Totaal polyfenol gehalte

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Totaal polyfenol gehalte

Hallo,

Ik heb mijn eindwerk gemaakt over het polyfenolgehalte in bier.

Om dit te kunnen bepalen moet eerst 10 ml ontgast bier gemengd worden met een CMC/EDTA mengsel. Daarna wordt een ijzerionen mengsel toegevoegd en daarna een ammoniakale oplossing. Nu was mijn vraag of iemand wist waarvoor CMC/EDTA dient?

Ik weet dat EDTA een metaalcomplexator is.. Maar daar stopt mijn kennis ook..

Die ijzerionen dienen om samen met polyfenlen gekleurde complexen te vormen. Waarom nog die ammoniakale oplossing toevoegen?

Alvst dank u wel!!

Berichten: 133

Re: Totaal polyfenol gehalte

Als ik het zo lees dan verwacht ik dat de ammoniakale oplossing ervoor zorgt dat de oplossing neutraliseert. door dat de ammoniak een H+ opneemt en zo een ammonium ion vormt.

De ijzerion zordt ervoor dat er een complex met de polyfenol wordt gevormt, dit geeft een blauwe tot groene verbinding.

EDTA zorgt ervoor dat de Fe ion goed oplost

CMC stabiliseert de oplossing

Berichten: 306

Re: Totaal polyfenol gehalte

Beste Sanne, wat Fleppie zegt is niet helemaal JUIST!

De reden dat je eerst CMC in combinatie met EDTA toevoegt is om de ijzerionen in oplossing te houden, anders zouden ze eventueel een ongewenste neerslag kunnen gaan vormen met storende componenten in het bier.

Daarna voeg je de ammoniakale oplossing toe, welke met de ijzerionen een complex vormen, t.w. Fe(NH3)2+

(Dit is een sterkere complexvormer dan EDTA)

Dit ijzer-complex bindt zich aan de aanwezige polyfenolen en geeft een dusdanig sterke kleur, dat de limit of detection met UV-VIS heel laag ligt, zodat je heel nauwkeurig de hoeveelheid polyfenolen kunt aantonen!

Veel succes

Alex

Berichten: 2

Re: Totaal polyfenol gehalte

Alex,

Heel erg dank voor je antwoord! Dat gaat mij zeker helpen.

Groetjes, Sanne

Reageer