keton naar methyleen

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 39

keton naar methyleen

Het is al drie jaar geleden dat ik nog met organische bezig ben geweest dus het kan een stomme vraag zijn, maar hier komt ie dan:

kan een ketonfunctie in één (of meerdere) reactie(s) omgezet worden in een methylenefunctie? Welke methodes zijn hiervoor gekend? (en eventueel: wat is het reactiemechanisme dat hierachter schuilgaat)

c=o --> ch2

Het koolstof atoom waar het omgaat is gebonden aan twee andere koolstofatomen.

(btw:Is er op dit forum een functie om gemakkelijk chemische formules in te geven?)

dank bij voorbaat

Berichten: 183

Re: keton naar methyleen

Kijk eens naar Wolff-Kishner reductie en Clemmensen reductie.

Als je vragen hebt bij het mechanisme, dan kan je die hier altijd stellen.

edit: heb ik het nu verkeerd begrepen of chemaniac, maar ik bedoel dus van aceton naar propaan.

Berichten: 2.337

Re: keton naar methyleen

Je wil dus van aceton naar 1- propeen gaan.

Reduceren naar je alcohol met NaBH4 of lithiumaluminiumhydride (of een andere methode) en dan via een eliminatie van je bekomen 2-propanol naar je alkeen.

Nee we hebben hier helaas niet zo een functie maar je kan altijd werken met afbeeldingen via chemsketch maar dat is ook ngoal omslachtig. Het is wel makkelijker om je structuur in code tags te zetten.

Berichten: 39

Re: keton naar methyleen

bedankt, ik ga dit alvast even bekijken voordat ik verdere vragen stel!

Berichten: 39

Re: keton naar methyleen

Belgjm schreef: Kijk eens naar Wolff-Kishner reductie en Clemmensen reductie.

Als je vragen hebt bij het mechanisme, dan kan je die hier altijd stellen.

edit: heb ik het nu verkeerd begrepen of chemaniac, maar ik bedoel dus van aceton naar propaan.
Ik bedoelde idd van aceton naar propaan. is in ieder geval één voorbeeld.

Ik heb de reacties even opgezocht, op organic-chemistry.org stond ook een leuk voorbeeld:

Afbeelding

Nu heb ik nog een vraag over het reactie mechanisme:

nadat hydrazine gesubstitueerd is op de plaats van het zuurstofatoom gaat het alkalisch milieu (OH-) ervoor zorgen dat één H wordt afgesplitst van het hydrazine. Stel nu dat er al een amine groep aanwezig was in dit molecule, zou OH- dan niet de voorkeur geven aan die andere amine ipv aan hydrazine om een -H af te snoepen?

Berichten: 2.337

Re: keton naar methyleen

Ja sorry ik dacht dat je een alkeen ebdoelde i.p.v. een alkaan.

Het gaat energetisch veel gunstiger zijn om van je hydrazine een waterstof af te snoepen. Zo krijg je stikstof gas dat laag energetisch is.

Als een amine een waterstof zou afgeven dan krijg je een dubbel gebonden stikstof atoom 'een imine' dat je neit zo op die manier kan maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: keton naar methyleen

Daarbij kan, en zeker in dit geval, de - lading heel goed gestabiliseerd worden door middel van resonantie. Dat zie je zelfs al gebeuren, daarbij kan die - lading zelfs de ring in gejaagd worden.

Berichten: 2.337

Re: keton naar methyleen

Wordt die niet direct gestabiliseerd met een waterstof van water?

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: keton naar methyleen

In een iets meer elegante methode gebruikt men tosylhydrazine, in het bijzijn van een hydride-donor. Het mechanisme verloopt dan iets anders :

Afbeelding

Berichten: 840

Re: keton naar methyleen

In een post van ´garage chemist´ op sciencemadness (een van de meest reputabele members) stond ooit eens dat bijna elke OH-groep door rode fosfor/I2 wordt gereduceerd tot een C-H. Dit zou ook moeten kunnen werken met een carbonyl-groep zou je denken.

Kan iemand dit bevestigen?

