[scheikunde] Stofklassen bespreken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

[scheikunde] Stofklassen bespreken

Hallo,

Ik heb enkele voorbeeldvragen voor mijn examen chemie (richting wetenschappen) waar ik me enkele vraagjes bij stel.

Er staat bvb

"Bespreek de alkanen. O.a de functie, ... " Dan bedoelen ze toch gewoon CnH 2n+2 hé? Of ben ik fout?

En de fysische (oplosbaarheid en brandbaarheid) en chemische eigenschappen van alle stofklassen, weet iemand waar die gemakkelijk te vinden zijn?

Oplosbaarheid weet ik dat je zelf kan vinden (polair / apolair), maar de rest...

Alvast bedankt!

Berichten: 133

Re: [scheikunde] Stofklassen bespreken

Vivii schreef: Er staat bvb

"Bespreek de alkanen. O.a de functie, ... " Dan bedoelen ze toch gewoon CnH 2n+2 hé? Of ben ik fout?
De functie van alkanen is inderdaad de formule die je aangeeft

oja de stofklassen zijn gewoon te vinden op wikipedia

http://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Che...naar_stofklasse

en als je wiki niet vertouwt heb ik hier nog een andere link:

http://users.telenet.be/jolien.coenraets/s...ngen/chemie.doc

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: [scheikunde] Stofklassen bespreken

Men zal je niet vragen smelt-of kookpunten weer te geven, eerder algemene trends naar de klassen toe.

Welke klassen beschouw je zoal in je cursus?

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Stofklassen bespreken

We moeten van de stofklassen de :

alkanen, alkenen, alkynen, halogeenalkanen, aldehyden, ethers, esters, alcoholen, ketonen, carbonzuren kennen.. :)

Ik heb geen vooropgestelde cursus, alleen een boek (Nano 3) en daar staat jammer genoeg niet alles in dat in het leerplan staat...

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] Stofklassen bespreken

Je kan bijna alles verklaren met je polariteit.

Probeer eens al die stofklassen op polariteit te rnagshcikken en denk dan eens aan de rangschiking van oplosbaarheid, kookpunt, ... Denk ook aan de vorming van waterstofbruggen. Om effectief in waarden de gegevens te vergelijken moet je zorgen dat je moleculen ongeveer dezelfde molecuulmassa hebben.

Reageer