Springen naar inhoud

TLC van vanilline

• Log in om te kunnen reageren

Kevin Faro

Kevin Faro

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2009 - 00:31

Nu we toch bezig zijn over loopvloeistoffen, kan ik ook meteen mijn probleem in de strijd gooien:
Op het lab hebben we vanilline gesynthetiseerd dmv oxidatie van isoeugenol. We willen een TLC nemen van het eindproduct, als referentie gebruiken we vanilline 99%.
Wat zou het beste als loopvloeistof gebruikt kunnen worden?
En waarom worden vaak mengsels als loopvloeistof gebruikt (bijv. 6/4 hexaan/ether)

Kevin Faro

# Moderatoropmerking
Beryllium: ik heb je vraag even afgesplitst naar een nieuw topic. Het oude is denk ik nog niet afgesloten, voor de originele vraagsteller wordt het dan wat duidelijker.

Veranderd door Beryllium, 15 juni 2009 - 06:34

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

PieTerDeBooMHuTBeWoNeR

PieTerDeBooMHuTBeWoNeR

• >25 berichten
  • 55 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2009 - 06:58

Normaal gezien neem je een product waar je te onderzoeken componenten goed in oplosbaar zijn en een product waar ze niet in oplosbaar zijn. De verhoudingen moet je een beetje zelf experimenteel bepalen zodat de beste scheiding bekomen wordt.

Ik hoop dat het juist is wat ik vertel met mn beperkte chemiekennis :)

ciao

QuickSilver

QuickSilver

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2009 - 14:46

Je maakt mengsels van oplosmiddelen om zo tot de gewenste polariteit te komen. Puur hexaan is zeer apolair, je kan je dus voorstellen dat in hexaan je moleculen niet meelopen met de vloeistof op je TLC. Ze blijven dan onderaan op de basis.
Ether is wat meer polair, maar het zou voor jou molecuul te polair kunnen zijn, dan lopen beide stoffen/moleculen te snel mee, en eindigen ze helemaal bovenaan op de TLC.
Door nu een mengsel van hexaan en ether te nemen, kan je de polariteit zo regelen dat je stoffen mooi ergens op het midden van de TLC lopen, en dat er een goede scheiding is tussen beide stoffen.

Maar het is dus afhankelijk van je moleculen welk oplosmiddel je nodig hebt. Heb je een zeer polair molecuul, dan blijft deze makkelijk aan de silica van de TLC "plakken". En heb je dus een polair oplosmiddel nodig om hem van de basislijn af te kunnen krijgen.

Bij een apolair molecuul is er echter weinig affiniteit voor het silica, en zal je dus ook een apolair oplosmiddel nodig hebben, omdat je stof anders weer veel te hard meeloopt en bovenaan eindigt.

Het is dus altijd een beetje spelen met de verhouding van de oplosmiddelen totdat je een mooie TLC hebt.

Kevin Faro

Kevin Faro

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2009 - 19:05

Kijk handige reacties, bedankt mannen!
Ik zal er even naar kijken en uitproberen, en als ik eraan denk resultaten posten!

Eventuele opmerkingen: zeer graag!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures