Moeilijke ZB titratie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

Moeilijke ZB titratie

stel...

Ik wil een mengsel van HCl(dus sterk zuur) en HAc ( zwak zuur) titreren met een sterke base NaOH

Hoe bereken ik dan mijn theoretisch equivalentiepunt aangezien je dat bij een mengsel van twee zwakke zuren doet door het gemiddelde te nemen van de twee pKa's maar HCl geen pKa heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Moeilijke ZB titratie

pKa van HCl = -7. Bestaat wel, is wel niet zo erg zeker geloof ik.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 8

Re: Moeilijke ZB titratie

en mag ik die dan gebruiken?

is de werkwijze gelijk aan titratie van twee zwakke zuren?

Berichten: 129

Re: Moeilijke ZB titratie

Als je een sterk zuur en een zwak zuur samen titreert, zal eerst het sterke zuur getitreerd worden en daarna het zwakke.

Berichten: 306

Re: Moeilijke ZB titratie

Ben het helemaal met Beryllium eens,

wij hanteren een pKa van -4 voor HCl

Check voor een extra additionele uitleg de disclaimer op deze site:

http://www.chembuddy.com/?left=BATE&right=...ation_constants

Berichten: 1.379

Re: Moeilijke ZB titratie

Beryllium, er is bij een waterige oplossing van zoutzuur geen dissociatie evenwicht tussen moleculaire HCL en de beide ionen H+ en Cl-.

Dus is er geen Ka en geen pKa.

Het feit dat je een pKa van HCL soms wel eens vermeld ziet betekent nog niet dat hij ook inderdaad bestaat.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Moeilijke ZB titratie

hzeil schreef: Beryllium, er is bij een waterige oplossing van zoutzuur geen dissociatie evenwicht tussen moleculaire HCL en de beide ionen H+ en Cl-.

Dus is er geen Ka en geen pKa.

Het feit dat je een pKa van HCL soms wel eens vermeld ziet betekent nog niet dat hij ook inderdaad bestaat.
Dank voor de aanvulling!

Maar als je een pKa hebt van -7 zou dat inhouden dat het evenwicht voor 99.99999% aan de gedissociëerde zijde ligt. Dat is in de praktijk toch aflopend, maar theoretisch wel evenwicht toch?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 306

Re: Moeilijke ZB titratie

Ik ben het niet met je eens hzeil,

de reden dat de pKa van HCl negatief is betekent dat slecht een héél klein gedeelte niet gesplitst is in ionen! Het ongesplitste HCl bestaat echter wel alleen is dat alleen meetbaar met zeer gevoelige apparatuur zoals een massa-spectrometer. Wij hebben indertijd een exacte hoeveelheid HCl als standaard- controle geïnjecteerd en op basis van de massabalans kwamen we niet op 100% uit, maar op 99,9991%! Als je dit uitrekent kom je ongeveer uit op 10-4 aan verlies, dus dat is niet gesplitst!

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: Moeilijke ZB titratie

ajonker schreef: Ik ben het niet met je eens hzeil,

de reden dat de pKa van HCl negatief is betekent dat slecht een héél klein gedeelte niet gesplitst is in ionen! Het ongesplitste HCl bestaat echter wel alleen is dat alleen meetbaar met zeer gevoelige apparatuur zoals een massa-spectrometer. Wij hebben indertijd een exacte hoeveelheid HCl als standaard- controle geïnjecteerd en op basis van de massabalans kwamen we niet op 100% uit, maar op 99,9991%! Als je dit uitrekent kom je ongeveer uit op 10-4 aan verlies, dus dat is niet gesplitst!
Of een sterk zuur nu al dan niet een pKa bezit, daar ga ik me niet tussen mengen, maar een massaspectrometer lijkt me wel een zeer onbetrouwbare methode om hierover te oordelen.

Berichten: 1.379

Re: Moeilijke ZB titratie

Als het ongedissocieerde HCl slechts in verwaarloosbare concentratie aanwezig kan zijn behoef je er ook geen rekening mee te houden.

Dit weten we al sinds jaar en dag, sedert 1923, toen Debije en Huckel (met Umlaut) hun theorie voor sterke electrolieten publiceerden. Daarin ging het uitsluitend over electrostatische ion-ion interakties, zonder molecuulvorming.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 2

Re: Moeilijke ZB titratie

als je de ka weet kun je simpel de pka berekenen

Maar voor je equivalentiepunt weet je het volgende:

het eqp van een sterk zuur HCL en een sterke base NAOH is 7

het eqp van een zwak zuur en een sterke base is >7

Er moet hierbij naast het waterevenwicht ook rekening gehouden worden met de aanwezigheid van de geconjugeerde zwakke base. Doordat deze reageert met de H+ionen uit het waterevenwicht zal de ph dus boven de 7 liggen.

je hoeft voor deze berekening dus alleen de pka van je zwakke zuur te weten, de titers en de hoeveelheden van vloeistoffen die je al hebt voordat je gaat titreren.

Berichten: 723

Re: Moeilijke ZB titratie

Ik schrijf de vraag maar hier, omdat het naar mening een moeilijke ZB titratie is :) .

Stel je hebt een erlenmeyer met HCl en HOAc. Twee Ep's zullen zichtbaar zijn, omdat beide na elkaar te titreren zijn.

Stel dat men nu vraagt om een titratiecurve op te stellen van deze titratie (met NaOH bvb). Hoe begin je hier dan aan (en dan bedoel ik mathematisch)? initieel zal de pH enkel door het sterke zuur worden bepaald, maar op een bepaald moment schakelt dit over naar de bijdrage van het sterke zuur, maar ook van het zwakke zuur (Wet le Chatelier).

Op welk punt in je berekeningen is dit dan? Ja zou kunnen zeggen net voordat je HCl helemaal weg is (rond pH 4 bvb), dan zit je net in je buffergebied van HOAc pH = 4.75 + log (1/10).

Iemand suggesties?

Reageer