[scheikunde] Ionen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

[scheikunde] Ionen

Dit is één van de voorbeeldexamenvragen :

"Gegeven volgende omzettingen:

a) K --> K1+ + 1 e1-

b) Cl + 1 e1- --> Cl1-

Hoe gebeurt de energieuitwisseling (opname of afgave)? Geef ook de naam van de betrokken energie.

Welke factoren bepalen de stabiliteit van een ionbinding? Vergelijk daarvoor de ionbinding in KCl en CaS."

Ik ben niet zeker van de oplossing. Ik denk :

a) Energie-afgave

b) Energie-opname

Naam : Ionisatie-energie

Stabiliteit van een ionbinding wordt bepaald door het aantal elektronen op de buitenste (hoofd)schil. Als deze volledig bezet is, is het een stabiel ion.

Vergelijking tussen KCl en CaS denk ik dat Ca en S 2 elektronen nodig hebben om de octetstructuur te bekomen en KCl maar 1...

Iemand die kan aanvullen of verbeteren???

Bedankt!!

Berichten: 133

Re: [scheikunde] Ionen

Ik ben niet echt een kei hierin

Maar goed,

Het gaat over elektron afgave of opname

Het gaat over een elektrovalante binding

en de elekktronen configuratie heeft invloed op de stabiliteit van de ionaire binding

Daarnaast heeft de afstand tussen de ionen invloed op de stabiliteit van de verkregen zout

Berichten: 306

Re: [scheikunde] Ionen

"Gegeven volgende omzettingen:

a) K --> K1+ + 1 e1-

b) Cl + 1 e1- --> Cl1-

Hoe gebeurt de energieuitwisseling (opname of afgave)? Geef ook de naam van de betrokken energie.

Welke factoren bepalen de stabiliteit van een ionbinding? Vergelijk daarvoor de ionbinding in KCl en CaS."

Kalium is de electronendonor (deze staat een electron af), en het Chloride is de electronenacceptor (deze neemt het electron op). De energie die hierbij een belangrijke rol speelt is de bindingsenergie! Deze bepaalt namelijk de stabiliteit van de ionbinding;

De bindingsenergie wordt bepaalt door de elektronegativiteitswaarde (E.N), die aangeeft hoe sterk een element zijn elektronen vasthoudt. Dit staat vermeld in o.a. BINAS. en onderstaand adres

http://www.lenntech.com/elementen-periodie...egativiteit.htm

Als je wilt weten of een bepaalde verbinding een ionbinding is, is hiervoor de volgende regel:

Wanneer delta (E.N) hoger is dan 1,7 dan is het een ionbinding!

Hoop je hiermee verder geholpen te hebben

Alex

Reageer