[scheikunde] molecuulformule en structuurformule

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] molecuulformule en structuurformule

hallo,

ik ben bezig met een verslag en daarvoor heb ik de structuurformule van 1-hexylamine en de molecuulformule van 4-hexylamino-N-hexyl-1.8-naphtalimide nodig. kan iemand mij hiermee helpen??

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] molecuulformule en structuurformule

Ja hoor. Begin maar met voor te doen wat je denkt dat je moet doen, dan zullen we commentaar geven. Het huiswerkforum is niet bedoeld om je vragen voor je te maken, maar inderdaad om je te helpen!

Berichten: 7

Re: [scheikunde] molecuulformule en structuurformule

Oke, wat ik weet van de 1-hexylamine:

Bij het eerste C-atoom moet een driedubbele binding, en volgens mij moet je bij een amine een NH3 verbinding plaatsen. Alleen aan welke C weet ik niet.

Bij 4-hexylamino-N-hexyl-1.8-naphtalimide moet de driedubbele binding van 4-hexylamino bij de 4e C. Wat de N inhoud en de napthalimide inhoud weet ik niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] molecuulformule en structuurformule

chemiechemie schreef: Oke, wat ik weet van de 1-hexylamine:

Bij het eerste C-atoom moet een driedubbele binding, en volgens mij moet je bij een amine een NH3 verbinding plaatsen. Alleen aan welke C weet ik niet.

Bij 4-hexylamino-N-hexyl-1.8-naphtalimide moet de driedubbele binding van 4-hexylamino bij de 4e C. Wat de N inhoud en de napthalimide inhoud weet ik niet.
Het is hexyL, niet hexyN ;)

En zoals het er nu uitziet ga je een kleurtje maken :)

Berichten: 7

Re: [scheikunde] molecuulformule en structuurformule

het kleurtje heb ik al gemaakt ;)

maar ik snap je punt niet helemaal, ik heb er toch geen Hexyn staan? of klopt de driedubbele binding niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] molecuulformule en structuurformule

Hexyn bevat een 3-dubbele binding, hexyl is een substituent. Net zoals je bijvoorbeeld 2-methylbutaan schrijven kan. Snap je ook wat die 1 nu doet voor de plaats van de NH2?

Berichten: 7

Re: [scheikunde] molecuulformule en structuurformule

oke, dus als ik het goed begrijp komt de NH2 nu aan het eerste C atoom?


Berichten: 7

Re: [scheikunde] molecuulformule en structuurformule

oke :) is de molecuulformule van 4-hexylamino-N-hexyl-1.8-naphthalimide dan:

C24 H25 Cl O3 C H3 N

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] molecuulformule en structuurformule

Waarom zet je er precies chloor in als dat nergens in de naam staat? En alleen het aantal C atomen klopt, C24 dus. Zet niet zomaar een molecuulformule hier die je van google haalt, als de naam niet precies overeenkomt ;)

Reageer