Springen naar inhoud

[scheikunde] Kwalitatieve Analyse

• Log in om te kunnen reageren

ChemischeJaap

ChemischeJaap

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2009 - 13:43

Ik zit in 5v en heb een opdracht om dmv Redox reacties, zuur-base reacties en neerslagreacties uit te zoeken met welke stof ik te maken heb. Ik krijg een onbekende stof in een reageerbuis (die ik vervolgens verdeel over 2 reageerbuizen) en dmv deze reacties moet ik kunnen zien welke stof het dus is.

Ik krijg 1 van deze 2 stoffen:

- Oxaalzuur-oplossing
- Zwavelzuur-oplossing

Welke reacties kan ik het beste gebruiken om zeker te weten met welke stof ik te maken heb? Ik denk dat ik het beste een zuurbase reactie kan gebruiken?
Ik weet alleen niet precies hoe.

Alvast bedankt :)

Jaap

Veranderd door ChemischeJaap, 14 juni 2009 - 15:54

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ChemischeJaap

ChemischeJaap

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2009 - 15:54

Inmiddels hebben wij voor 2 van de 4 stoffen al bedacht hoe we het moeten aantonen, dus ik heb de vraag even aangepast.

Als iemand ons hiermee zou kunnen helpen zouden we dat erg op prijs stellen, aangezien we momenteel nogal radeloos zijn.

mvg Jaap

Derrek

Derrek

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2009 - 16:36

Je moet daarom geen zuur-base reactie gebruiken. Ken je geen typisch zout dat je met de zuurrest kan vormen?

ChemischeJaap

ChemischeJaap

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2009 - 17:13

Hmm ik weet niet precies wat je bedoeld, we moeten een neerslag reactie of kleurverandering krijgen (of gasvorming). In ieder geval een duidelijk zichtbare reactie die bij de ene stof wel voor komt, maar bij de ander niet.

Derrek

Derrek

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2009 - 17:44

Iets duidelijker : ken je soms een onoplosbaar sulfaat (= zuurrest van zwavelzuur), of eentje dat een herkenbare kleur vormt? Als je weet welk kation je daarvoor kan gebruiken, kan je het toedienen in een vorm die wel oplosbaar is.

Bijvoorbeeld, als je wil checken of er Cl- in je mengsel zit, kan je AgNO3 toevoegen om te kijken of er een wit neerslag, AgCl, ontstaat.

Veranderd door Derrek, 14 juni 2009 - 17:46

ChemischeJaap

ChemischeJaap

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2009 - 18:24

Nee ik kan eigenlijk niets bedenken. Scheikunde is niet mijn sterkste vak om eerlijk te zijn. Over cl- gesproken, ik moet ook chloorwater aantonen. Ik kan wel cl2(g) vinden voor in een redox reactie, maar geen cl2(aq).

Om eerlijk te zijn weet ik niet precies wat je bedoelt dus als je het met iets makkelijkere termen kunt verwoorden zal dat fijn zijn :)

Alvast bedankt,
Jaap

Derrek

Derrek

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2009 - 21:02

Nee ik kan eigenlijk niets bedenken. Scheikunde is niet mijn sterkste vak om eerlijk te zijn.

Je kan het ook altijd eens opzoeken ;) . Kijk bijvoorbeeld eens onderaan op deze pagina. Daar staat een lijst met sulfaten (er zijn er natuurlijk nog meer), waartussen zeker enkele staan die je kunt vormen, en die iets herkenbaars geven (zoals een onoplosbare verbinding met kleur x of een heldere oplossing met kleur y).

Over cl- gesproken, ik moet ook chloorwater aantonen.

Chloorwater? Is het niet chloride dat je moet aantonen? Nu, opgelost chloorgas geeft ook chloride. Je kan dus bovenstaande zilvernitraat-truc gebruiken [|:-)]

ChemischeJaap

ChemischeJaap

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2009 - 21:26

Oke bedankt :) Stel nou ik laat (bijvoorbeeld) bariumsulfaat met zwavelzuur reageren. Hoe weet ik dan welke kleur mijn nieuwe stof wordt? En hoe zal die reactie eruit zien?

BaSo4 + H2SO4 --> ??

ik weet niet precies of dat de bedoeling is?
of heb ik het nu verkeerd begrepen? Het ziet er namelijk nogal onlogisch uit.

En ja ik moet idd chloorwater aantonen, Cl2(aq). Wordt Cl2(aq) Cl- ? Of heb ik ook dit niet goed begrepen? :)

alvast bedankt

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 juni 2009 - 21:48

Daar zal geen reactie plaatsvinden. Tot wat zal het bariumsulfaat reageren? Tot zwavelzuur en bariumsulfaat? Maar daar begon je al mee ;)

Maar een kleur zal sowieso niet werken. Oxaalzuur (eigenlijk het oxalaat) is oxideerbaar tot CO2 en levert 2 elektronen. Wat weet je van CO2 in een vloeistof? Denk aan cola of fanta. Ken je ook een sterke oxidator?

Veranderd door Fuzzwood, 14 juni 2009 - 22:42

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures