'Enhancement' effect

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 217

'Enhancement' effect

Het 'enhancement' effect wordt in mijn cursus als volgt gedefineerd :

Secondary excitation of lower atomic number elements by fluorescence emitted by sample components with higher atomic numbers.

Wat ik hieruit haal is het volgende : fotonen afkomstig van de relaxatie van bepaalde elementen kunnen geabsorbeerd worden door elementen met een lagere Z.

Het probleem is dat er ter illustratie een spectrum gegeven wordt met en zonder enhancement. Daarin is te zien dat de pieken hoger zijn in aanwezigheid van het effect, wat niet overeenkomt met mijn redenering (hierdoor zouden de pieken dalen doordat er een (klein) deel van de straling niet gedetecteerd wordt).

Is mijn redenering fout?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: 'Enhancement' effect

In een monster met Cu en Fe zal de Cu-straling de Fe aanslaan. Fe absorbeert Cu straling behoorlijk sterk. Dit totaal zorgt ervoor dat het Fe signaal sterker wordt, en het Cu signaal een beetje zwakker.

Ik weet niet genoeg van de praktijk om te kunnen zeggen onder welke omstandigheden je de verzwakking duidelijk zult kunnen zien.

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: 'Enhancement' effect

rwwh schreef: In een monster met Cu en Fe zal de Cu-straling de Fe aanslaan. Fe absorbeert Cu straling behoorlijk sterk. Dit totaal zorgt ervoor dat het Fe signaal sterker wordt, en het Cu signaal een beetje zwakker.

Ik weet niet genoeg van de praktijk om te kunnen zeggen onder welke omstandigheden je de verzwakking duidelijk zult kunnen zien.
Blijkbaar was mijn interpratie dus fout. Het voorbeeld dat gegeven wordt toont twee pieken van Cr en Fe die stijgen door enhancement, in een Cr-Fe-Ni legering, waarbij de Ni-piek gelijk blijft.

Bedankt.

Reageer