolgebruik. Die worden dan weggehaald en tijdelijk ergens opgeborgen.

Daarna pas je de chemielijst aan en de stoffen staan er niet meer op.



Echter betekent dat niet dat de stoffen ook worden, of al zijn, afgevoerd. Er zijn heel wat kastjes in een chemielokaal,gangkasten en kelders, waar je niet regelmatig in kijkt, of weet van hebt.


Dan komt er een andere leraar en die weet dat niet en vaak wordt hem/haar ook niet alles verteld. En zo kan het makkelijk gebeuren dat ie er pas na jaren achterkomt dat er nog ergens een kast is met chemie-materiaal. Soms zelfs op andere verdiepingen en via interne verhuizingen en indelingen binnen scholen.


Daarnaast krijg?? je soms een erfenis van een andere (opgeheven) school, scheelt budget, maar meestal wordt ook dat (deels) tijdelijk opgeslagen en wie weet wat er allemaal bijzit? Dit nog afgezien van onleesbare etiketten enz.


Weet er het fijne niet van, maar bovengenoemde zaken ik ik meerdere malen meegemaakt.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: School ontruimd

Door onbekende oorzaak was de stof droog komen te staan, waardoor hij explosief werd.
Is er op dit forum iemand die weet welke oorzaak dit zou kunnen zijn? Afbeelding
Van het droogvallen?


Tja, niet goed afgesloten pot... en vaak zijn het wat kristallen die tussen de pot en het deksel droog komen te staan.


Of bedoel je dat niet?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.337

Re: School ontruimd

Dit is al zo vaak in de media gekomen en ik blijf nog altijd bij het standpunt:

Geen paniek en NA schooltijd laten verwijderen zonder school ontruiming etc.

Het is niet dat de pot picrinezuur een tikkende tijdbom is.

Re: School ontruimd

Gerard schreef:
Door onbekende oorzaak was de stof droog komen te staan, waardoor hij explosief werd.
Is er op dit forum iemand die weet welke oorzaak dit zou kunnen zijn? Afbeelding
Van het droogvallen?


Tja, niet goed afgesloten pot... en vaak zijn het wat kristallen die tussen de pot en het deksel droog komen te staan.


Of bedoel je dat niet?
Nee niet direct, het ligt meer in boodschap van mijn post zoiets als nalatigheid

Bij ons stond het tot een jaar of 2,3 geleden ook in het magazijn en als ik wat uit het magazijn haal scan ik gewoon even de op afwijkingen en heb ook wel eens water aan het pikrinezuur toegevoegd.

Door het sterk afnemende gebruik van zelf te maken reagens zijn we toen over gestapt op een aktief beheer, alle chemicalieen die 2 jaar niet gebruikt zijn worden systematisch afgevoerd en word de voorraad een paar maal per jaar door een medewerker nagelopen.

In het kader van de RIE worden de laboratoria regelmatig nagelopen op mogelijk niet beheerde chemicalieen.

Berichten: 3.145

Re: School ontruimd

chemaniac schreef: Dit is al zo vaak in de media gekomen en ik blijf nog altijd bij het standpunt:

Geen paniek en NA schooltijd laten verwijderen zonder school ontruiming etc.

Het is niet dat de pot picrinezuur een tikkende tijdbom is.
Inderdaad, als ik dan dit soort nieuws weer lees, het is gewoon stemmingmakerij :x .


Die pot stond er al jaren zonder dat er iets mee gebeurd is en nu moet ineens de hele school met 750 leerlingen worden ontruimd en moet dat potje zo nodig stante pede met veel poeha en tamtam worden opgeruimd. Dat had best nog een halve dag langer kunnen blijven staan op zijn plekje...


Ik had liever gezien dat na ontdekking van dat potje de opruimdienst was ingelicht en dat 's avonds een bevoegd iemand was gekomen om het veilig af te voeren en na deze aktie zou een klein neutraal berichtje volstaan hebben dat het is opgeruimd.

Berichten: 2.337

Re: School ontruimd

Of helemaal geen bericht zoals bij mijn school. Blijkbaar vinden scholen de reclame nogal handig in deze tijd van het jaar. Afbeelding

Re: School ontruimd

Er vallen me hier weer drie dingen op.


1. De term 'chemische stof' is FOUT!

2. Er wordt weer eens een hoop heisa gemaakt over iets wat geen haast heeft.

3. Als het inderdaad regelmatig voorkomt dat er redelijk gevaarlijke chemicaliën op scholen aanwezig zijn zonder dat iemand daar weet van heeft, is het ernstig gesteld met het onderwijs. Hoe leer je je leerlingen ooit zorgvuldig te werk te gaan als je zelf niet eens weet wat je in huis hebt?


Bij ons op school is zoiets naar mijn weten gelukkig nooit voorgekomen. Het enige wat daar explodeerde was vloeibare stikstof in een flesje, wat in een prullenbak met water gedeponeerd werd. Weg prullenbak. Dat waren nog eens tijden :)

Berichten: 1.816

Re: School ontruimd

De schoolleiding is vlg mij hierin de rechtspersoon die aansprakelijk is en niet de scheikundeleraar die op een aanvaarde en verantwoorde manier over zijn lokaal en voorraad enz gaat. En dan heb ik nog niet eens over de leraren?? die tijdelijk onbevoegd lesgeven ivm het tekort aan leraren, waardoor dus vele wisselingen kunnen plaatsvinden, met alle gevolgen vandien.


Kwam ooit, door fusie, op een, wat oudere, school waar in zeker 7 lokalen over 4 verdiepingen met chemicalien werd gewerkt. Chemie, Natuurkunde, Biologie en metaalbewerken enz.

Is de scheikundeleraar dan verantwoordelijk als blijkt dat er daar al jaren dozen stonden met chemisch spul/afval in een gebouwtje voor gasflessen? Dacht het niet.

Kwam er zelf pas na ca 5 jaar achter door puur toeval, simpel omdat ik daar niets te zoeken had. Pas daarna kon ik erop reageren en dus laten verwijderen.

En van wat ik gelezen heb op internet komt dit beslist vaker voor, zeker op de wat oudere en grotere scholen.

Maar het zou me echt niet verbazen als je dezelfde soort dingen/situaties aan zou treffen in de wat oudere labo's, ziekenhuizen, Universiteiten, musea enz. En vooral na fusies, verhuizingen en/of herindelingen enz.

Maar paniek is alleen leuk? voor kranten en de school heeft het misschien als een ontruimingsoefening gebruikt.
LiA

Reageer