[scheikunde] nikkel bepaling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 63

[scheikunde] nikkel bepaling

hallo,

ik moet op school het percentage nikkel in een dubbeltje bepalen mbv. de AAS

en moet een voorberekening maken voor het maken van 3 standaarden van 1, 3 en 6 mg/l

bij 232.0 nm en de ijklijn is lineair tot 5 mg/l

de massa van het dubbeltje is 1529.9 mg en zit in een maatkolf van 500 ml

kan iemand me hierbij helpen?

ik heb echt geen idee hoe te beginnen...

groetjesss.

Berichten: 840

Re: [scheikunde] nikkel bepaling

Je zult eerst een ijklijn moeten maken. Je geeft aan dat dit lineair is tot 5mg/L. Welke waarden lijkt het je dus handig te gebruiken voor je ijlijn?

Meestal neem je minstens zo'n 5 ijkoplossingen.

Hoe denk je dat je die ijkoplossingen moet maken? Je wilt in je ijkloplossingen een bekende concentratie nikkel!

Vervolgens moet je het nikkel oplossen, wat je het beste doet met een zuur. Welke zuur?

Je weet niet precies wat de concentratie nikkel in het muntje is, maar je wilt een meetoplossing hebben die een concentratie nikkel heeft, die in het gebied van de ijklijn zit. Los dus eerst je muntje op, en vul aan tot een bepaald volume zodat je de concentratie 'dubbeltje' per liter weet.

Denk je dat ik je nu al een beetje op weg help? Het is in dit forum niet de bedoeling om zomaar antwoord op ieders vragen te geven.

Berichten: 63

Re: [scheikunde] nikkel bepaling

zijn die 3 standaarden van 1, 3 en 6 mg/l dan niet hetzelfde als de ijklijn?

Berichten: 133

Re: [scheikunde] nikkel bepaling

Om eerlijk te zijn, zijn 3 stabdaard-oplossingen voor een ijklijn erg weinig. ik zou zeggen maak een ijklijn van 2, 4, 6, 8 en 10 mg/L en zoek daarna de concentratie van je muntje op in de ijklijn.

Heb je al een literatuurstudie gedaan om na te gaan wat er ongeveer in een muntje zit qua nikkel??

Reageer