afbreekbaarheid Broom en Cobalt

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

afbreekbaarheid Broom en Cobalt

Hallo,

Eerste post en dan maar gelijk met de deur in huis vallen... :)



We hebben een flinke hoeveelheid afvalstof waar een forse concentratie aan broom en Cobalt in zit.

Br 5750 ppm

Cobalt 1025 ppm

1) Wat is de schadelijkheid van deze stoffen?

Op de Wiki pagina staat dat Br, element 35 giftig is voor de mens en behoort tot de groep der halogenen.

Cobalt kan ik moeilijker vinden, maar ga ervan uit dat het ook een ongezond stofje is.

2) Vindt er afbraak van deze stoffen plaats door een waterzuiveringsstap of spoelen deze stoffen als zouten uit met het effluent?

3) binden deze elementen zich aan het slib of kan je de elementen op een andere manier afbreken?

John

Berichten: 3.145

Re: afbreekbaarheid Broom en Cobalt

Broom kun je eenvoudig omzetten tot bromide. Bromide is een stuk minder schadelijk dan broom. Dit kun je doen door sulfiet toe te voegen aan de oplossing. Het broom reageert dan met het sulfiet tot sulfaat en bromide. De oplossing wordt hierbij ook iets zuur, maar dat is niet erg. Je moet een overmaat sulfiet gebruiken, om zeker te zijn dat alle broom wordt vernietigd.

Bromide is niet bijzonder giftig en mits de hoeveelheid niet al te groot is en de concentratie niet te hoog dan zou dat geloosd kunnen worden. Als het broom al als bromide in de oplossing zit, dan zou ik me er sowieso niet al te druk om maken en dan hoef je geen sulfiet meer toe te voegen.

Cobalt is een zwaar metaal en dat kun je niet zomaar afbreken en je mag het ook zeker niet zomaar lozen. Het zal neem ik aan als tweewaardig cobalt in oplossing zitten. Het enige dat ik zo kan bedenken is dat je het neerslaat als bijv. hydroxide, maar de narigheid van cobalt(II) ionen is dat het erg gemakkelijk geoxideerd wordt tot driewaardig cobalt in basische oplossing en dan allerlei complexen kan vormen, die oplosbaar zijn.

Om hoeveel afval gaat het trouwens (liters? kuubs? tankers vol?). Dat maakt nogal wat uit. Als je honderden kuubs aan afval hebt, dan is zelfs het relatief onschadelijke bromide toch niet zo fijn om te lozen, want dan wordt het wel erg veel.

Een mogelijkheid zou kunnen zijn om al dat afvalwater te laten indampen zodat vaste stof overblijft. Dat indampen zou bijv. in bassins kunnen aan de open lucht. De vaste stof heeft dan een veel kleiner volume en gewicht en kan eenvoudiger worden afgevoerd.

Berichten: 7

Re: afbreekbaarheid Broom en Cobalt

Hallo Woelen,

Het Broom en Cobalt is aanwezig in een vaste stof, echter komt in contact met water, waardoor een afvalwaterstroom ontstaat. Het gaat gemiddeld om 2000M3/ vaste stof /jaar waarbij de stoffen langzaam uitlogen.

Optie is verbranden, we houden dan toch ook de zware metalen en in die zelfde concentraties over of verdwijnen de zware metalen bij verbranding?
De vaste stof heeft dan een veel kleiner volume en gewicht en kan eenvoudiger worden afgevoerd
Welke afvoer mogelijkheid had je in gedachten?

John

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: afbreekbaarheid Broom en Cobalt

Als we een paar theoretische opties even laten voor wat ze zijn dan zijn broom en kobalt niet afbreekbaar. Het zijn al elementen en die kan je niet verder afbreken tot andere stoffen, ook niet door verbranding.

Om te beginnen lijkt het me verstandig om na te gaan in welke vorm broom en kobalt in de afvalstroom zitten. Gaat het om elementair broom, om het bromide ion, het bromaat ion, of nog anders. Elementair broom is een naar goedje, maar bromides zijn relatief onschuldig. Kobalt is in elementaire vorm juist prettiger dan in ion vorm.

In de vorm van het bromide ion kan het waarschijnlijk veilig worden gestort (als onoplosbaar bromide) of het broom kan worden teruggewonnen. Kobalt kan denk ik het beste worden teruggewonnen, is geen goedkoop metaal dat eenvoudig kan worden hergebruikt.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer