[scheikunde] Chloride bepaling conductometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

[scheikunde] Chloride bepaling conductometrie

Hallo,

ik moet voor school een opdracht maken om het chloride-gehalte in gras-as te bepalen. Ik heb de methode van conductometrie gebruik.

Ik heb 1 gram as opgelost in water en gefiltreerd.

Toen heb ik in die oplossing een conductometer gezet (met een roermagneet) en daar steeds druppeltjes zilvernitraat van 0,1Molair aan toegevoegd. We hebben deze proef 2x gedaan. Bij de eerste meting kwam uit dat bij 7ml zilvernitraat een opslagpunt was en bij de tweede meting kwamen we op hele aparte resultaten met 12ml als "omslagpunt" (wat je eigenlijk geen punt kunt noemen, want hij ging in 12ml van 1.19*10^-2*Ω^-1 naar 1.01*10^-2*Ω^-1 en daar bleef nog 3ml langer op en toen ging hij naar 1.02*10^-2*Ω^-1 en daar bleef hij de hele tijd op).

Maar de vraag is nu...hoe weet ik het chloride gehalte in mijn gras-as?

Ik zou echt niet weten hoe ik dat moet berekenen...

JochemTies

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Chloride bepaling conductometrie

we hadden die proef ook nog gedaan als een test maar dan zonder gras-as en met natriumchloride. Het omslagpunt lag daarbij bij 9,5ml en de geleiding was dan 1.15*10^-3*Ω^-1

Berichten: 133

Re: [scheikunde] Chloride bepaling conductometrie

het as van gras is je monster, ziet er nog neven producten in je monster??

Als ik het goed begrijp dan wordt er een zout in je oplossing gevormd.

http://www.sportingmechelendamesvoetbal.be...ductometrie.ppt

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Chloride bepaling conductometrie

nee, geen bijstoffen...alleen een chloor-oplossing in water en zilvernitraat

we gingen de chloor-oplossing titreren terwijl we de konductiviteit (?) meten...

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Chloride bepaling conductometrie

moet er niet iets met een neerslag schema en dan kom je erop neer dat de reactie is:

Cl + Ag = AgCl

tot op het punt alle chloor is gereageerd (omslagpunt)

Dan is het gewoon Ag die ervoor zorgt dat de conduktometrie stijf...

Maar hoe berekenen we dan het chloride gehalte?

Berichten: 133

Re: [scheikunde] Chloride bepaling conductometrie

http://www.sportingmechelendamesvoetbal.be...ductometrie.ppt

In bovenstaandelink kwam ik het een en ander tegen over conductometrie en mol enzo, ik zou zeggen kijk ff

Berichten: 252

Re: [scheikunde] Chloride bepaling conductometrie

Voor je gaat rekenen, eerst even dit:

Als je zo uiteelopende resultaten krijgt lijkt het me logisch de proef nog enkele keren te herhalen om zo statistische fouten zoveel mogelijk te kunnen elimineren.

De kans is groot dat de verschillen in je meetresultaten een gevolg zijn van je gebruikte meettoestel en vooral van de meetcel. Er zijn 2 grote meetprincipes in conductometrie: 2-elektrode en 4-elektrodesystemen. In de regel wordt een 2-elektrodesysttem enkel gebruikt voor zeer lage meetbereiken (orde grootte van enkele µS/cm). Jij werkt hier in het mS/cm bereik en hebt dus een 4-elektrodesysteem nodig. Weet je wat de celconstante is van je meetcel? Als je een 2-elektrodesysteem gebruikt hebt is het risico op 'polarisatie' niet denkbeeldig zodat je verkeerde meetresultaten krijgt. De mate van roeren door de magneet en de positie van de meetcel kan hierop een invloed hebben. Ook de constructie van de meetcel is belangrijk. In een zogenaamde 'open' cel, waar de 2 of 4 elektrodes duidelijk zichtbaar zijn, is de afstand tot de wand van je recipient of je roervlo zeer belangrijk.

Nog een parameter die invloed heeft op je meetresultaat is de temperatuur en de ingestelde temperatuurscompensatie. Ik ga ervan uit dat de TC op ongeveer 2%/K is ingesteld en de referentietemperatuur 25°C is, en, dat de temperatuur tijdens de 2 proeven dezelfde was.

Verder kloppen de eenheden niet die je gebruikt. Conductiviteit wordt uitgedrukt in S/cm waarbij 1S=1/Ohm. Ik heb aangenomen dat je gemeten hebt in mS/cm

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Chloride bepaling conductometrie

nee die eenheden stonden op de conduktometer...en ik denk dat het allemaal een stuk simpeler is:

1000 ml = 0.1 mol

7 ml = 0.0007 mol Ag

Cl = 35.45 gr

Ag = 107.9 gr

Cl + Ag = AgCl

1 : 1

35.45 107.9

0.24815 gr 0.07553 gr

is een simpele verhoudingstabel met de waarden uit het perdiodiek systeem der elementen genoeg?

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: [scheikunde] Chloride bepaling conductometrie

Of conductometrie hiervoor de handigste methode is, betwijfel ik. Hoedanook, het idee erachter is dat je een soort V-vormige curve krijgt (conductiviteit in functie van toegevoegd Ag+). Bij het equivalentiepunt, dit is de laagste conductiviteit die je gemeten hebt, zijn er geen vrije Ag+ en Cl- ionen .

Als bij 7ml 0.1M AgNO3 de laagste conductiviteit krijgt, klopt je berekening, maar op het einde zit je er ergens een factor 10 naast.

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Chloride bepaling conductometrie

ja klopt die factor 10 was ik inderdaad achter gekomen;) toch bedankt :)

en idd, de laagste conductiviteit is op 7ml :)

bedankt voor jullie hulp allemaal!!

Berichten: 252

Re: [scheikunde] Chloride bepaling conductometrie

nee die eenheden stonden op de conduktometer...


Het lijkt me toch interessant om in je verslag van je proef de juiste eenheden te vermelden. Wat op dat toestel staat is niet juist maar wordt in de omgangstaal wel zo gezegd. Maar het blijft fout!

Reageer