Springen naar inhoud

- - - - -

Zoutzuur bombardement

• Log in om te kunnen reageren

*_gast_GenGF01010_*

• Gast

Geplaatst op 10 juni 2009 - 07:20

Bron

In Hongkong zijn 24 gewonden gevallen doordat iemand vanaf een gebouw een zoutzuuroplossing in een drukke winkelstraat heeft gegooid, waarschijnlijk is het gootsteenontstopper.

Ja, dit is de 3e keer al in Hongkong.

In dit artikel worden zoutzuur en gootsteenontstopper dwars door elkaar heen genoemd. Gootsteenontstopper bestaat alleen voor het grootste deel uit NaOH, wat in de verste verte niet op HCl lijkt...

Heeft iemand hier een plausibele verklaring voor? Of is dit gewoon de zoveelste journalistieke fout als het om chemie gaat?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fleppie_CF

Fleppie_CF

• >100 berichten
  • 133 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2009 - 07:32

Als je even snel op wikipedia kijkt (altijd handig voor een eerste indruk)
zie je dat gootsteenontstopper op NaCl basis of op HSO4 basis kan zijn.

Maar je hebt gelijk dit is een journalistieke fout.

sradracer

sradracer

• >100 berichten
  • 157 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2009 - 07:47

geen NaCl. dat zal niet zo veel doen... Het is NaOH.

Fleppie_CF

Fleppie_CF

• >100 berichten
  • 133 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2009 - 07:56

Damned, dat bedoelde ik ook alleen schrijf ik het niet, merci!!

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2009 - 13:24

In het nuieuws hadden ze het over zoutzuur. De mensen hadden direct ernstige brandwonden en hadden heel veel pijn. Velen moesten zwaargewond naar het ziekenhuis worden gebracht.

Dit kan dus geen zoutzuur zijn geweest. Ik heb zelf 37% HCl (de meest geconcentreerde vorm die mogelijk is) en dat heb ik wel eens op mijn huid gehad. Nou, ik kan je vertellen dat het niet zo veel doet, zolang je het niet in de ogen krijgt of in een wond. Zelfs na een minuut inwerken heb je nog geen brandwond, alleen een lichte irritatie van de huid.

Ik denk dat die stof echt iets anders en veel agressievers moet zijn geweest. Wat zou kunnen is geconcentreerd zwavelzuur, dat geeft inderdaad al heel snel ernstige en pijnlijke brandwonden (binnen 10 seconden doet het al pijn op de huid). Misschien zou het ook NaOH-oplossing kunnen ziijn, al is dat ook niet iets wat onmidelijk leidt tot hevige pijn. Als ze het over ontstopper hadden, dan is zwavelzuur een goede optie, want er zijn ook ontstoppers, gebaseerd op geconcentreerde zwavelzuur (96%). Die kun je hier in Nederland kopen bij sommige bouwmarkten, ik denk ook wel in Hongkong.

http://www.onlinebou...duct=SUPUA4GL15

FrankB

FrankB

• >250 berichten
  • 281 berichten

Geplaatst op 10 juni 2009 - 13:25

In het artikel stond: De slachtoffers trokken gillend van de pijn hun met zoutzuur besmeurde kleren uit, terwijl winkeliers met emmers water te hulp schoten.

Als het geconcentreerd zoutzuur was, lijkt water me niet zo verstandig. Of zie ik dit nu verkeerd?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 juni 2009 - 14:04

Mja het wordt idd nogal heet, maar als het op deze manier heel snel verdund wordt, kan het denk ik minder kwaad dan het goedje een paar uur op je gezicht te laten zitten.

Fleppie_CF

Fleppie_CF

• >100 berichten
  • 133 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2009 - 14:19

Ik heb net het filmpje eens gekeken en ik denk dat er een beetje is overdreven, er vanuit gaande dat de informatie waar is (met uitzondering op de gootsteenontstopper) dan zou je best een mooie brandwond kunnen krijgen (eerste graads, stelt niks voor).

En zelfs het boek `Chemiekaarte, 14e edititie´ bevestigt dat water de Eerst hulp is.

Maar toch raar dat dit al de 3e keer is dat het gebeurd...

Veranderd door Fleppie, 10 juni 2009 - 14:20

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2009 - 15:26

Zoutzuur wordt nauwelijks warm bij verdunnen! Ik kan me soms verwonderen hoe mensen dat regeltje van zeer voorzichtig verdunnen altijd zo serieus nemen bij alle zuren.
Van de gangbare zuren wordt alleen zwavelzuur echt zeer heet.
Salpeterzuur en zoutzuur worden warm maar zeker niet heet. Volgens mij worden fosforzuur en azijnzuur helemaal niet warm.

