Cisplatina

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 45

Cisplatina

Hallo allemaal,

Ik had een vraagje over het molecuul cisplatina, Pt(NH3)2Cl2.

Ten eerste, hoe zit dat precies met die NH3 binding? Waarom is dat een NH3 en geen NH2 zoals bij de organische chemie? Wat voor soort binding is dat dan en waarom is het zo'n binding.

Ook heb ik gelezen dat er ciplatina gevormd wordt en geen trans omdat het trans effect van chloride groter is t.o.v. het ammonia. Nu heb ik dat stukje wel begrepen, maar waarop is dat trans effect gebasseerd? Waarom is dat van chloride groter als van ammonia.

Als ik namelijk de structuren van trans en cisplatina teken zal het in sterisch opzicht toch liever trans vormen. Dan zitten de 'grote' NH3 groepen het verst uit elkaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Cisplatina

Als ik je vertel dat platina hier +2 als lading zou hebben, helpt dat?

Berichten: 45

Re: Cisplatina

Nog niet :P Waar doel je precies op?

Dat de Pt 2+ is en dan de 2x Cl- hem neutraal maken dat snap ik. En dat dit niet meer zo is als er NH2 aanzit. Maar hoe kan het dat de stikstof hier 4 bindingen heeft i.p.v. 3?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Cisplatina

http://nl.wikipedia.org/wiki/Co%C3%B6rdinatiechemie

Ik denk dat dit dan je vraag wel beantwoordt.

Berichten: 2.399

Re: Cisplatina

Het is niet zo simpel als het lijkt. Je zult de D elektronen van platina moeten tellen.

Hoe de liganden elektronen afgeven en hoe dit getekend wordt is ook raar in dit soort organometallic verbindingen

dit is de makkelijkst te begrijpen lewis structuur:

http://www.webalice.it/alberto.frangini/cisplatin.jpg

Nu aan jou uit te vinden wat een pijl eigenlijk betekend. Je ziet ze ook wel in N-oxides ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: Cisplatina

Het trans-effect verwijst naar het feit dat een bepaalde ligand een nieuwe, inkomende ligand zal richten naar een plaats trans tegenover deze.

Men spreekt van trans-influence als bepaalde liganden (hier heeft Cl- een grotere trans-influence dan NH3) een tendens tonen om de metaal-ligand binding er rechtover te verzwakken. Zoiets kan je met IR-spectroscopie waarnemen.

In het trans-effect spelen zowel sigma-donor effecten als pi-acceptoreffecten mee. Cl- is een sterkere sigma-donor dan NH3, en beide hebben weinig pi-acceptoreigenschappen (bedenk pi-acceptor als elektronzuiger, zoals CO of CN).

Even een voorbeeld. Bij de synthese van Pt(Cl)2(NH3)2 vertrekkende van Pt(NH3)4, zal eerst een NH3 vervangen worden, en dan een NH3 rechtover de geïntroduceerde Cl-, gezien die Pt-NH3 binding zwakker is geworden doordat Cl- erin gekomen is :

Afbeelding

de NH3-binding naar Pt mag in principe niet voorgesteld worden zoals de Cl-binding. NH3 is een pi-donor, het richt zijn vrij elektronpaar naar Pt. Er is géén enkele of dubbele binding tussen Pt en N. Het wordt dus beter voorgesteld zoals in de tekening van Napoleon.

EDIT : even ter verduidelijking. Als je het trans-effect in de bovenstaande figuur begrijpt, begrijp je dan waarom men van PtCl4 vertrekt om cisplatina te vormen?

Berichten: 45

Re: Cisplatina

Oke, het trans effect snap ik nu wel een beetje. Dat heeft dus met de sigma-donor effecten en de pi-acceptoreffecten te maken. Dat zal ik dan eens goed bekijken.

Maar het soort binding snap ik nog niet echt.

Van wat ik begrijp is het dan eigenlijk geen echte binding, maar meer een deling van het vrij electronpaar van N? Dan krijgt de N een positieve lading en de Pt een negatieve lading en dat heft elkaar dan weer op om neutraal te blijven? Ik snap het echt niet.

Berichten: 2.399

Re: Cisplatina

precies het is een ionbinding, maar dan geschreven als een gewone binding omdat je anders veel te veel ladingen in een molecuul moet tekenen.

ik zelf hou van de pijltjes weergave.

Berichten: 45

Re: Cisplatina

Oke, dus toch zo.

Heel erg bedankt voor de hulp

Berichten: 45

Re: Cisplatina

Als de cisplatina gemaakt wordt vanuit K2PtCl4, vind er dan gewoon een substitutie reactie plaats tussen het NH3 en de Cl? Gaat dat op eenzelfde wijze als een substitutie bij de organische chemie?

Ik dacht dan dat je in oplossing het PtCl42- hebt. En dan het NH3 dan als nucleofiel op het Pt aanvalt. Klopt dit?

Berichten: 45

Re: Cisplatina

Als de cisplatina gemaakt wordt vanuit K2PtCl4, vind er dan gewoon een substitutie reactie plaats tussen het NH3 en de Cl? Gaat dat op eenzelfde wijze als een substitutie bij de organische chemie?

Ik dacht dan dat je in oplossing het PtCl42- hebt. En dan het NH3 dan als nucleofiel op het Pt aanvalt. Klopt dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: Cisplatina

Ik geloof dat het inderdaad zo gaat, hoewel het raar is een nucleofiele aanval te veronderstellen op een negatief geladen atoom.

Ligand substitutie kan op 3 manieren gebeuren, associatief (nieuw ligand komt erop, ander gaat eraf), dissociatief (eerst gaat er één af, dan komt het ander erop) en nog iets ertussen (gaan er gelijk op en af). De reden waarom ik denk dat je gelijk hebt is omdat PtCl42-, als ik goed geteld heb, een 16-elektron complex is, en dat substitutie in de regel dan associatief gebeurt.

Berichten: 45

Re: Cisplatina

Oke, dankjewel.

Ik wist niet dat daar regels voor waren. Weet je ook of ik die ergens op internet kan vinden?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Cisplatina

En wat als je dan een 18 VE complex hebt, dan heeft dissociatief natuurlijk de voorkeur. Maar bij welke systemen verwacht je dat het ertusseninciative mechanisme de voorkeur heeft?

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: Cisplatina

Ik haal het allemaal uit m'n cursus 'organometallics', maar het is eveneens op wikipedia te vinden.

Met de 18-elektronregel in het achterhoofd is het ook min of meer logisch dat deze eerst een ligand gaan afstaan, en dan een opnemen. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, zo zijn er stabiel 16-, 17- en 20-elektroncomplexen.

Reageer