[scheikunde] structuur van ozon

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 8

[scheikunde] structuur van ozon

hey kan iemand mij helpen?

Ik moet een werkstuk maken over ozon, en ik loop vast op het moment dat ik wat moet vertellen over de structuur. ik weet dat ozon bestaat uit 3 zuurstofatomen, en dat elk zuurstofatoom 2 bindingen aankan. maar bij ozon gaat hij geen 2 bindingen aan! kan iemand mij uitleggen waarom niet? 8-[

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: [scheikunde] structuur van ozon

Dan zou de middelste zuurstof er zo uitzien :

=O=

Volgens mij bezit zuurstof gewoon de orbitaalstructuur niet om dit te vormen.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] structuur van ozon

Daar dacht ik zelf ook aan, maar dan zou dat atoom 4 bindingen moeten aangaan, wat niet kan, omdat het een zuurstofatoom is. 8-)

Het was volgens een heleboel bronnen zo iets: O-O-O, met een bindingshoek van 117 graden, waarbij de buitenste 2 atomen niet verbonden zijn met elkaar. Maar ik wil graag weten waarom dat dan allemaal zo is. 8-)

P.s. wat is orbitaalstructuur?

Bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] structuur van ozon

Als een (zuurstof)atoom een binding teveel heeft, dan heeft het daardoor een positieve lading. Het maakt die derde binding namelijk door een lone-pair te gaan delen met zijn buurman, daarbij gaat een van die twee betrokken elektronen op de buurman zitten.

Als een (zuurstof)atoom een binding te weinig heeft, dan heeft het daardoor een negatieve lading. In plaats van 2 lone pairs plus twee bindingen moet het dan namelijk 3 lone pairs en een binding hebben om de 8 vol te maken.

Als je O-O-O maakt, hebben de twee buitenste atomen dus allebei een extra elektron nodig. Dit kan dus alleen maar als het molecuul een dubbel negatieve lading heeft.

Als je O=O=O maakt, heeft het middelste atoom twee elektronen afgestaan, en dus heeft het molecuul een dubbele positieve lading. Dit is dus ook niet de oplossing.

Kun je hiermee een structuur (of meerdere) verzinnen die wel neutraal zijn?

Berichten: 8

Re: [scheikunde] structuur van ozon

ik denk het wel!

dan zou het dus O-O=O moeten zijn. de rechter heeft dan een neutrale lading(want hij heeft 2 bindingen) de middelste heeft een positieve lading ( want hij heeft een binding teveel) en de linker is negatief (want hij heeft een binding te weinig!).

Maar ik vind het nog steeds niet logisch klinken...

waarom ziet het molecuul er zo uit in plaats van zo: O ?

/ \

O - O

heeft dat iets te maken met afstotende krachten tussen de atomen ofzo?

Dankje!

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: [scheikunde] structuur van ozon

De structuur die je voorstelt is juist. De structuur waarbij de zuurstoffen zich op de hoekpunten van een driehoek bevinden niet. Als je over een moleculaire bouwdoos beschikt moet je het eens proberen maken ; er bestaat namelijk zoiets als ringspanning. Doordat de hoek te sterk afwijkt van de normale waarde is het energetisch zeer ongunstig.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] structuur van ozon

Oke, de bindingshoek tussen de atomen is ongeveer 117 graden. als ozon er uit zou zien als de driehoek zouden die hoeken 60 graden zijn toch?

is het dan kenmerkend voor zuurstofatomen dat de bindingshoek groter wil zijn dan dat, of heb ik het nou helemaal verkeerd begrepen? :oops:

Bedankt!

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] structuur van ozon

Het wil die 117 benaderen. De ringspanning bij 60° is voor zuurstof veel te hoog. Dus kleine bindingshoeken geven een grote ringspanning. Een zeshoek gaat die 117 het best ebanderen en is dus bijgevolg het meest stabiele.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] structuur van ozon

even zien of ik het goed heb begrepen:

zuurstofatomen kunnen een bindingshoekhoek van 117 graden aan. daaronder is de ringspanning dus te groot. de hoek bij elk hoekpunt van een zeshoek is 120 graden, maar zou de bindingshoek dat dan niet ook moeten zijn? 8-[

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] structuur van ozon

Bindingshoeken 'moeten' niks zijn. Maar hoe meer ze afwijken van de bindingshoek van een tetraeder. (niet alle atomen natuurlijk) hoe minder stabiel ze zijn. Etheenoxide is wel redelijk stabiel (een driehoek met 2 koolstofatomen en 1 zuurstofatoom) maar 3 zuurstofatomen niet.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] structuur van ozon

Bedankt voor je antwoord,

maar als dit ozonmolecuul dicht in de buurt moet blijven van de bindingshoek van een tetraeder, waarom is de bindingshoek dan 117 graden en niet (bijvoorbeeld) 90 graden?

Of is de ringspanning dan nog steeds te groot voor dit molecuul?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] structuur van ozon

Volgens mij heb je het antwoord van Derrek verkeerd begrepen ;) . Ik denk nl. ook dat O-O=O de juiste structuur is, maar dat de dubbele binding uitgesmeerd is over beide bindingen.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] structuur van ozon

Hm... dat klinkt inderdaad wel logisch, ik wist niet dat dat ook kon.

maar dat zou betekenen dat 2 atomen allebei 1 1/2 binding hebben en 1 atoom 3 bindingen.

maar nu weet ik nog steeds niet hoe het zit met die bindingshoek van 117 graden...

Meer reacties alstublieft! Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: [scheikunde] structuur van ozon

Voor alle duidelijkheid, de lewisstructuur van ozon is deze :

Afbeelding

Het is eenvoudig als je aanneemt dat de binding constant 'switched' tussen enkel en dubbel, dan in anderhalve bindingen te denken. Zoiets heet resonantie.

Dat een bepaalde binding een bepaalde optimale hoek vertoont, dat is gewoon zo bepaald. Methaan bijvoorbeeld, CH4, vertoont als H-C-H hoek 109°. Water vertoont als H-O-H hoek iets anders, gezien een koolstof nu eenmaal geen zuurstof is, maar het is evengoed een tetraëder. Ozon is dan weer nog iets anders, en door het effect van resonantie zal de structuur wat meer lineair zijn en dus een iets grotere hoek vertonen.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] structuur van ozon

wauw! ontzettend bedankt door je antwoord!

volgensmij snap ik het! Afbeelding Afbeelding

Reageer