Springen naar inhoud

Blussen mbv straalmotor artikel quest

• Log in om te kunnen reageren

Louis

Louis

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2005 - 12:41

Hallo

Deze maand (december) staat er in het maandblad Quest een artikel over het blussen van branden met behulp van een straalmotor.
De beschreven methode is als volgt:

Het belangrijkste onderdeel van zijn apparaat is een straalblus motor uit een militaitr vliegtuig. Het blusapparaat is 16 meter lang en weegt 6 ton. Uit de motor komen snelstromende hete uitlaatgassen. Met een afterburner of naverbrander wordt alle zuurstof uit die gassen gehaald. want met zuurstof kun je vuur wel aan wakkeren, maar niet blussen. De installatie van Dhr Kooi gebruikt het zuurstofloze gas om water in stoom om te zetten De zuurstofloze stoom wordt vervolgens de mijn in geblazen. Het vuur dooft door de relatief koude stroom en door zuurstof gebrek.

Maar wat ik niet snap, als je uit lucht de zuurstof haalt, heb je voornamelijk nog stinkstof en waterstof over. Met dit gas wordt water (h20) in "zuurstofloze stoom" omgezet. maar als je uit water zuurstof weghaald, hou je toch waterstof over? En dit is toch juist brandbaar?
Hoe kan er dan toch mee geblust worden

Het zal wel komen door mijn gebrekkige scheikundige kennis dat ik de waarschijnlijk simpele verklaring niet zie, maar ik hoop dat jullie me erop kunnen wijzen :wink:

Vriendelijke groet,

Louis

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44822 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 december 2005 - 12:54

Er wordt niet bedoeld dat ze uit de watermoleculen de zuurstofatomen gaan peuteren. Die zitten netjes genoeg aan die H-tjes gebonden om in een gewoon brandje niet los te komen.

Maar in elke vloestof zit ook wel een beetje gas opgelost. In gewoon water zit dus ook een beetje lucht opgelost. In een flesje priklimonade zit bijvoorbeeld veel koolzuurgas opgelost.

Ga je water verwarmen, dan krijgt het opgeloste gas de neiging om uit de oplossing te willen en zich weer als een vrij gas te gaan gedragen.

Lucht die in water is opgelost, bevat ook 20 % zuurstof ongeveer. Door het water voor te verwarmen, verwijder je die lucht uit het water, en daarmee ook die zuurstof die in die lucht zit. In een afgesloten omgeving, zoals een mijn, kun je dus veel effectiever blussen, omdat je niet ook maar het minste beetje zuurstof naar de brand brengt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Louis

Louis

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2005 - 13:11

helemaal duidelijk :roll:

Dank u wel!

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 december 2005 - 19:42

als je uit lucht de zuurstof haalt, heb je voornamelijk nog stinkstof en waterstof over

Lucht bevat vrijwel geen waterstof, als je de zuurstof weglaat houd je een gas over dat voor ongeveer 98-99% uit stikstof (niet stinkstof!) bestaat en verder ruim 1% argon. De overige gassen uit de lucht zijn ook grotendeels onbrandbaar.
β-Damascenon en maneschijn

Louis

Louis

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2005 - 10:14

niet stinkstof!

haha, dat is een stomme typfout zie ik nu!
Ik bedoelde inderdaad stikstof :roll:

Dat er geen waterstof in de lucht zit was me duidelijk, de verwarring ontstond omdat er werd gesteld dat er met dit gas water weer in stoom word omgezet, en in water zit natuurlijk wel waterstof!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures