Springen naar inhoud

Carbonaat in water

• Log in om te kunnen reageren

Arjotheratt

Arjotheratt

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2009 - 12:27

Ik heb op school een project over de verwijdering van fosfaat via afvalwaterzuivering. Daarbij voeren wij een bepaling van carbonaat uit met P&M getal.
Mijn leraar vroeg aan mij wat het nut/doel/effect van carbonaat in water is? En waarom je het bepaald?
Ik heb op internet niks kunnen vinden en mn mede studenten weten het ook niet.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Alvast bedankt!

Grtz

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

adrianvm

adrianvm

• >25 berichten
  • 83 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2009 - 12:38

dit is volgens mij ook het nut van carbonaat in water

In de landbouw wordt calciumcarbonaat onder de naam kalk gebruikt als bodemverbeteraar. De kalk neutraliseert de aanwezige zuren doordat het het basische carbonaat-ion bevat, en verhoogt zo de pH.

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2009 - 12:45

Las laatst iets over het verwijderen/tegengaan van blauwalg. Ze wilden dat doen via fosfaatverwijderen en waren van plan dat te doen via een Lanthanide zout.
Misschien interessant voor je werkstuk. (bericht van NRC of Volkskrant Za-editie))

Fleppie_CF

Fleppie_CF

• >100 berichten
  • 133 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2009 - 13:40

Calciumcarbonaat bepaald de hardheid van het water, dit heeft uiteindelijk invloed op de keuken apparatuur.

http://en.wikipedia....wiki/Hard_water

Je zou ook eens naar een watermaatschappij kunnen contacteren, deze zijn vaak geneigd om studenten te helpen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures