Bio ethanol

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Bio ethanol

Geachte,

Ik heb wat vragen rond E85 brandstof (15% RON95 en 85% gedenatureerde ethanol).

*Om te beginnen, je hebt benzine met een klokgetal van 95 en ethanol met een klokgetal van ongeveer 116, hoe bereken je dan het klokgetal van het mengsel.

Meeste bronnen zeggen 110, maar ik wil een prof. uitleg ;)

*Nu een specifieke vraag die ik hoop iemand kan beantwoorden:

Heeft er iemand een formule waarmee ik de maximale compressie kan berekenen van e85 (verbrandingsmotor).

*Nu ik compressie en klokgetal zou hebben, zou ik nu de voorontsteking moeten berekenen (dus het optimale moment om de e85 te ontsteken).

We kunnen dit ook op de testbank uittesten :P maar weet er iemand een riching waarin te zoeken (vroeger of later dan met ron95).

Alvast heeeel veel dank.

Berichten: 133

Re: Bio ethanol

Om eerlijk te zijn heb ik geen flauw idee,

Maar heb je al geprobeerd om producenten van E85 brandstof te benaderen?? deze mensen willen meestal wel hun product promoten via een onderzoek. Zeker als het voor een schoolproject is.

oja, het kost veel energie maar je kunt er wel de beste vruchten uithalen

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Bio ethanol

Volgens mij zijn octaangetallen gebaseerd op het feit dat de klopvastheid redelijk lineair gedrag vertoont. Zo reken ik uit: 0,85*116+0,15*95 = 113.

Berichten: 2

Re: Bio ethanol

Was het dan zo simpel :P .

Ik heb al geprobeerd een leverancier te pakken te krijgen, er is niet veel interesse en ze sturen je van pier naar paal.

Berichten: 111

Re: Bio ethanol

De maximale compressie die voor in een verbrandingsmotor kun je niet zo geven. dit is namelijk erg afhankelijk van je stromingsprofiel tijdens de ontsteking en van de temperatuur van zuiger en bougie. Dit heeft te maken met klop neigingen. De compressie wordt meestal in een klopmotor getest. Dit is een motor waarvan de compressie te varieren is, hiermee wordt gekeken wanneer de motor gaar kloppen.

Jasper

Berichten: 133

Re: Bio ethanol

jasper2 schreef: De maximale compressie die voor in een verbrandingsmotor kun je niet zo geven. dit is namelijk erg afhankelijk van je stromingsprofiel tijdens de ontsteking en van de temperatuur van zuiger en bougie. Dit heeft te maken met klop neigingen. De compressie wordt meestal in een klopmotor getest. Dit is een motor waarvan de compressie te varieren is, hiermee wordt gekeken wanneer de motor gaar kloppen.

Jasper
Als je een voorbeeld wilt geven van het gene dat je net zei dan snap ik er meer van aangezien ik het een vrij interessant onderwerp vindt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Bio ethanol

Nou, een explosie heeft een bepaald punt waar deze start, voornamelijk bepaald door het punt waar de bougie de vonk levert. Het explosiefront heeft een bepaalde snelheid waarmee zich deze door de ruimte voortbeweegt. Het is dus niet zo dat op tijdstip t = 0, het mengsel al volledig geëxplodeerd is.

De ruimte waar de explosie kan optreden, wordt begrensd door de cylinder en zuiger. Je kunt je daarbij dus voorstellen dat de explosie zich niet naar alle kanten kan voortzetten, alleen maar richting zuiger. Afhankelijk van de vormgeving van zowel zuiger als cylinder, wordt het explosiefront dus gestuurd. Omdat dus de positie van de bougie, en de vorm van de cylinder en zuiger bij elk type motor anders is, is het onmogelijk een maximale compressie te geven.

Berichten: 133

Re: Bio ethanol

Fuzzwood schreef: Nou, een explosie heeft een bepaald punt waar deze start, voornamelijk bepaald door het punt waar de bougie de vonk levert. Het explosiefront heeft een bepaalde snelheid waarmee zich deze door de ruimte voortbeweegt. Het is dus niet zo dat op tijdstip t = 0, het mengsel al volledig geëxplodeerd is.

