[scheikunde] Berekenen v/d warmtecapaciteit calorimeter

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[scheikunde] Berekenen v/d warmtecapaciteit calorimeter

Beste forumleden hier,

De opdracht is de warmtecapaciteit van een calorimeter te bepalen, wetende dat CH20 = 4186 J/kgK is.

Een calorimeter wordt gevuld met 250 water op een temperatuur van 20°C, waar 200g op 50°C wordt toegevoegd. Na te roeren wordt een evenwichtstemperatuur van 32,7°C gevonden. Dan is de warmtecapaciteit gevraagd van de calorimeter.

Ik weet dat Q=m*c*∆T, dus dat c = (Q) / (∆T*m).

Lijkt me een kwestie van invullen, maar zit hier in de knoop met ∆T (verschil tussen welke twee?) en m (het totaal van 450 g nemen?). Iemand die een zetje in de goede richting wil geven?

Verder nog twee tussendoorvraagjes die erg logisch zijn, maar waar ik niet zeker van weet of mijn antwoord 'verantwoord' genoeg is.

Waarom de installatie van een centrale verwarming met water is gevuld en niet met olie? -> Het systeem van waterverwarming is ook gedeeld met chauffage, olie opwarmen met een gasbrander is gevaarlijk(er). Olie geleid warmte beter, maar staat onder hoge druk bij die temperaturen. Brandveiligheid is de voornaamste reden.

Waarom op een warme dag het zeewater koud is maar op het strand nauwelijks gelopen kan worden -> Zeewater geleid beter dan zand. Zeewater kan de warmte dus ook beter/meer afvoeren naar 'het overige' water.

Slaat dat ergens op?

Edit; bah, nog verkeerd geplaatst ook, mag naar huiswerk.

Berichten: 1.816

Re: [scheikunde] Berekenen v/d warmtecapaciteit calorimeter

De warmtecap is natuurlijk wat de meter opneemt/K. Dus reken eerst een uit wat het theoretisch zou moeten zijn zonder warmte verlies en vandaaruit de Wcap/K.
LiA

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Berekenen v/d warmtecapaciteit calorimeter

Zo?

Qafgegeven=m(warmH2O)*4186J/kgK*(50-32,7)

Qafgegeven=0,2g*4186J/kgK*(50°C-32,7°C)

Qafgegeven=14483,56J

Qopgenomen(H20)=m*c*deltaT

=0,25g*4186J/kgK*20°C-32,7°C

=-13290,55J

14483,56-13290,55=1193,01J

Q=c*deltaT

1193,01=c*-12,7°C

93,9388958J/k=c

De warmtecapaciteit van de calorimeter bedraagt 93,9388958J/k?

Berichten: 1.816

Re: [scheikunde] Berekenen v/d warmtecapaciteit calorimeter

Denk dat dat wel klopt. maar reduceer je decimalen svp.

C= 93,94 J/K een overigens vaak gemeten waarde (ca 100) van simpele Caloriemeters.

Maar waarom er water in een CV zit? Misschien omdat de W.Cap hoger is, of makkelijker bij te vullen is. Er zijn wel kleine CV's met olie. Ga er eens over denken.

Die andere vraag snap ik niet echt.
LiA

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Berekenen v/d warmtecapaciteit calorimeter

Beter verwoord, op een warme zonnige dag op het strand, is het zeewater meestal koud, maar kan je op het strand zelf bijna niet lopen omdat het zand zodanig warm is. Daar de 'wetenschappelijke' uitleg achter.

Berichten: 1.816

Re: [scheikunde] Berekenen v/d warmtecapaciteit calorimeter

Zal vast iets te maken hebben met de absorbering van warmte door de zon.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Berekenen v/d warmtecapaciteit calorimeter

Zie je zand al een goede warmte-afvoer hebben tegenover een wel heel erg grote plens water?

Reageer