En nee, hij wist dit niet omdat hij zich bezig houdt (want hij is een serieuze chemicus) met wat minder gewilde praktijken als jullie weten wat ik bedoel...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: keton naar methyleen

Erg genoeg weet ik precies waar je het over hebt :D
Wordt die niet direct gestabiliseerd met een waterstof van water?
Schijnbaar niet, aangezien dat stikstof er liever afwil, dan dat er een proton aankomt. Dat gebeurt namelijk later pas in de laatste stap.

Berichten: 39

Re: keton naar methyleen

Stel nu dat er in het molecule:

1) meerdere ketonfuncties zijn

2) dat het molecule een ester is (dus één ketonfunctie en één 0 gebonden tussen twee C

Afbeelding

Hoe zal de reactie dan verlopen?

bij 1) welk van de twee ketonfuncties zal dan gereduceerd worden? of worden ze beiden gereduceerd tot een methyleenfunctie?

bij 2) is het mogelijk dat er iets gebeurd met de O tussen de twee C'en ?

Berichten: 20

Re: keton naar methyleen

naar mijn wetens zijn er geen 2 keton functies in het molecuul. slechts één.

een keton is resonantie gestabiliseerd en kan dus gereduceerd worden met agressief oxidatie als ik het goed heb. ( natriumboorhydride nogwattus? )

als je deze groep er niet gelijk af wilt hebben kun je deze altijd eerst beschermen. en overgaan op een selectieve reductie ( een molecuul waarbij meerdere keton groepen aan zitten )

Verder wat er met je tweede zuurstof kan gebeuren hangt van een aantal factoren af, als de oplossing erg zuur is, zal het ook nog kunnen zijn dat je een bijproduct zoals ethanol krijgt

er zal zich een alcohol afsplitsen namelijk.
Naja, denk er maar over na!

Berichten: 39

Re: keton naar methyleen

Aeternitas schreef: naar mijn wetens zijn er geen 2 keton functies in het molecuul. slechts één.

een keton is resonantie gestabiliseerd en kan dus gereduceerd worden met agressief oxidatie als ik het goed heb. ( natriumboorhydride nogwattus? )

als je deze groep er niet gelijk af wilt hebben kun je deze altijd eerst beschermen. en overgaan op een selectieve reductie ( een molecuul waarbij meerdere keton groepen aan zitten )

Verder wat er met je tweede zuurstof kan gebeuren hangt van een aantal factoren af, als de oplossing erg zuur is, zal het ook nog kunnen zijn dat je een bijproduct zoals ethanol krijgt

er zal zich een alcohol afsplitsen namelijk.
jah dat was net één van de vragen eigenlijk, wat als er wel twee ketonfuncties op het molecule zouden zitten, welke van de twee wordt dan gereduceerd (of beide)?

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: keton naar methyleen

citrobacter schreef:
Aeternitas schreef: naar mijn wetens zijn er geen 2 keton functies in het molecuul. slechts één.

een keton is resonantie gestabiliseerd en kan dus gereduceerd worden met agressief oxidatie als ik het goed heb. ( natriumboorhydride nogwattus? )

als je deze groep er niet gelijk af wilt hebben kun je deze altijd eerst beschermen. en overgaan op een selectieve reductie ( een molecuul waarbij meerdere keton groepen aan zitten )

Verder wat er met je tweede zuurstof kan gebeuren hangt van een aantal factoren af, als de oplossing erg zuur is, zal het ook nog kunnen zijn dat je een bijproduct zoals ethanol krijgt

er zal zich een alcohol afsplitsen namelijk.
jah dat was net één van de vragen eigenlijk, wat als er wel twee ketonfuncties op het molecule zouden zitten, welke van de twee wordt dan gereduceerd (of beide)?
Als je twee ketonfuncties hebt, hangt alles van hun relatieve omgeving af. Als die dezelfde is, krijg je eerst een mengsel van moleculen waarbij er geen, één of beide ketonfuncties heeft gereageerd. Als je 2 equivalenten reducerend reagens toevoegt, of een overmaat, reduceert alles.

Reageer