Ook ik sluit me aan bij woelen. Ik heb vaak zoutzuur op mijn huis gehad en het doet echt weinig, zelf 37% HCl. Hoogstens wat irritatie.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2009 - 18:41

Zoutzuur op mijn huis zou ik niet graag hebben. ;)

De derde keer al? is dat daar traditie ofzo? Het doet mij denken aan het voorval waarbij jongeren een crofty bom in een bus hadden gegooid. :x

Die journalisten denken gewoon dat ze er eender welk zuur erop kunnen plakken.
Nouja buiten wij gaat er niemand om malen denk ik.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2009 - 19:28

Helaas is dat dus niet waar. Op basis van dit soort berichtgeving kan het maar zo zijn dat een of andere overijverige politicus of ambtemaar het nodig vindt om extra regels op te stellen voor verkrijgbaarheid van zoutzuur. Als zoutzuur onmiddelijk dusdanig ernstige wonden geeft dat je er gillend van de pijn mee rond loopt, dan kan het tcoh niet zo zijn dat het gewoon te koop is bij bouwmarkten en vele drogisterijen [KOUD] . Dit is hoe de onwetende beleidsmaker denkt en voor je het weet is er weer een chemische stof uitgebannen.

Ik wik me inderdaad ook aansluiten bij Jor over zuren die heet worden bij mengen met water. Geconcentreerd zoutzuur wordt hoegenaamd niet warm. 30% zoutzuur helemaal niet, 37% een heel klein beetje, ongeveer zoals de temperatuur van de huid. Bij 65% salpeterzuur heb ik nog nooit warmtevorming waargenomen bij mengen met water. Geconcentreerd zwavelzuur wordt wel warm, zo heet zelfs dat het water kan gaan koken. Ook hier geldt weer dat voor 1 zuur een dergelijke waarschuwing nodig is, maar dat veel mensen dat veralgemeniseren naar alle zuren. Fosforzuur wordt ook hoegenaamd niet warm met water. Puur azijnzuur en mierenzuur worden ook niet warm bij mengen met water. Dus, van de gangbare zuren is eigenlijk alleen geconcentreerd zwavelzuur een stof die erg heet wordt met water.

Iets wat echt ongelooflijk reageert met water is rokend zwavelzuur. Toevoegen van rokend zwavelzuur aan water gaat gepaard met een angstaanjagend krakend en knetterend geluid en het wordt EXTREEM heet.

Een andere reden waarom je toch beter zuur bij water kunt voegen is de kans op spatten. Bij spatten is het nl. zo dat vrijwel altijd de vloeistof waar je iets in schenkt opspat, dus als je zuur toeveogt aan water en het mocht gaan spatten, dan spat er water op. Maar aan de andere kant, als je zo ruw werkt dat de zooi gaat rondspatten als je schenkt, dan doe je sowieso iets niet goed ;) .

Veranderd door woelen, 10 juni 2009 - 19:35

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2009 - 20:07

Helaas is dat dus niet waar. Op basis van dit soort berichtgeving kan het maar zo zijn dat een of andere overijverige politicus of ambtemaar het nodig vindt om extra regels op te stellen voor verkrijgbaarheid van zoutzuur. Als zoutzuur onmiddelijk dusdanig ernstige wonden geeft dat je er gillend van de pijn mee rond loopt, dan kan het tcoh niet zo zijn dat het gewoon te koop is bij bouwmarkten en vele drogisterijen [KOUD] . Dit is hoe de onwetende beleidsmaker denkt en voor je het weet is er weer een chemische stof uitgebannen.

Maar dan kunnen ze toch ook evengoed zwavelzuur en natriumhydroxide bannen? :) Dat is hier allemaal nog vrij te verkrijgen.

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3338 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 juni 2009 - 23:12

Tja en als iemand wordt vermoord met 10 liter water dan moeten we dat ook maar verbieden.

tsss, wat is het criterium voor gevaarlijke stof bij die gasten? laat ze eens googlen op E507

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Mark J

Mark J

• >100 berichten
  • 243 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 september 2009 - 20:59

Misschien was het wel een mengsel van waterstofperoxide en zwavelzuur, meen dat dat vrij heftig op de huid inwerkt 8-)

Zelf een keer een druppeltje geconcentreerd salpeterzuur op m'n vinger gehad, kon het niet direct wegvegen doordat ik van alles vast had. Dat druppeltje begon ik best wel te voelen :oops:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures