Hoe noem je zoiets?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 22

Hoe noem je zoiets?

Ik ben op zoek naar van die doppen waarmee je een fles of kolf luchtdicht kunt afsluiten en doorheen kunt prikken om een injectienaald te vullen. Vervolgens sluit de opening weer gewoon. Ik zag in een filmpje eentje waar een soort kraag omheen zat die om de buitenkant van de flessehals valt (zie foto) maar kan niet goed verstaan hoe het wordt genoemd. Ik versta "reproseptum" maar als ik daar op zoek vind ik niks. Iemand die weet wat ik bedoel?

Afbeelding

Berichten: 10

Re: Hoe noem je zoiets?

Zover ik weet worden zulke "dingen" infuusdoppen genoemd.

Ze komen in een aantal modellen. Bijvoorbeeld: ik werk met kleine monsterpotjes, waarop ik een rubber schijfje leg, en daaroverheen een aluminium ringetje. Met een speciale tang knijpen we de aluminium ring om de rand van het glazen potje, waardoor het rubberen schijfje wordt vastgezet. Zo heb je dus een dop waar je doorheen kan prikken.

Zoek even verder hierop, ga even langs een ziekenhuis en vraag hoe de sluitingen heten van infuusflessen.

Kevin Faro

Voorbeeld:

Afbeelding

Berichten: 47

Re: Hoe noem je zoiets?

Één zo een ding wordt een septum genoemd, en heb je meerdere, dan zijn het septa (zoals dat wel vaker is met woorden uit het latijn)

De septa op het plaatje worden bij ons op het lab gebruikt. Ideaal om kolven mee af te sluiten voor reacties onder stikstof, waarbij de reactanten via injectiespuiten toegevoegd kunnen worden door het septum.

Afbeelding

Berichten: 22

Re: Hoe noem je zoiets?

Beide bedankt voor jullie antwoord.

Quicksilver, dat zijn precies de "doppen" die ik bedoel. Enig idee waar ik die in kleine hoeveelheden kan kopen? Ik heb maar een paar nodig en bij Labstuff zie ik ze niet staan.

Berichten: 22

Re: Hoe noem je zoiets?

Dat was dus dom van me!

Als ik nou gelijk even in mijn eerste post had gezet of iemand weet hoe je ze noemt en waar ik ze kan krijgen had ik nu misschien antwoord gehad.

Ik kan ze echt nergens vinden. Heeft iemand een goeie tip? :(

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Hoe noem je zoiets?

Je kan ze ongetwijfeld bij De Hekserij of Labstuff krijgen, maar waarschijnlijk moet je wel even een email sturen.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer