Springen naar inhoud

Isotopen in de natuur

• Log in om te kunnen reageren

spacer76

spacer76

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2009 - 17:12

Hoi allemaal,

Weet er per toeval iemand een plek waar men een lijst (in de heel ruime zin van het woord) kan vinden van alle isotopen (stabiele en onstabiele) die op dit moment gekend zijn. Met bij de onstabiele de halfwaardetijd, procentsgewijs voorkomen in de natuur, en de mate van radioactiviteit. Bij de stabiele enkel het procentsgewijs voorkomen in de natuur.

Ik vind enkel lijsten met de gekende isotopen zonder bijkomende gegevens.

Ik besef maar al te goed dat dit niet eventjes in 1 velletje A4 samen te vatten is en welicht de grootte van een telefoonboek heeft. Een linkje naar een of andere downloadable database zou voor wat mij betreft ok zijn alhoewel ik liever een pdf-je van 1000 pagina's prefereer ;)

Alvast bedankt op voorhand !

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Belgjm_CF

Belgjm_CF

• >100 berichten
  • 183 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2009 - 19:25

De lijst van isotopen uit het "Handbook of chemistry and physics" kan ik je eventueel wel bezorgen.
Deze is 154 pagina's en gaat tot Roentgenium (eigenlijk tot element nummer 118, maar daar heeft men nog geen definitieve naam voor).

Je kan me daarvoor via het forum even een email sturen met jouw emailadres.

spacer76

spacer76

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2009 - 21:44

Dankzij belgjm ben ik in het bezit van een uitgebreide isotopenlijst. Thx hiervoor !

Ik ben enkel nog op zoek naar een uitgebreide 'abundance' lijst (als zo iets al bestaat) die verdeeld is naar % element op onze aardbol.
Hiermee bedoel ik als heel de aardbol met alles derop en deraan als 100% massa beschouwd wordt hoeveel % koolstof, hoeveel % waterstof, hoeveel % ijzer e.d. komen hierop voor ?

In de isotopenlijst die ik in bezit gekregen heb staat deze massaverdeling per element en niet globaal/totaal vandaar.

Alweer : bedankt op voorhand !

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 11 juni 2009 - 06:31

Ik heb even gezocht, maar kon niet precies zo'n tabel vinden. In de meeste gevallen is het ook niet heel erg interessant om te weten welke fractie een bepaalde isotoop vormt van alle elementen op de aarde.

Als je een lijstje hebt van de element(/massa)verhouding van de aarde zou je het eventueel kunnen omrekenen. Dan kun je uitgaan van de gemiddelde atoommassa en dan uitsplitsen per isotoop.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juni 2009 - 07:59

Dankzij belgjm ben ik in het bezit van een uitgebreide isotopenlijst. Thx hiervoor !

Ik ben enkel nog op zoek naar een uitgebreide 'abundance' lijst (als zo iets al bestaat) die verdeeld is naar % element op onze aardbol.
Hiermee bedoel ik als heel de aardbol met alles derop en deraan als 100% massa beschouwd wordt hoeveel % koolstof, hoeveel % waterstof, hoeveel % ijzer e.d. komen hierop voor ?

In de isotopenlijst die ik in bezit gekregen heb staat deze massaverdeling per element en niet globaal/totaal vandaar.

Alweer : bedankt op voorhand !

Dit is op meerdere manieren te beantwoorden. Wat wordt bedoeld met abundance? De hoeveelheid die voorkomt in de bovenste lagen van de aardkorst, de zee en de lucht? Of de hoeveelheid die de hele planeet, inclusief kern en mantel, omvat. In het eerste geval is de 'abundance' van ijzer een stuk lager dan in het tweede geval, want de kern van de aarde bestaat voor een heel groot deel uit ijzer en die kern maakt een flink deel van het totale gewicht van de aarde uit. Een element als stikstof heeft een hoge abundance als je kijkt naar het deel van de aarde waar wij bij kunnen, maar over het totale gewicht van de planeet is het vrijwel nihil, want in de mantel en de kern (die samenzeker 99% van het gewicht van de aarde uitmaken) komt nauwelijks stikstof voor.

spacer76

spacer76

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juni 2009 - 13:23

Misschien dat de gedachtenpiste waarvoor ik zo'n tabel zou kunnen gebruiken verduidelijking brengt. (alhoewel ze misschien controvertieel zou kunnen zijn)

Ik mijn gedachtengang ga ik er vanuit dat heel het 'systeem' aarde als een soort van niet lineair chaos systeem beschouwd kan worden.

Zo'n systeem is heel moeilijk te simuleren (als der al formule's voor het systeem aarde zouden bestaan) omdat een heel kleine verandering in de begincondities al een sterke verandering in het eindresultaat kan geven.

Om zo een systeem te kunnen 'bestuderen' is het gemakkelijker een soort van 'snapshots' op een bepaalde tijd te nemen, misschien is hier wat mee aan te vangen dan zich toeleggen op het proberen in elkaar flansen van een soort van werkingsmechanisme.

Aangezien we er allemaal van uitgaan dat (zichtbare) 'materie' opgebouwd is uit de elementen uit de tabel van Mendeljev vroeg ik me af als een tabel met de massa % verdeling van de elementen me niet verder op weg kon helpen.

Verder op weg kon helpen naar wat dan ...

Zoals de meesten onder ons weten is voor lichtere elementen kernfusie (in het heelal, de zon, etc) een 'gemakkelijkere' manier om zwaardere elementen te bekomen en voor zwaardere elementen is kernsplijtsing een meer geaccepteerde manier om aan lichtere elementen te komen.

Volgens mijn hypothese zou in het natuurlijke process waarbij de aarde gecreŽerd is er bepaalde sprongen moeten gemaakt zijn in de tabel van Mendeljev. bv elementen die fuseren 'over' andere en dan weer terug splijten tot weer andere die misschien de 'over' andere zijn uit stap 1. (weliswaar op een termijn die duizenden/miljoenen jaren in beslag neemt). Neem er dan nog het feit bij dat er elementen bestaan met zoiets als magic nuclei en dubbel magic nuclei die stabieler zouden zijn dan andere en het wordt redelijk moeilijk om nog een systeem te vinden in de werking.

Infeite ben ik op zoek naar een soort van orde in de chaos van het natuurlijke process die de aarde gecreŽerd heeft en wordt ik een ietsiepietsie wijzer uit zo'n (mogelijke) tabel die in het beste geval opgesplitst kan worden in twee tabellen a) kern en mantel en b) atmosfeer en alles wat 'op' de mantel 'ligt'.

Veranderd door spacer76, 11 juni 2009 - 13:29

Derrek

Derrek

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juni 2009 - 14:08

Ik wil je enthousiasme niet temperen, maar hiervoor bestaan reeds uitgewerkte, kernfysische modellen. Als ik even snel google : Big Bang nucleosynthesis.

Het is natuurlijk iedereen zijn recht om zoiets in twijfel te trekken :)

spacer76

spacer76

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juni 2009 - 14:19

Thx derrek !

Ik had er nog nooit van gehoord dat er zo een theorie bestond ... misschien dat ik deze beter es lees voordat ik mogelijks het warm water heruitvind ,)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures