[scheikunde] dringend hulp gezocht! K2HPO4

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 12

[scheikunde] dringend hulp gezocht! K2HPO4

Beste scheikundeliefhebbers :lol:

Ik doe nu 5VWO met Scheikunde

Ben wel erg goed in scheikunde, al zeg ik het zelf :-s

Ik loop al vast bij de eerste stap:

Geef de reactievergelijking voor het oplossen cq. reageren van jouw stof in/met water.

Ik heb allereerst K2HPO4 (s) -> 2K (aq) + HPO4- (aq) gedaan.

Nu begrijp ik dat ik verder moet werken met HPO4

In BINAS49 is het zowel een zwak zuur als een zwak base (volgens mij meer base dan zuur)

Ik heb getitreerd met HCl :-s

Als jullie me helpen met deze vraag zal ik zo gemeen zijn om jullie te bestormen met mijn volgende vraag :twisted:

Graag zo snel mogelijk antwoord, ik heb nog niet veel tijd meer eerlijk gezeg ;)

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] dringend hulp gezocht! K2HPO4

Je zit al fout bij je eerste stap. K2HPO4 (s) -> 2K+ (aq) + HPO42- (aq)

Probeer eerst eens in het algemeen gebruik te maken van SUP en SUB script dat maakt het veel duidelijker voor ons, ook vergeet je vaak je ladingen.

Men noemt een stof als K2HPO4 amfoteer het kan reageren als zuur of als base. Wanneer je dus titreert met HCl zal je waterstoffosfaat een proton opnemen, dus reageren als base.

Eén ding is bij een titratie essentieel. Dat is dat je de concentratie kent van je titer oplossing wat is die?

Voor de reactievergelijking heb je gewoon een simpele stoffen vergelijking nodig. Laat de evenwichtsreacties even achterwege.

Berichten: 12

Re: [scheikunde] dringend hulp gezocht! K2HPO4

Ehm Chemaniac,

Sorry, ik heb de ladingen wel staan in mijn word-bestandje, maar had het hier bewust weggelaten. Mijn excuses hiervoor, ik zal er voortaan op letten.

Ik kreeg een ongeveer 1M oplossing van de desbetreffende stof. Deze heb ik 10x verdund (0,1 M)

De HCl oplossing is 0,1 M.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] dringend hulp gezocht! K2HPO4

Goed, de 2e belangrijke vraag is: welke indicator heb je gebruikt?

Berichten: 12

Re: [scheikunde] dringend hulp gezocht! K2HPO4

Methyloranje

http://img19.imageshack.us/img19/128/sk2c.png

Hier een afbeelding van Acid-Base Labs

Zo zou het er dus uit moeten zien als het helemaal zuiver was

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] dringend hulp gezocht! K2HPO4

Ok je ziet daar dus het omslagpunt. Bij welke reactie zou die horen? Het omslaggebied van methyloranje ligt trouwens ook rond die pH, en zal volledig omgeslagen zijn bij pH 3,2.

EDIT: ik zie net dat je die reactie al hebt, waar je het dus zelf al hebt over de reactie met HCl. Wat betekent dat als ik bijvoorbeeld 10 ml titrant (= de oplossing waarmee je titreert) nodig had gehad?

Berichten: 12

Re: [scheikunde] dringend hulp gezocht! K2HPO4

geen idee [shy]

Berichten: 12

Re: [scheikunde] dringend hulp gezocht! K2HPO4

Als je 10 ml HCl erbij voegt

Dus H3O+ erbij voegt

Gebeurt dan het volgende?

HPO4 (aq) + H3O (aq) <-> H2PO4 (aq) + H2O (l)

(Ik moet voor mijn werkstuk ook vermelden hoe de reactie met water is als die er is.. dus dat wilde ik eigenlijk eerst afhandelen voor ik verder ging met de titratie..

Is dat dan HPO42- (aq) + H2O (l) --> H3O+ (aq) + PO43- (aq)

)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] dringend hulp gezocht! K2HPO4

Die is er bijna niet, kijk maar eens naar de pKa van de stof die je oplost. Die is 7,21. Die van demiwater is 7. Hoe kleiner dat verschil, hoe minder stof in de "zure" vorm zal zitten. Dat verandert natuurlijk echter als je er zuur bij gaat doen, maar dan verloopt je eerste reactie gewoon. Hou er wel rekening mee dat je de reactie met zoutzuur als een aflopende reactie moet beschouwen. Op het equivalentiepunt is er namelijk geen monowaterstoffosfaat meer, alleen diwaterstoffosfaat.

Een reactie met water zou wel plaatsvinden als je bijvoorbeeld K3PO4 had gehad. Dan krijg je wel een evenwicht met hydroxide-ionen die dan gevormd worden.

