Verwijderen van teflonpasta

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 32

Verwijderen van teflonpasta

Hallo,

Even een eenvoudige vraag, met misschien wel een complex antwoord:

Ik moet resten teflonpasta verwijderen uit glaswerk met nauwe slijpstukken, het probleem is alleen dat teflon vrijwel inert is.

Ik heb het geprobeerd met een borstel en met aceton, maar de resultaten zijn niet echt super.

Weet iemand misschien een manier om teflon op te lossen of kent iemand een stof waar teflon wel mee reageerd (als die bestaat).

m.v.g.

Mark

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Verwijderen van teflonpasta

Het enige wat me te binnen schiet wat misschien zou kunnen werken, is zeer sterk verwarmen. Ik ben alleen bang dat je slijpglas daar ook niet echt tegenkan.

Punt is juist dat Teflon nogal, eh, bedoeld is om niet te reageren met andere stoffen...

Zelfs HF heeft geen zin: dat wordt juist vaak in Teflon bewaard omdat het glas teveel aanvreet.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 180

Re: Verwijderen van teflonpasta

inderdaad lijkt verbranden mij ook de beste oplossing.

al zijn er oplossing op de markt. FC-43 (Heptacosafluorotributylamine) is er 1 van

dit valt in de fluorinert range van 3M. wellicht hebben ze er meerdere.

ook heb ik een keer gehoord over een ammonium-lithium metal solution. (ik denk dat dit een Li-NH3 is) maar hier weet ik verder niets van.

:lol: :lol: :lol: of een metalen spatel, mijn teflon laag in de koekenpan vind dat namelijk ook niet leuk en gaat dan ook snel weg :lol: :lol: :lol:

Berichten: 32

Re: Verwijderen van teflonpasta

Ik was er al bang voor dat het verwijderen niet zo simpel zo zijn, daar teflon inderdaad bedoeld is om (bijna) nergens mee te reageren.

Ik heb het glaswerk een nacht in een stoof gelegd bij 140 graden Celsius, hier werd de pasta iets dunner van waardoor er iets meer resten waren te verwijderen.

Er blijft echter nog steeds een aanzienlijke hoeveelheid achter.

Als ik aggressieve chemicaliën (nog aggressiever dan HF :lol: ) nodig ga hebben om het eventueel te verwijderen, dan denk ik dat het niet echt lonend is om het glaswerk op deze manier schoon te maken.

Als het glas te vuil is, dan zal het gewoon weg moeten gooien en nieuw materiaal gebruiken denk ik.

In ieder geval bedankt voor de reacties..

Het kon wezen dat er misschien een manier was om teflon makkelijk te verwijderen, dus ik kon het proberen jah :D

m.v.g.

Mark

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Verwijderen van teflonpasta

Dan moet je het ook opstoken boven het smeltpunt dus boven de 327 graden, dan vloeit het wel.

Doe het wel in een zuurkast want het zal ook wel gaan ontleden in allerlei smerige fluordampen.

Berichten: 180

Re: Verwijderen van teflonpasta

hier op lab staat een speciale "uitbrandoven" deze gaat langzaam naar 500 graden en terug) dus glaswerk blijft heel maar al het andere gaan heel hard kapot.

een leuke is om daat een koffiebekertje in te doen. het enige wat over blijft is het titaanwit vanuit het bekertje.

de rest is BRAND schoon

Groet Niels

Reageer