[Elektriciteit] Wat bepaalt de geleidbaarheid van materialen

Moderator: physicalattraction

Berichten: 62

[Elektriciteit] Wat bepaalt de geleidbaarheid van materialen

Is er een bepaalde regel over wanneer een bepaalde stof stroom goed geleid......

er is namelijk een regel dat iets brandbaar is als er nog zuurstof-atomen aan toegevoegt kunnen worden.

en dat iets oplosbaar is als er in het molecuul-model geen symmetrie is te vinden.

Tenminste zo kreeg ik het aangeleerd.

Mijn vraag is dus: Is er ook zo'n bepaalde regel voor het geleiden van stroom?
Een avond waarop iedereen het eens is, is een verloren avond.

(Albert Einstein)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [Elektriciteit] Wat bepaalt de geleidbaarheid van materialen

Als ik het goed zeg gaat het om de elektronen die zich vrij kunnen bewegen door het materiaal. Hoe meer elektronen dit kunnen, hoe beter het materiaal geleid.

Helaas ben ik geen autoriteit op dit gebied dus wacht ik ook even op de reacties van de experts.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 62

Re: [Elektriciteit] Wat bepaalt de geleidbaarheid van materialen

ik heb het eens opgezocht en zo te zien heb je gelijk hierover:

Stroomgeleiding

We kunnen stoffen in drie groepen indelen:

- stoffen die zowel in vaste als in vloeibare fase stroom geleiden: metalen;

- stoffen die in geen van beide fasen de stroom geleiden: moleculaire stoffen;

- stoffen die de stroom niet in de vaste fase, maar wel in de vloeibare fase geleiden: zouten.

Moleculaire stoffen bestaan uit moleculen. Een molecuul is een groep niet-metaalatomen die bij elkaar horen.

Een zout is opgebouwd uit metaalionen en niet-metaalionen.

Geleiding van metalen: in een metaalatoom zitten vrije elektronen die kunnen bewegen. Deze elektronen verplaatsen zich van het ene metaalatoom naar het andere metaalatoom. Zo kan de stroom worden geleid. Als er vrije elektronen zijn verwijderd uit het metaalatoom blijft de atoomrest over, deze is positief geladen. De negatieve vrije elektronen houden de positieve atoomrest bij elkaar -> metaalbinding. Deze binding is sterk.

-----------------------------------------------------------------

Als ik het een beetje goed heb begrepen dan bedoelen ze hier dus dat alleen metaal-atomen goed geleiden.

Dit betekent dus dat een stof met niet-metaal atomen en metaal atomen minder goed geleid omdat de elektronen zich alleen vrij naar de metaal atomen bewegen.

Een stof met alleen maar niet-metaal atomen geleid dus helemaal niet of zo weinig dat het niet te merken is.
Een avond waarop iedereen het eens is, is een verloren avond.

(Albert Einstein)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [Elektriciteit] Wat bepaalt de geleidbaarheid van materialen

Klopt niet helemaal. Grafiet bijvoorbeeld heeft een weerstand in de ordegrootte van 10^-5, terwijl sommige metalen in de ordegrootte van 10^-6 of 10^-7 zitten. Geen gigantisch verschil dus. En silicium, de bekende halfgeleider, zit op 10^5. Veel hogere weerstand dus een veel kleinere geleiding.

Je kunt dus niet zomaar stellen dat niet-metalen niet geleiden.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 62

Re: [Elektriciteit] Wat bepaalt de geleidbaarheid van materialen

misschien dat we dan inderdaad even de reacties van de experts moeten afwachten.........

het is duidelijk dat er wel een bepaalde regel, maar die regel heeft ook uitzonderingen, de vraag is hoeveel?
Een avond waarop iedereen het eens is, is een verloren avond.

(Albert Einstein)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Elektriciteit] Wat bepaalt de geleidbaarheid van materialen

Inderdaad, je vergeet de halfgeleiders, die ook weer te verdelen zijn in intrinsieke en extrinsieke halfgeleiders.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Elektriciteit] Wat bepaalt de geleidbaarheid van materialen

Geleiding in vaste stoffen is eigenlijk een kwestie van elektronen die betrekkelijk makkelijk kunnen overspringen van een atoom naar een buuratoom. Het gaat hierbij om elektronen in de zogenaamde geleidingsband, die nog maar zwakjes door de atoomkern worden aangetrokken, en daarom met een klein tikje (energie in de vorm van potentiaalverschil, botsing met foton) uit hun baan worden geslagen en in de vergelijkbare baan van een buuratoom terechtkomen. In die zin is Ger's opmerking " de elektronen die zich vrij kunnen bewegen door het materiaal " een tikje te losjes.

Als het gaat over geleiding in zoutoplossingen, dan mag je niet meer spreken van vrij bewegende elektronen. Onder invloed van en potentiaalverschil bewegen zich ionen, noem dat voor het gemak maar even geladen moleculen, zich door de vloeistof. Een positief geladen ion neemt aan de negatieve pool een elektron op en vormt een molecuul, al of niet met een gelijkaardig ion. Water is bijvoorbeeld altijd voor een klein deel gesplitst in H+ionen en OH- ionen, die samen H2O kunnen vormen. In water betekent dit dat 2 H3O+ ionen (H+ komt niet los voor, maar altijd in een verband met een watermolecuul) samen een H2 molecuul vormen (dat als waterstofgas ontwijkt) en twee watermoleculen, terwijl aan de positieve pool de OH- ionen samenkomen, en per vier OH- ionen twee watermoleculen vormen een O2 atoom(dat als zuurstofgas ontwijkt). Er stromen dus geen elektronen vrij door de vloeistof, maar de elektrische lading wordt nu even getransporteerd door ionen. En waar de negatief geladen elektronen onder invloed van een spanningsverschil altijd van min naar plus stromen, wordt dit transport van lading in de vloeistof dus overgenomen door negatief geladen ionen in dezelfde richting, maar tegelijkertijd ook door positief geladen ionen in de tegenovergestelde richting. Maar aangezien we elektriciteit zien als transport van negatieve lading, komt een stroom positieve lading naar links eigenlijk overeen met eenzelfde stroom negatieve lading naar rechts.

Hoe minder ionen in een vloeistof, hoe slechter de geleiding.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Elektriciteit] Wat bepaalt de geleidbaarheid van materialen

Alweer, halfgeleiders kunnen ook elektronholeparen hebben.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Elektriciteit] Wat bepaalt de geleidbaarheid van materialen

Ik wil Tjah's IQ niet onderschatten, :roll: maar ik wil hem aanraden eerst eens met de principes van gewone ladingopbouw en geleiding te gaan spelen en alles ervan te ontdekken, en dan eens voorzichtig naar halfgeleiding te gaan kijken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 375

Re: [Elektriciteit] Wat bepaalt de geleidbaarheid van materialen

en dat iets oplosbaar is als er in het molecuul-model geen symmetrie is te vinden.
is ook niet helemaal waar.

een product is goed oplosbaar in een polaire vloeistof als de stof zelf polair is, en apolaire stof lost goed op in apolaire vloeistoffen

en meer on topic: en wat met suppergeleiders? :roll:

Berichten: 62

Re: [Elektriciteit] Wat bepaalt de geleidbaarheid van materialen

Ik wil Tjah's IQ niet onderschatten,   :P maar ik wil hem aanraden eerst eens met de principes van gewone ladingopbouw en geleiding te gaan spelen en alles ervan te ontdekken, en dan eens voorzichtig naar halfgeleiding te gaan kijken.
Je onderschat het zeker niet :P

maar ik vond deze site en ik ben geinteresserd in natuurkunde, dus ik denk laat ik maar eens wat vragen gaan stellen :P .......waarschijnlijk zal ik al deze dingen in de toekomst nog wel krijgen als ik NT ga volgen, maar een beetje voorkennis kan geen kwaad :P

En over ladingopbouw weet ik wel het een en ander :)

Als de docenten op school het goed hebben en als de internet sites die ik heb bezocht betrouwbaar zijn dan heeft het te maken met de spanning tussen de negatief geladen deeltjes in de onderkant van de wolk en de positief geladen deeltjes onder het aardoppervlak :)

Ik denk dat iedereen dat hier wel weet :P .....dus ik zal niet mijn tijd verdoen en dit forum volproppen met wetenschap die jullie allemaal al weten :D :roll: .......
Een avond waarop iedereen het eens is, is een verloren avond.

(Albert Einstein)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Elektriciteit] Wat bepaalt de geleidbaarheid van materialen

Ik denk dat iedereen dat hier wel weet  .....dus ik zal niet mijn tijd verdoen en dit forum volproppen met wetenschap die jullie allemaal al weten   .......
Als jij vragen hebt, dan kom je gewoon. En dan trek je je niks aan van wat wij allemaal al (menen te) weten. Ik probeer alleen maar je ertoe te bewegen niet te gaan hollen voor je kunt lopen. Verdiep je eerst eens in de basisprincipes van de fenomenen:

gelijkspanning-wisselspanning-serieschakeling-parallelschakeling-weerstand-soortelijke weerstand-spanningsdeler-condensator-vervangingsweerstand.

Niet moeilijk te begrijpen, makkelijk mee te rekenen.

Als je dat goed snapt, dan komen er allerlei leuke elektrische speeltjes als vandegraaffgenerator-spoel-NTC-LDR-diode-LED-transistor.

En bij die verdieping wil iedereen hier graag helpen. Altijd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 62

Re: [Elektriciteit] Wat bepaalt de geleidbaarheid van materialen

Nou ik wilde eerst even zeggen dat ik dit
niet te gaan hollen voor je kunt lopen.
echt serieus een wijs gezegde vind :roll:

en ten tweede

Ik ben eigenlijk meer geintereseerd in de natuur kant van alles....bijv bliksem...en dus niet elektriciteit......en om eerlijk te zijn heb ik ook niet zo'n zin om dingen op te gaan zoeken wat me nie zo intereseerd.

maar ik weet overigens wel welke schakelingen er zijn :D ....en hoe ze werken

maar dat doet nu even niet ter zake. :P

[/quote]
Een avond waarop iedereen het eens is, is een verloren avond.

(Albert Einstein)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Elektriciteit] Wat bepaalt de geleidbaarheid van materialen

Ik ben nu aan men laatste jaar bezig middelbaar onderwijs in België, en ik was ook ooit zo. Maak je geen zorgen voor je 18e kan je de meeste dingen die er bij klassieke natuurkunde komt meevolgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Elektriciteit] Wat bepaalt de geleidbaarheid van materialen

en meer on topic: en wat met suppergeleiders?
dan wil ik je door verwijzen naar deze topic, waar ik heb geprobeerd dat te verklaren

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=14525

Reageer