Wijzigen van kleur mogelijk?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3

Wijzigen van kleur mogelijk?

Hallo allemaal,

Ik ben nog nieuw hier, en heb een vraag.

Lego wordt gemaakt van Acrylonitril butadieen styreen (ABS plastic). Je hebt het in alle kleuren.

Nu vroeg ik me af hoe ik een wit legoblokje kan "verkleuren" naar een geel-legoblokje.

Het is zo dat ik legopoppetjes met een geel helmpje wil, maar die zijn vrijwel niet verkrijgbaar. Van de witte heb ik er wel een aantal. Verven lijkt me niet zo'n succes, en toen dacht ik: Misschien als ik het in een 1 of ander middeltje doop (of laat weken), wordt het wel geel.

Misschien niet een vraag voor op een forum als dit, maar ik ben gewoon erg nieuwschierig of zoiets mogelijk is.

Alvast hartelijk dank voor eventuele reacties!

Hartelijke groeten, Erik

Berichten: 10

Re: Wijzigen van kleur mogelijk?

Ik ben bang dat dat niet gaat lukken. Het plactic wordt meteen gekleurd bij de productie ervan. Dat wordt gedaan door een kleurstof aan de polymeer toe te voegen.

Dit spuiten ze in de mallen en je hebt voor altijd een wit helmpje.

Ik denk dat je beter kan gaan verven :)

Berichten: 133

Re: Wijzigen van kleur mogelijk?

Je zou ook de helmen onder UV licht zetten en wachten totdat het verkleurt, welke kleur het wordt durf ik niet te zeggen.

Oja, UV licht tast ABS dusdanig aan de slagvastheid minder wordt

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Wijzigen van kleur mogelijk?

Bedankt voor de reacties, ik had er iets meer van gehoopt. ;)

Misschien moet ik ze dan toch maar verven, met een soort hele dunne, goede verf ofzo.

Berichten: 133

Re: Wijzigen van kleur mogelijk?

Wat mij net invalt

Je zou ook proberen om ze te coaten, allen weet ik niet wat voor coating er al op de helmen zit.

Het beste zou zijn als je ze heel licht kan spuiten dan blijft de kleur tijdelijk (enkele weken) aanwezig....

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Wijzigen van kleur mogelijk?

Volgens Kevin Faro zit de kleur in het materiaal zelf, dus is het niet geverfd.

Maar verven voor een paar weken, is niet echt handig.

Ik ben dus bang dat het gewoon niet mogelijk is wat ik wil.

Berichten: 133

Re: Wijzigen van kleur mogelijk?

Je kan het ook met 1 helm uitproberen en dan merk je vanzelf wat het resultaat is.

Reageer