[scheikunde] Glycerine

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[scheikunde] Glycerine

Hoi,

ik ben bezig met een artikel over de kobalt thiocyanaat test voor het presumptief testen van cocaïne. De eerste versie van deze test (uit 1931 door Young) bestaat uit het testen van een wit poeder met een 2% (w/v) kobalt thiocyanaat oplossing in water. Wanneer een blauwe kleur optreedt kan cocaïne ingesloten worden.

Jaren later is er een aanpassing op de test gemaakt. Hierbij wordt 2% (w/v) kobalt thiocyanaat in water vervolgens 1:1 verdund wordt met glycerine.

Daarna wordt geconcentreerd zoutzuur toegevoegd en tot slot chloroform. Hierna scheidt het mengsel zich in twee lagen, de waterige laag kleur roze en de chloroformlaag kleurt blauw wanneer cocaïne aanwezig is.

Ik begrijp waarom geconc. zoutzuur toegevoegd wordt: de eerste versie van de test is alleen geschikt voor geprotoniseerde cocaïne, zoals cocaïne.HCl. Om de test ook geschikt te maken voor cocaïne base (oftewel crack) wordt geconc. zoutzuur toegevoegd.

Het complex dat cobalt thiocyanaat met cocaïne vormt, wordt opgelost in de chloroformlaag. Deze stap zorgt ervoor dat bepaalde andere stoffen die bij de eerste test nog vals positieve resultaten geven uitgesloten kunnen worden.

Mijn vraag gaat over de glycerine. Waarom wordt deze toegevoegd? Ik weet dat glycerine vocht sterk verdeelt, zodat er een mooie gelijkmatige oplossing ontstaat. Alleen lijkt me dat niet geheel van toepassing in deze situatie.

Kunnen jullie me helpen met denken?

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Glycerine

hey,

ik heb het antwoord gevonden. Iig bedankt aan de mensen die erover nagedacht hebben!

Wanneer de kobalt thiocyanaat opgelost wordt in alleen water, reageert het met bijna iedere alkaloïde. Het toevoegen van de glycerine verminderd de oplosbaarheid van veel drugs, waardoor deze geen vals positieve resultaten kunnen veroorzaken. Door toevoeging van glycerine kunnen onder andere heroïne, methadone en quinine uitgesloten worden.

Reageer