Maar nu even een stukje berekening. Weet je hoe je vanuit een volume en concentratie een aantal mol kan berekenen? Kijk goed hoe de eenheid mol/l in elkaar zit. Voorbeeld: als ik een halve liter 0,1M zoutzuur heb, dan heb ik 0,05 mol zoutzuur in die oplossing.

Berichten: 12

Re: [scheikunde] dringend hulp gezocht! K2HPO4

Jep ik kan met eenheden werken ;)

Ben eigk wel goed hoor in scheikunde

Maar ik heb echt geen idee hoe dit zou moeten

Concentratie / Molariteit is mol per liter

Als je de helft van een bak met oplossing neemt, verandert de concentratie niet

Ehh als je 0,1 M zoutzuur hebt, heb je 0,1 mol zoutzuur per liter water

Bij een halve liter heb je dus 0,05 mol zoutzuur

omdat HCl : H3O is 1:1 heb je ook 0,05 mol H3O

tjaa ehh komt verder niet veel bij me op om te showen wat ik al weet van concentraties :P

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] dringend hulp gezocht! K2HPO4

Uit de (!simpele!) stoffenvergelijking kan je de ratio halen tussen zoutzuur en waterstoffosfaat. Die verhouding is zeer belangrijk en je moet een aflopende reactie hebben om een constante verhouding te hebben.

Heb je al berekend bij hoeveel mililiter zoutzuur je omslagpunt zich bevindt?

Want dat is het moment waarop het gekende aantal mol zoutzuur = aan het aantal mol waterstoffosfaat. Het computerprogramma dat je gebruikt kan waarschijnlijk zelfs automatisch het omslagpunt bepalen maar je hebt het waarschijnlijk ook wel afgelezen op je buret wanneer je je kleuromslag kreeg.

P.S. als je gewoon met H+ werkt verstaan we je ook wel. ;)

Berichten: 12

Re: [scheikunde] dringend hulp gezocht! K2HPO4

H+ mag officieel niet meer gebruikt worden (op het vwo althans)

Ik weet niet of het duidelijk is, maar ik moet de opdrachten stapsgewijs doen. Dus ik moet eerst nog aangeven wat de reactie met water zou zijn.

Vervolgens uitrekenen wat het equivalentiepunt zou moeten zijn.

En pas daarna komt het onderzoek en verdere uitrekeningen (ik heb het onderzoek al gedaan wegens tijdnood)

Heel erg bedankt dat wel, maar eerlijk gezegd ben ik nog niet veel opgeschoten hier

(Echt totaaaaaaaaaaaaaaaaaaal niet negatief bedoeld hoor)

Maar zouden jullie je aanpak dan een beetje ehh anders kunnen doen?

Bedankt :)

Je zegt dat de reactie aflopend moet zijn etc.

Maar welke reactie vindt dan plaats als ik er HCl bij toevoeg?

Eerlijk gezegd vind ik het een beetje vaag wat er hier allemaal wordt gezegd.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] dringend hulp gezocht! K2HPO4

HPO42- (aq) + H3O+ (aq) <-> H2PO4- (aq) + H2O (l)

Die, dat heb ik ondertussen al 5x gezegd.

Wat was je verbruik, en met hoeveel mol HCl komt dat overeen?

Met hoeveel mol monowaterstoffosfaat heeft dat gereageerd?

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] dringend hulp gezocht! K2HPO4

Ik ben van België dus ken ik de Nederlandse schoolregels niet al vind ik het wel idioot voor de leerlingen die minder inzicht hebben in scheikunde.

Waarom het niet opschiet is dat wij jou aan het denken willen zetten, we geven jou hints maar je blijft vasthouden aan je reacties van je eerste post die hier neit aan de orde zijn.

Op het forum hebben wij hier maar één aanpak, het wordt nogal moeilijk om dat voor iedereen te gaan personaliseren.

Antwoord eerst op de vragen die ik en Fuzzwood je stellen. Als je je opdracht stapsgewijs moet doen kan je ook eerst 3 maken en dan 2.

De reactie heb je nu al. Met de gegevens die Fuzzwood je net vroeg kan je het equivalentiepunt gaan berekenen.

Berichten: 12

Re: [scheikunde] dringend hulp gezocht! K2HPO4

Ooh bereken ik daar het equivalentiepunt mee?

Ik voel me echt dom nu :(

Ehh ik heb bijv. 7,0 ml HCl getitreerd (ik ga de proef nogmaals doen, maar dat maakt voor de manier van berekenen niet uit)

0,1 mol HCl in 1 liter

dus 0,7 mmol HCl

Dus ook 0,7 mmol H3O+

Waterstoffosfaat reageert 1 op 1 daarmee

dus ook 0,7 mmol HPO42-

Klopt dat?

En hoe moet ik dan eigenlijk verder

goh dat ik hier zelf niet op kwam, mensen Fuzzwood en chemaniac bedankt ;)

Reageer