Dringend, Redox

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Dringend, Redox

Hallo,

Wie kan mij uitleggen hoe ik kan bepalen welke de positieve en de negatieve pool vormt bij een redoxreactie - galvanische cel - elektrolytische cel?

heb examen :)

Berichten: 915

Re: Dringend, Redox

Aan de kathode vindt reductie plaats

Aan de anode oxidatie

Berichten: 5

Re: Dringend, Redox

Bedankt, is dit zowel bij galvanische als elektrolitische cel? :)

En is oxidatie altijd de negatieve pool?

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: Dringend, Redox

pds123 schreef: Bedankt, is dit zowel bij galvanische als elektrolitische cel? :)
Wat gebeurt er bij elektrolyse?

Berichten: 5

Re: Dringend, Redox

Dat staat hier heel onduidelijk uitgeld in de cursus :)

Wordt er dan geen stroom op de cel gezet?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Dringend, Redox

Jep, aan jou nu om te zeggen bij welke pool er elektronen in de oplossing gepompt worden, en wat daarmee gebeurt.

Berichten: 5

Re: Dringend, Redox

Ik dacht dat stroom van plus naar min gaat, dus aan de negatieve pool worden er e- in de oplossing gebracht. Die gebruikt worden om de reductie te laten plaatsvinden?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Dringend, Redox

Juist, en is dat de kathode of anode waar de elektronen in de oplossing gepompt worden?

Misschien kun je nu zelf het verschil zien tussen een galvanische cel en een elektrolytische cel. Hint: waar komen de elektronen in beide gevallen vandaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: Dringend, Redox

Ik dacht dat stroom van plus naar min gaat, dus aan de negatieve pool worden er e- in de oplossing gebracht. Die gebruikt worden om de reductie te laten plaatsvinden?
In principe is het niet correct, de stroom loopt per conventie in de tegengestelde zin als de richting waarin de elektronen zich bewegen. Maar voor de rest heb je er een goede kijk op : bij elektrolyse zorgt men ervoor dat er reductie optreedt waar er normaal gezien oxidatie optreedt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Dringend, Redox

Idd in beide gevallen vindt er reductie plaats, maar bij een elektrolytische cel gebeurt dat met stoffen in de oplossing oiv de elektronen van de stroombron, bij een galvanische cel wordt de elektrode zelf geoxideerd? (Laat me dit aub goed hebben, dan snap ik het zelf ook eens een keer :P )

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: Dringend, Redox

Idd in beide gevallen vindt er reductie plaats, maar bij een elektrolytische cel gebeurt dat met stoffen in de oplossing, bij een galvanische cel wordt de elektrode zelf geoxideerd? (Laat me dit aub goed hebben, dan snap ik het zelf ook eens een keer  :P )
Ja, ik ben ook even in de war. Even een voorbeeld en kijken of we hetzelfde bedoelen. Daniell-cel (galvanisch)-> spontane oxidatie van Zn, en hierdoor spontane reductie van Cu2+.

Als je de spanning opdrijft boven de evenwichtswaarde (elektrolyse), gebeurt het omgekeerde.
bij een galvanische cel wordt de elektrode zelf geoxideerd
Volgens mij is een galvanische cel een cel waarbij spontaan energie wordt vrijgesteld, of de elektroden nu inert zijn of niet.

Berichten: 5

Re: Dringend, Redox

Dus, galvanische cel = spontaan reactie (dus de oxidator gaat reduceren aan de kathode, en de reductor gaat oxideren aan de anode)

De stroom loopt van de anode naar de kathode.

Bij elektrolyse gaan we door stroom de 'normale oxidator' laten oxideren, en omgekeerd.

Loopt de strom dan ook van de anode naar de kathode?

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: Dringend, Redox

pds123 schreef:

Loopt de strom dan ook van de anode naar de kathode?
De stroom loopt normaal gezien van kathode naar anode, de elektronen van anode naar kathode (gezien bij oxidatie elektronen vrijkomen die gebruikt worden voor de reductie).

Of bij elektrolyse men de termen anode en kathode omkeert, ontgaat me nu even, maar als ik mag gokken denk ik van wel.

En overgens is het wat laat om aan je huiswerk te beginnen ;) morgen zijn er zeker wat mensen met een frisse kijk hierop.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Dringend, Redox

Dus, galvanische cel = spontaan reactie (dus de oxidator gaat reduceren aan de kathode, en de reductor gaat oxideren aan de anode)

De elektronenstroom loopt IN DE CEL van de anode naar de kathode.

Bij elektrolyse gaan we door stroom de ANODE laten oxideren, en omgekeerd.

Loopt de strom dan ook van de anode naar de kathode?

Neen, de anode hangt aan de pluspool van de gelijkrichter/voeding. De elektronenstroom gaat dus van kathode door het bad naar de anode.

Dit is een mooie animatie:

Elektrolyse

Reageer