De ruimte waar de explosie kan optreden, wordt begrensd door de cylinder en zuiger. Je kunt je daarbij dus voorstellen dat de explosie zich niet naar alle kanten kan voortzetten, alleen maar richting zuiger. Afhankelijk van de vormgeving van zowel zuiger als cylinder, wordt het explosiefront dus gestuurd. Omdat dus de positie van de bougie, en de vorm van de cylinder en zuiger bij elk type motor anders is, is het onmogelijk een maximale compressie te geven.
oow oke, dank je wel

Berichten: 111

Re: Bio ethanol

Dit vlamfront zorgt voor druk verhoging nog voordat de cilinder het hoogste punt heeft bereikt. de motor moet nu zo zijn geconstrueerd dat onder deze zeer hoge druk geen zelfontbranding plaatsvind aan een heet punt in de verbrandingsruimte (meestal zuiger) Dit heet kloppen en zorgt voor een plotselinge extra drukverhoging wat voor trillingen zorgt waardoor het motorblok kappot kan lopen.

De neiging tot deze zelfontbraning wordt uitgedrukt in een octaanwaarden. deze is van ethanol hoger dan van "gewone" 95. een hoger octaangehalte geeft dus aan dat de motor eerder de neiging heeft om te gaan kloppen, je kunt dus een lagere compressie aan dan met een "gewone" benzine 95 motor.

Als je deze benzine toch wilt proberen in een benzine auto dan is het mogelijk om het ontstekingstijdstip iets te verlaten om te zorgen dat de einddruk minder hoog wordt. Dit gaat wel te koste van het nuttig rendement van de motor.

Andere opties zijn

de inlaatlucht koelen, doordat de temperatuur lager is is de neiging tot kloppen kleiner (b.v. proefrijden in de winter zonder je lucht voor te verwarmen).

De afstelling van de motor zuiniger maken. Een net iets te rijk mengsel gaat eerder uit zichzelf branden dan een te arm mengsel.

Er zijn nog andere opties maar die liggen vast in het ontwerp van de verbrandingskamer zuiger etc. Dit is ook de reden waarom motoren (niet auto's) steeds zuiniger worden. De verbrandingsruimte wordt steeds beter gekoeld of er wordt gezorgd een snellere verbranding.

Ik hoop je hiermee iets meer inzicht te hebben gegeven in de materie

Groeten jasper

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Bio ethanol

Numerieke aanduiding

De klopvastheid wordt meestal aangegeven door het octaangetal vaak verward met de term octaangehalte. Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine. Het octaangetal van benzine wordt gemeten door de klopvastheid te vergelijken met een mengsel van het makkelijk ontbrandbare n-heptaan en het moeilijk ontbrandbare iso-octaan (2,2,4-trimethylpentaan). Hierbij geldt per definitie dat de klopvastheid van n-heptaan 0 en die van iso-octaan 100 is. Naar mate het octaangetal hoger is, ontbrandt het gecomprimeerde benzine-luchtmengsel minder gemakkelijk spontaan. Klopvaste benzine laat daardoor een hogere compressieverhouding toe zonder spontaan te ontbranden en kan daarmee hogere motorvermogens leveren. Dit is speciaal van belang voor motoren met een turbocompressor.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid

Net omgekeerd dus jasper2. Niet voor niets wordt die ethanol E85 genoemd, waarvan het octaangetal dus lager is dan dat van gewone benzine.

Berichten: 111

Re: Bio ethanol

Als die 85 daar voor staat heb je gelijk. En ik denk dat je gelijk hebt. Ik was van de beredenering van rwwh (derde repost) uit gegaan die op 113 uit kwam als octaangetal.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Bio ethanol

Nee, dat is niet juist. E85 staat alleen maar voor "85% ethanol" en het getal heeft niets te maken met de klopvastheid van deze brandstof. Die is, zoals boven ook al genoemd, boven de 100.

Zie ook bijv. : http://www2.warwick.ac.uk/fac/sci/wimrc/pr...one/bioethanol/

Reageer