[scheikunde] theoretische titratie aminozuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] theoretische titratie aminozuur

hoihoi, Ik ben net terug gaan studeren na enkele jaren werken, en ik weet enkele dingentjes niet meer

ik moet theoretisch 20 ml 0,2 mol /l tyrosine gaan titreren met 0,1 mol/l NaOH, te beginnen van de meest zure vorm.

Ik heb de pk1(2,2), pk2 (9,11), pkr (10,07) en de pI gegeven

nu moet ik hier de titratiecurve van gaan tekenen alleen weet ik niet meer hoe ik de ph moet bepalen 8-[ (erg ik weet het) het is nallemaal wel enkele jaren geleden.

Ik ben begonnen met alle vormen uit te tekenen, en heb mijn assen al getekend maar nu weet ik niet hoe ik verder moet :oops: Het enige wat ik heb is dan pH = pi :p wat best simpel is maar hoe bereken je de rest van de punten?

Ik heb vrijdag examen dus het zou leuk zijn moest ik het tegen dan kunnen snappen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] theoretische titratie aminozuur

Als ik je verklapt dat op een pKa 50% van de stof in de zure vorm is in het bijbehorende evenwicht, en dat dat punt meteen op de helft van het omslaggebied ligt, helpt dat al?

Je dient dus voor elke x ml loog uit te rekenen wat de pH wordt met behulp van de evenwichtsvoorwaarde. Naarmate je dichter bij de pKa komt, dien je kleinere stapjes te nemen zodat je een nette curve krijgt.

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] theoretische titratie aminozuur

Ik zou hem modelleren in excel, exact en ben je zo klaar.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] theoretische titratie aminozuur

dat weet ik hoe ik moet doen maar ik heb formules nodig


Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] theoretische titratie aminozuur

Precies, er zijn er nog een paar die wel makkelijk zijn zoals die van diprotische zuren (zelfde formule als zwitter ionen). Kijk eens in het boek van Harris!

Reageer